Recenze: Místo u moře je na Oscary málo La La. Z filmu bude ale běhat mráz po zádech i za deset let

3. 2. 2017 19:04
Místo u moře amerického režiséra Kennetha Lonergana je ten typ vzácného filmu, ve kterém se toho zdánlivě zas tak moc nestane. Ale po dvou a čtvrt hodině máte pocit, že všechny postavy znáte do morku kostí a do posledních záchvěvů jejich mysli. A pokud se necháte vést pomalým tempem vyprávění snímku, máte velkou šanci, že vás v závěru emocionálně rozloží na molekuly jako už dlouho žádný film.
Místo u moře - trailer | Video: Falcon

Kenneth Lonergan, newyorský dramatik, který ve své tvorbě přehodil výhybku od divadla k filmu, dokazuje Místem u moře, že je jedním z nejpozoruhodnějších scenáristů současnosti.

O vyznění svého předchozího filmu Margaret válčil tři roky s producenty, kteří chtěli stopáž vecpat pod dvě a půl hodiny, zatímco on trval na verzi tříhodinové. Letošního kandidáta na šest Oscarů žádné podobné produkční kontroverze nepostihly: naopak už od premiérového uvedení v Sundance loni v lednu se o něm právem mluví jako o jednom z nejlepších filmů roku.

Lonergan je skvělý pozorovatel, autor přirozených dialogů a výborně vystavěných všednodenních momentek maloměstského života. Přesto v sobě ale nezapře divadelního barda. Místo u moře je přes všechno to brilantní vykreslení banálních situací v druhém plánu intimní drama antických rozměrů o vině, která zkrátka nejde odestát.

Největší oscarový favorit v kategorii mužský herecký výkon Casey Affleck podává opravdu působivý výkon coby samotářský údržbář Lee Chandler. Už v expozici můžeme díky několika situacím, v nichž sledujeme Leeovu komunikaci se šéfem, s klienty nebo jeho agresivní výpad v baru, pochopit, že tohoto chlapíka něco uvnitř hodně užírá.

Okolnosti, přesněji úmrtí jeho bratra Joea (Kyle Chandler), přivedou Leea po letech do rybářského městečka Manchester by the Sea, kde kdysi spokojeně žil se svou manželkou Randi (Michelle Williamsová) a třemi dětmi. Při plánování pohřbu a jednání s notářem ohledně poslední vůle najednou překvapeně zjistí, že bratrovým přáním bylo, aby se stal opatrovníkem svého šestnáctiletého synovce Patricka (Lucas Hedges), jehož alkoholická matka Elise (Gretchen Mol) zmizela bůhvíkam. To Leeho docela konsternuje.

Není to tak, že by nechtěl převzít zodpovědnost za jiný život, jak se někdy v reakcích na film objevuje. Mají spolu s Patrickem dobrý vztah. Lonergan přesně vystihl to blízké, ale ne úplně zavazující pouto mezi strýcem a synovcem. Málokdy se vidí tak dobře napsaná postava teenagera, že nesklouzává ani na chvíli ke karikatuře. Patrick hraje hokej, randí se dvěma holkama a s tou, s níž by to chtěl táhnout víc, hraje na basu v rádoby punkové kapele. Jenže Lee se prostě nechce do Manchesteru vrátit a asi v polovině filmu se díky flashbackům, pomocí nichž Lonergan postupně odkrývá hlubší vrstvy příběhu, dozvíme proč.

Vykolíkovávání vztahu mezi Patrickem a Leem je dlážděné vzájemným pošťuchováním a některé jejich scény patří mezi nejzábavnější ve filmu. A to je další devíza Lonerganova psaní: tenhle potenciálně depresivní snímek o žalu a potýkání se s tou největší ztrátou, jaká může člověka potkat, je chvílemi osvobozujícím způsobem vtipný. Nesnímá z postav tíhu, kterou si s sebou nesou, spíše si všímá každodenních absurdit, lemujících naše žití. Nahlíží empaticky na Leeovu volbu zármutek v sobě spíš pohřbít než se s ním vyrovnávat, ale zároveň v jeho rezignaci nachází prvky směšnosti.

Místo u moře je zkrátka filmový zážitek po všech stránkách. Je suverénně natočené a nasnímané kameramanem Jodym Lee Lipesem, suverénně zahrané, ale hlavně perfektně napsané. Nepředvídatelný scénář, živé postavy a poetika balancující mezi ponurostí a lehkostí dělají z tohoto filmu potenciální indie klasiku. Která je asi málo La La na to, aby získala letos Oscara za nejlepší film, ale je dost nadčasová na to, aby z ní i za deset let běhal mráz po zádech.

Hodnocení: 95 %

před 15 minutami

Princ Harry a Meghan se vzdají královských povinností od dubna

Britský princ Harry a jeho manželka Meghan se vzdají svých královských povinností k 31. březnu. S odvoláním na mluvčí manželského páru o tom ve středu informoval zpravodajský web BBC. Vnuk královny Alžběty II. na počátku roku oznámil, že se s ženou vzdají role v královské rodině a začnou pracovat, aby se stali finančně nezávislými. Podle britských médií ale nebudou zřejmě moci používat značku Sussex Royal, o jejíž registraci před časem požádali.

před 25 minutami

Alternativa pro Německo se po ostré kritice omluvila za rasistické omalovánky

Ostrou kritiku si vysloužila pravicově populistická strana Alternativa pro Německo (AfD) za dětské omalovánky, které její členové rozdávali na akci v porýnském Krefeldu. Sešit totiž neobsahoval obrázky pohádkových postaviček, ale kresby, které jsou podle kritiků rasistické, xenofobní a plné stereotypů. Případem se zabývá i policie, informoval list Westdeutsche Zeitung. AfD kritiku nejdříve odmítla, ve středu se ale za vytištění omalovánek omluvila a jejich rozdávání označila za "organizační chybu".

V sešitu s názvem "Nordrhein-Westfalen zum Ausmalen" (Severní Porýní-Vestfálsko k vymalování) je například obrázek lidí v autech s tureckými vlajkami a zbraněmi v rukou. Na další straně jsou nakreslení lidé s kostí v kudrnatých vlasech, kteří se koupou v bazénu, od něhož prchají mladé dívky. Na obrázku je ve vodě také zcela zahalená žena či ruka s nožem. Omalovánky rozdávala minulý týden na své akci v Krefeldu frakce AfD ze zemského parlamentu nejlidnatější německé země, Severního Porýní-Vestfálska.

Export zbraní z ČR loni stoupl na až na 18 miliard korun, tvrdí zbrojaři

Export zbraní a vojenského materiálu z České republiky loni vzrostl podle odhadu Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu na 17 až 18 miliard korun. Její prezident Jiří Hynek to řekl na středečním zasedání sněmovního výboru pro obranu. V roce 2018 export zbraní a vojenského materiálu činil 14 miliard korun, o rok dříve 15,1 miliardy. Oficiální čísla za loňský rok budou známa zhruba v polovině roku. Pokud by se odhad potvrdil, šlo by o jeden z nejlepších výsledků za poslední roky.