Recenze: Madagaskar 3 je nemožný, a právě proto úžasný

Radomír D. Kokeš
17. 6. 2012 8:52
Osvěžující film, u kterého je možné se cítit jako dítě
Foto: Bontonfilm

Recenze - Na Madagaskar bez Madagaskaru, protože hrdinové jsou hned od začátku v Africe? To je přesně v duchu tohoto filmu, který povýšil hru s nesmyslem na svůj řídící princip.

Naši hrdinové lev Alex, hrošice Glorie, zebra Marty, žirafák Melman a skupinka lemurů by se zoufale rádi vrátili do domovské ZOO v New Yorku. Čekají na akční tučňáky, ale ti se zřejmě nějak zapomněli v Monte Carlu, a tak se vydají za nimi, až nakonec společně s okřídlenou jednotkou skončí v ruském cirkuse… a v patách je jim zatvrzelá monacká lovkyně zvěře DuBoisová.

Zlodějna, cesta, pronásledování

Třetí Madagaskar je vlastně v první třetině heist movie (zlodějský film) a od druhé třetiny road movie (film na cestě) - ovšem značně nestandardní. Jeho vyprávění není dvakrát soudržné a je posouváno kupředu značně poskočně až nelogicky. Hrdinové jsou v buši a rozhodnou se dojet do Monte Carla.

Foto: Bontonfilm

Příjezd tam je vtipný, ale jak se tam sakra dostali? Tučňáci se šimpanzi vyhráli spoustu peněz v kasinu, ale pak mají jen drahé kameny. Dejme tomu, že proměnili žetony za peníze - kde ale získali ty drahé kameny? A tak dále. Výhodou, ba zásadní výhodou Madagaskaru 3 je ovšem skutečnost, že o logiku jde až na prvním místě… odzadu. Výsledkem je absurdní groteska se spoustou nápadů.

Je totiž extrémně osvěžující vidět film, který občas upřímně rezignuje na pravděpodobnost a hraje si značnou část stopáže s opojnou nadsázkou a nesmyslností. Geniální postavou je například policejní „stíhačka" z odchytové služby Chantal DuBoisová, která představuje karikaturu na pomezí Javerta z Bídníků, Gerarda z Uprchlíka a někoho z X-Men. Její stíhací schopnosti jsou nevyčerpatelné, DuBoisová neodpovídá reálné lidské bytosti a přizpůsobuje se potřebám dané groteskní scény. Což funguje!

Madagaskar 3 jako by (znovu)objevil možnosti animovaného filmu v duchu warnerovských cartoonů Looney Tunes: nemusejí za každou cenu dávat smysl, ale může jít o kanonádu praštěných a ještě praštěnějších nápadů.

Foto: Bontonfilm

S přiblblým úsměvem

V Madagaskaru 3 je takových nápadů řada a kdykoli na ně dojde, člověk je hrozně rád, že sedí v kině, kouká se na to, přiblble se usmívá, občas se směje nahlas a cítí se jako dítě. Princip „je to nemožné, a právě proto je to tak úžasné" koneckonců figuruje i v samotném vyprávění, když přibližuje osud drsňáckého ruského tygra, který dokázal proskakovat kruhy velikosti prstenu!

V animovaném filmu je totiž uskutečnitelné vlastně všechno a třeba fascinující scéna cirkusového vystoupení stojí doslova na opojné fyzikální nemožnosti, na hře s  abstraktní vizualitou: tvary a obrazci, které se zhmotňují, přeorganizovávají a ohromují diváky sedící v hledišti na plátně i v kině. Vůbec nevadí, že netuší, na základě jakého zákona či principu to vlastně funguje.

Definitivním potvrzením tohoto postupu je, když si hrdinové vymyslí naprosto absurdní cirkusové číslo, aby oblbli své ruské cirkusové chráněnce, ovšem na konci se toto absurdní cirkusové číslo dočká ještě absurdnějšího naplnění! Každý motiv se v závěru využije. Cirkusové eskapády, DuBoisová, stesk, prostě všechno.

