Recenze: Lidský rozměr hledá místo člověka v megapolích

Tomáš Stejskal
12. 9. 2013 19:10
Dokument se ptá, co lze ve velkoměstech změnit, aby byla krásná i pro lidi
Jan Gehl.
Jan Gehl. | Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Napětí z fotogenických záběrů urbánní krajiny a kritického komentáře ke způsobu výstavby velkoměst se v dokumentární tvorbě objevuje přinejmenším od středometrážního snímku Město z roku 1939.

Kritický snímek plný frenetických záběrů života v moderním velkoměstě mají dnes mnozí diváci tendenci vnímat spíše jako sled působivých obrazů, jako předchůdce dokumentárních meditací Baraka či Koyaanisqatsi, ke kterému je přilípnut poněkud zbytečný voice-over.

Bangladéš.
Bangladéš. | Foto: Aktuálně.cz

Zamyšlení nad důsledky modernistického plánování však je stále legitimnější a nic na tom nezmění ani touha diváků po vizuálních podnětech. Už na konci třicátých let se autoři Města v závěru dokumentu snažili nabídnout svou vizi zeleného komunitního bydlení na předměstích, byť v některých ohledech naivní.

Andreas Dalsgaard si hned v úvodu svého dokumentu Lidský rozměr klade otázku, která míří podobným směrem. Hypnotické záběry na noční velkoměsto připomínají scény ze science fiction a hlas vypravěče se ptá, jak do těchto prostor, do tohoto ztělesnění modernistických plánů zapadá lidská bytost.

Zdá se totiž, že dnes víme mnohem víc o přirozeném prostředí goril nížinných než o přirozeném městském prostředí vhodném pro člověka.

Lidský rozměr stojí na práci dánského architekta Jana Gehla, který se přes čtyřicet let věnuje zkoumání lidských návyků a lidského chování ve městech.

Madison Square, New York.
Madison Square, New York. | Foto: Aktuálně.cz

V pěti kapitolách se z různých hledisek dotýká otázky, kde je ve městech místo pro intimitu a blízkost a jak si může architektura počínat, aby nalezla měřítko, v kterém se lidem bude žít přinejmenším stejně dobře jako autům.

Snímek se v lecčem podobá loňskému dokumentu Urbanized, který byl také uveden i v naší kinodistribuci.

Jsou důležitější auta, nebo lidé?

Oba filmy se vyznačují výraznou vizuální stránkou a oba procházejí města napříč několika kontinenty a hledají příklady lepších architektonických návyků, než jsou ty dnes dominantní, jež zohledňují především otázky logistiky v autodopravě.

Kodaň.
Kodaň. | Foto: Aktuálně.cz

Zatímco Urbanized však předkládalo koláž různých názorů na otázky urbanizace, Lidský rozměr se soustředí převážně na spolupracovníky Jana Gehla, byť jde též o obyvatele různých zemí a různých kontinentů.

Oba filmy sdílí kritiku plánování z pohledu božského oka i působivé nasnímání, Lidský rozměr je však o něco koncentrovanější ve svém sdělení. Ptá se po podstatě modernity a zkoumá, co a jak lze v urbanistice změnit.

V první kapitole „Nejdřív utváříme města, poté města tvarují nás" se popisuje pohyb lidí do měst, který začal eskalovat v šedesátých letech, a problémy spojené s rozvojem předměstí a změnou životního stylu, v následujících částech se poukazuje na konkrétní problémy a na to, jak se Jan Gehl snaží v různých končinách od New Yorku až po čínský Čchung-čching hledět na městské problémy zcela odlišnýma očima než většina urbanistů.

Ze studených uliček místo k žití

Už od šedesátých let Gehl spolu se studenty začal zkoumat město na základě neobvyklých parametrů. Místo údajů o pohybu dopravy sbírali zcela odlišná data: trávili celé dny v ulicích, na jednom konkrétním místě a vstřebávali, jak se tam žije lidem a co učinit pro to, aby se jim žilo lépe.

Čína.
Čína. | Foto: Aktuálně.cz

Pomocí jednoduchých architektonických zásahů lze totiž mnohdy úplně proměnit charakter dané lokality. Kupříkladu z newyorského Times Square plného aut se po umístění pár laviček, omezení automobilového provozu a přidání pruhů pro kola stalo centrum plné lidí, kteří si tu čtou, povídají nebo jen tak posedávají či polehávají.

Příklad australského Melbourne je ještě výmluvnější: ze studených úzkých uliček se tu podařilo pomocí sítí do ulice otevřených kavárniček udělat živoucí místo, kde se lidé setkávají a sdílejí své zkušenosti.

Závěrečná kapitola „Být milý na lidi nestojí skoro nic" se odehrává především v novozélandském městě Christchurch postiženém ničivým zemětřesením a ukazuje práci na kompletní výstavbě celého městského centra, tentokrát bez obřích věžáků, ale zato s ohledem na to, jak se tu bude žít běžným lidem.

Celý dokument vlastně mimo jiné velmi trefně odpovídá na problém o vizuální přitažlivosti velkoměst zmiňovaný v úvodu této recenze. Onen pohled kamery na fotogenické městské krajiny je podobný oku modernistického plánovače: „božské oko" i oko kamery hledí na krásné dynamické obrazy, na symfonii ladně pravidelných pohybů vozů či hru neonů.

Je to krásné na pohled, ale jen při optice, kterou lidský pozorovatel nikdy nemůže zaujmout. Z pohledu jednotlivých obyvatel totiž spočívá krása i užitečnost v něčem úplně jiném.

Lidský rozměr
The Human Scale
Žánr: Dokument
Režie: Andreas Dalsgaard
Obsazení:
Délka: 77 minut
Premiéra ČR: 12.09.2013

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy