Recenze: Legie bojuje o záchranu světa a béček

Jiří Flígl
19. 3. 2010 8:00
Laciný akčňák je solidní příspěvek své kategorii

Recenze - Čtyři týdny po snímku Kniha přežití vstupuje do českých kin Legie, v níž se opět na pozadí apokalypsy málo střílí a hodně mluví o spáse lidstva, Bohu a víře. Ponechme stranou konspirační linii úvah, že oba věrotepecké akční snímky uvádí totožný lokální distributor, protože tím podobnosti mezi nimi končí.

Novinka si zaslouží pozornost právě tím, jak moc se od Knihy přežití liší - a to nejen v oblasti vlastních kvalit, produkčního zázemí či žánrových kořenů, ale především z hlediska diváckého přijetí. Příznačně kultu zlatého telete jménem hollywoodský hvězdný systém se publikum snadno nechá ošálit pozlátkem filmu Denzelem Washingtonem, ale neadekvátně strhá upřímně přímočarou naivitu Legie.

Lesk a bída béčkových filmů

Úskalí Legie v českém prostředí spočívá v tom, že v kinech chybí béčkové filmy. Laciné brakové akční snímky v posledních letech výrazně ustoupily i z videodistribuce, kterou zaplavovaly v 90. letech. Výjimkou jsou tituly zaštítěné známými herci (filmy s Jasonem Stathamem) či filmaři (snímky společnosti Europa Corp. Luca Bessona) - které ovšem v dané kategorii co do rozpočtů i kvalit představují nadstandard.

Diváci tak automaticky od akčních filmů očekávají áčkovou úroveň nabízených atrakcí, a tudíž nepřekvapí vyjukané reakce recenzentů, bloggerů či přispěvatelů na ČSFD, které na Legii neadekvátně aplikují nároky logiky či spektakulární podívané. Snímek při tom o nic takového neusiluje, pouze po vzoru jiných děl své kategorie zkouší vydělat na lákavé premise zpracované za finančních podmínek výrazně nižších, než jsou rozpočty akčních snímků s Milou Jovovich či titulů od Europa Corp.

Legie ukazuje bitvu o záchranu světa, v níž lidé čelí andělům, které na ně seslal naštvaný Bůh. Boj příznačně probíhá v zapadlém motorestu uprostřed pouště a s herecký obsazením, v jehož čele jsou představitelé vedlejších rolí v produkcích hlavního proudu.

Jak je v laciných béčkách zvykem, obsahuje snímek pouze hrstku akčních sekvencí a speciálních efektů, které se vejdou do upoutávky; zbytek vyplňují dialogy postav a sekvence okopírované z úspěšnějších klasik žánru - v tomto případě z prvních dvou dílů terminátoří série.

Akční oratorium

Na rozdíl od nabubřele vážné Knihy přežití, která se tváří jako něco víc, Legie nikterak své kořeny nezastírá a hrátky s křesťanskou mytologií prokládá ležérními hláškami, okatými klišé a nadsazenými sekvencemi, zahrnujícími pro cílové publikum vděčné prvky jako likvidace zmutované milé stařenky či vraždícího zmrzlináře.

I přes polehčující okolnosti dané vymezením adekvátního kontextu nicméně Legie nepředstavuje pozitivně ani negativně výjimečné dílo. Naopak působí jako zručně natočená, ale nenápaditá variace na fenomenální béčkový snímek Boží armáda (The Prophecy, 1995) či jeho povedené pokračování Proroctví (The Prophecy II, 1998). S nimi novinka má povážlivě mnoho podobností, ale ve všech shodných ohledech zůstává o několik příček za nimi.

Z hlediska křesťanských prvků se Legie nikdy neodváží za hranici vágních aluzí na narození spasitele a povrchní zmínění obecně známých atributů archandělů Gabriela a Michaela. Spíš se soustředí na rozvádění dramatických situací mezi lidskými postavami a pravidelné scény monotónního rachocení střelných zbraní.

Ve stínu legendy

Boží armáda naproti tomu předkládala mnohovrstevnaté vyprávění, které ukázalo, že debutující Gregory Wilden (scenárista Highlandera) byl podrobně obeznámen s křesťanskou mytologií. Snímek napínavě splétal tři dramatické linie zahrnující válku v Nebi, boj za záchranu lidstva a vnitřní konflikt kněze, který se zřekl své víry. Namísto přímočaré akce se zaměřil spíše na nadpřirozené prvky a využíval žánrový půdorys detektivních thrillerů.

Boží armáda a Proroctví si získaly lehký legendární statut i díky skvostnému hereckému obsazení v čele s kultovním Christopherem Walkenem v roli démonického archanděla Gabriela, jemuž v prvním díle sekundovali charakterově výrazní herci jako Elias Koteas, Eric Stoltz, Viggo Mortensen a Amanda Plummer (které ve druhém dílu vystřídali Jennifer Beals, Brittany Murphy a Eric Roberts).

Podobným způsobem se pokusila diváky nalákat i Legie, jeneže její obsazení obsahuje pouze známé tváře, ale ne charismatické osobnosti, které by už svou přítomností dodaly postavám konkrétní rozměr. Vedle typově nevýrazného Dennise Quaida filmu na kvalitách nepřidává ani škatulkové obsazení „drsného černého vojáka z Transformerů" Tyrese Gibsona či „katolického likvidátora z Šifry mistra Leonarda" Paula Bettanyho.

Legie propagačními materiály utvářela dojem, že se bude jednat o akční řežbu či absurdně úsměvnou podívanou pro otrlé. Ale nabízí jen obyčejnou béčkovou podívanou, která nejlépe poslouží jako obrazová kulisa při odreagování po trudném dni či iniciace do světa žánrové kinematografie pro předpubertální chlapce.

V tomto ohledu představuje solidní příspěvek své kategorii - ovšem i v ní lze najít řadu originálnějších a uhrančivějších děl.

Legie
Legion