Recenze: Místo u moře je na Oscary málo La La. Z filmu bude ale běhat mráz po zádech i za deset let

3. 2. 2017 19:04
Místo u moře amerického režiséra Kennetha Lonergana je ten typ vzácného filmu, ve kterém se toho zdánlivě zas tak moc nestane. Ale po dvou a čtvrt hodině máte pocit, že všechny postavy znáte do morku kostí a do posledních záchvěvů jejich mysli. A pokud se necháte vést pomalým tempem vyprávění snímku, máte velkou šanci, že vás v závěru emocionálně rozloží na molekuly jako už dlouho žádný film.
Místo u moře - trailer | Video: Falcon

Kenneth Lonergan, newyorský dramatik, který ve své tvorbě přehodil výhybku od divadla k filmu, dokazuje Místem u moře, že je jedním z nejpozoruhodnějších scenáristů současnosti.

O vyznění svého předchozího filmu Margaret válčil tři roky s producenty, kteří chtěli stopáž vecpat pod dvě a půl hodiny, zatímco on trval na verzi tříhodinové. Letošního kandidáta na šest Oscarů žádné podobné produkční kontroverze nepostihly: naopak už od premiérového uvedení v Sundance loni v lednu se o něm právem mluví jako o jednom z nejlepších filmů roku.

Lonergan je skvělý pozorovatel, autor přirozených dialogů a výborně vystavěných všednodenních momentek maloměstského života. Přesto v sobě ale nezapře divadelního barda. Místo u moře je přes všechno to brilantní vykreslení banálních situací v druhém plánu intimní drama antických rozměrů o vině, která zkrátka nejde odestát.

Největší oscarový favorit v kategorii mužský herecký výkon Casey Affleck podává opravdu působivý výkon coby samotářský údržbář Lee Chandler. Už v expozici můžeme díky několika situacím, v nichž sledujeme Leeovu komunikaci se šéfem, s klienty nebo jeho agresivní výpad v baru, pochopit, že tohoto chlapíka něco uvnitř hodně užírá.

Okolnosti, přesněji úmrtí jeho bratra Joea (Kyle Chandler), přivedou Leea po letech do rybářského městečka Manchester by the Sea, kde kdysi spokojeně žil se svou manželkou Randi (Michelle Williamsová) a třemi dětmi. Při plánování pohřbu a jednání s notářem ohledně poslední vůle najednou překvapeně zjistí, že bratrovým přáním bylo, aby se stal opatrovníkem svého šestnáctiletého synovce Patricka (Lucas Hedges), jehož alkoholická matka Elise (Gretchen Mol) zmizela bůhvíkam. To Leeho docela konsternuje.

Není to tak, že by nechtěl převzít zodpovědnost za jiný život, jak se někdy v reakcích na film objevuje. Mají spolu s Patrickem dobrý vztah. Lonergan přesně vystihl to blízké, ale ne úplně zavazující pouto mezi strýcem a synovcem. Málokdy se vidí tak dobře napsaná postava teenagera, že nesklouzává ani na chvíli ke karikatuře. Patrick hraje hokej, randí se dvěma holkama a s tou, s níž by to chtěl táhnout víc, hraje na basu v rádoby punkové kapele. Jenže Lee se prostě nechce do Manchesteru vrátit a asi v polovině filmu se díky flashbackům, pomocí nichž Lonergan postupně odkrývá hlubší vrstvy příběhu, dozvíme proč.

Vykolíkovávání vztahu mezi Patrickem a Leem je dlážděné vzájemným pošťuchováním a některé jejich scény patří mezi nejzábavnější ve filmu. A to je další devíza Lonerganova psaní: tenhle potenciálně depresivní snímek o žalu a potýkání se s tou největší ztrátou, jaká může člověka potkat, je chvílemi osvobozujícím způsobem vtipný. Nesnímá z postav tíhu, kterou si s sebou nesou, spíše si všímá každodenních absurdit, lemujících naše žití. Nahlíží empaticky na Leeovu volbu zármutek v sobě spíš pohřbít než se s ním vyrovnávat, ale zároveň v jeho rezignaci nachází prvky směšnosti.

Místo u moře je zkrátka filmový zážitek po všech stránkách. Je suverénně natočené a nasnímané kameramanem Jodym Lee Lipesem, suverénně zahrané, ale hlavně perfektně napsané. Nepředvídatelný scénář, živé postavy a poetika balancující mezi ponurostí a lehkostí dělají z tohoto filmu potenciální indie klasiku. Která je asi málo La La na to, aby získala letos Oscara za nejlepší film, ale je dost nadčasová na to, aby z ní i za deset let běhal mráz po zádech.

Hodnocení: 95 %

Kvůli koronaviru nebudou letní wagnerovské slavnosti v Bayreuthu

Kvůli epidemii nového typu koronaviru se letos neuskuteční tradiční wagnerovské Hudební slavnosti v Bayreuthu. Ovlivní to také program příštích ročníků, uvedli organizátoři akce v bavorském městě. Oblíbené slavnosti, jež jsou vrcholem německé operní sezóny, pravidelně navštěvovala i kancléřka Angela Merkelová. Letos měly začít 25. července a skončit 30. srpna. Na slíbené nové nastudování Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův dojde až v roce 2022, na příští rok už je totiž program hotový. Diváky čeká nová produkce Bludného Holanďana a opakování dřívějších inscenací oper Tannhäuser, Mistři pěvci norimberští a Lohengrin.

Sýrie ohlásila sestřelení izraelských raket nad svým územím

Syrská protivzdušná obrana sestřelila izraelské rakety nad syrským Homsem. Informovala o tom syrská televize i agentura SANA. Podle televize izraelská letadla vypálila rakety, když byla nad libanonským územím. Izrael tradičně tyto informace nekomentuje. Podle syrských médií si operace nevyžádala mrtvé ani raněné.

Čínská basketbalová liga musí restart odložit

Plány na obnovení profesionální basketbalové ligy v Číně CBA v polovině dubna vzaly prozatím za své. Vláda nejlidnatější země světa podle agentury AP kvůli přetrvávajícím obavám z pandemie koronaviru nařídila, aby všechny velké sportovní soutěže zůstaly na neurčito přerušené.

CBA se kvůli šíření nového typu koronaviru nehraje od konce ledna, v poslední době se ale začala chystat na restart a do země se postupně začali vracet zahraniční hráči. Někteří už nastoupili do povinné dvoutýdenní karantény, jako třeba bývalý hráč NBA Jeremy Lin.

Liga podle informací médií plánovala soustředit všech dvacet účastnických týmů do dvou měst (Tung-kuan a Čching-tao) a odehrát zbytek základní části bez diváků, v přísně střežených podmínkách a pod dohledem zdravotníků. Každému celku k tomu zbývá sehrát 16 zápasů.

Na povolení úřadů bude čekat i fotbalová liga, která měla původně začít 22. února. Týmy se sice v minulém týdnu vrátily k tréninku, termín startu soutěže ale nebyl stanoven. Hovořilo se o konci dubna nebo počátku května.

Pandemie má původ právě v Číně, odkud se nákaza v prosinci začala šířit. Asijská velmoc je ale v současnosti až na čtvrtém místě žebříčku podle počtu infikovaných osob. Podle nejnovějších údajů se tam virem nakazilo přes 82.000 lidí a zemřelo na 3300. Země v poslední době hlásí poměrně nízká čísla nově nakažených, panují ale obavy, že by se zde mohl virus znovu rozšířit zejména kvůli tomu, že se do země navrátilo mnoho lidí ze zahraničí.