Foto: Bontonfilm

Film v tomto ohledu skvěle zapojuje čechovovskou metodu pušky na zdi: jestli je na začátku novely puška na zdi, na konci s ní musí někoho zastřelit. Věci, které se doteď v Madagaskarech používaly, tedy jednorázové motivy bez dalšího využití či návaznosti, najednou přestávají v těchto momentech platit a stávají se součástí promyšleného konceptu propojených motivů.

Otravné vzorce

Potud to vypadá, že Madagaskar 3 je vlastně skvělý animovaný film a měli by na něj všichni okamžitě jít. Jenže to bohužel není tak úplně pravda a všechny výše popisované nápady jsou často napojeny na otravné a otřepané dějové vzorce. Jedním z nich je třeba model „postava lže, aby něčeho dosáhla, ale celou dobu víme, že jednou musí pravda vyjít najevo a bude to trapné a smutné", který mě vždycky hrozně štval a štval mě i tady. Divák je neustále udržován v nepříjemné nejistotě, kdy to přijde a všechno se účelově pokazí, což mu znemožňuje užívat si to, co se zrovna děje.

Druhým uplatněným vzorcem je polepšení hrdiny, který byl sobecký a ješitný, nicméně nakonec si uvědomí skutečné hodnoty a prohlédne. To může a nemusí fungovat, což je v tomhle případě platné v obou variantách (bohužel).

Foto: Bontonfilm

U lemuřího krále, který se zamiluje do infantilní a tupé medvědice, je to parádní a využité klišé si dělá legraci samo ze sebe. U lva Alexe se to ale pojí se vzorcem „postava lže, aby…", takže jen čekáte, kdy (a) se to provalí, (b) to tomu blbovi dojde. Nakonec nepřekvapivě nastane obojí, ale trvá to. A ve srovnání s vynalézavou efektivitou nepoměrného vztahu lemuřího krále a tupé medvědice jde o velmi konvenční řešení.

Staré a nové postavy

Důvod, proč se snímek lomí do dvou tak odlišných poloh - tedy opojně anarchistické a konvenčně poučné - lze hledat především v postavách.

Novou krev do žil (ať jsem taky trochu konvenční) této nikdy zvlášť výjimečné animácké sérii totiž vlily především obskurní, a proto ozvláštňující nové postavy: drsňácký tygr s traumatem, tupá medvědice, (pod)průměrně inteligentní tuleň (nebo lachtan, taky si to pletu), naivní leopardice plus DuBoisová se svým stíhacím týmem (a hlasem, který umí procítěným zpěvem Non, Je Ne Regrette Rien léčit). Kdykoli jsou ve filmu tyto postavy (a samozřejmě tučňáci a lemuři), žene se nápaditě vpřed.

Ovšem takřka vždycky, když jsou na plátně jen staří známí zoo-přátelé, spadá film do typické animácké morality s občasnými parodickými vsuvkami á la první dva díly a nezachraňuje to ani výborný hudební doprovod Hanse Zimmera. Dobrou zprávou je, že jde vlastně jen o úvod filmu a část závěru, takže jinak svěžímu Madagaskaru 3 nelámou vaz.

Pocit jisté pachuti z promarněné šance na ještě lepší film ale stejně zůstává. Teď jen čekat, až přijde čtyřka - a pocit, že ji tvůrci nakonec natočí, hraničí s jistotou, byť se odysea hrdinů vlastně uzavřela. Může zbývající nedostatky trojky napravit, anebo celou sérii naopak hodit kvalitativně zpět.

Pokud se však chcete u nějakého toho animovaného filmu (občas trochu provinile) pobavit, mohu vás do kina s docela klidným svědomím poslat. Věřte, že nikdo se tomu nediví víc než já.

PS: Teď jen doufat, že za dva týdny podobně pozitivně překvapí i čtvrtá Doba ledová.

Madagaskar 3
Madagascar 3
Žánr: Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
Režie: Eric Darnell
Obsazení: V původním znění zvířata mluví: Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Jada Pinkett Smith, Sacha Baron Cohen, Cedric the Entertainer, Andy Richter, Frances McDormand, Bryan Cranston, Martin Short, Jessica Chastain, Paz Vega, John Di Maggio, Tom McGrath, Chris Miller, Christopher Knights
Délka: 92 minut
Premiéra ČR: 14.06.2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Které filmové novinky si nenecháte ujít?

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 5 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy