Z nové Pobřežní hlídky se kult nestane. Je stejně hloupá jako originál, a navíc zbabělá

Pobřežní hlídka se vrací s novým obsazením v novém pojetí pro nové století. Nakonec v ní ale cokoliv "nového" chybí a se starým pracuje jen líně. Po deseti vtipech o zpomaleném běhání po pláži se rozvíjí rutinní komedie, jež s původním materiálem pracuje jen na úrovni nutného zjevení Davida Hasselhoffa a používáním starých rekvizit. Jde o promarněnou šanci, kterou z úplného dna vytahuje jen Dwayne "The Rock" Johnson.
Pobřežní hlídka - trailer | Video: CinemArt

Pobřežní hlídka je dnes symbolem devadesátých let. David Hasselhoff a Pamela Andersonová zůstávají ozvěnou doby, která se od současnosti jeví oddělená tlustou čarou. Připomíná optimističtější, naivnější, ale také povrchnější časy, kdy šlo založit úspěšný seriál na vystavování krásných lidských těl a ničem dalším.

Nová parodická verze režiséra Setha Gordona se měla svézt na úspěchu Rychle a zběsile nebo 21 Jump Street. Obě série si vzaly starší látku (v případě Jump Street kultovní seriál, v případě Rychle a zběsile první díly) a jejich specifika zahnaly do takového extrému, že vyčpělý materiál nabral druhý dech. Z Rychle a zběsile se stala dokonce jedna z nejúspěšnějších filmových událostí současnosti.

Pobřežní hlídka se pokusila o totéž, producenti sehnali i Dwayna "The Rock" Johnsona, nejlépe placeného herce planety a hvězdu Rychle a zběsile, aby ztvárnil Mitche Buchannona. Sekundují mu Zac Efron, Jon Bass a samozřejmě i krásné ženy Priyanka Chopraová, Alexandra Daddariová a Kelly Rohrbachová.

Není co parodovat

Je však bohužel bolestivě patrné, že chybí napojení na původní seriál. Jednoduše proto, že se není na co napojit. Otisk v popkultuře zanechaly ikonické záběry na zpomaleně běžící hrdiny a titulní píseň, ale vyjmenuje někdo víc? Charakter postav? Zápletky? Pobřežní hlídka není obětí změny trendů, nejde o seriál, který podlehl zubu času. Vždy byla špatná a především prázdná.

Po deseti vtipech o zpomaleném běhání po pláži se tak rozvíjí rutinní komedie, jež s původním materiálem pracuje jen na úrovni nutného zjevení Hasselhoffa a používáním starých rekvizit. Buduje nudnou zápletku, v níž se má mladý sobecký plavčík naučit pracovat v kolektivu a pomoci Mitchovi vypátrat drogový gang. Tento příběh, postavený hlavně na fekálním humoru (opět tedy něčem, co s původní Hlídkou vůbec nesouvisí), je natažený na dvě hodiny!

Strach z parodie

Kdyby chtěli tvůrci opravdu nějak parodovat to, čím Pobřežní hlídka byla, museli by si vzít na paškál její nekonečnou objektivizaci částečně mužských, primárně ale ženských těl. Scénář si to trochu uvědomuje, ale zároveň se bojí otevřeně napodobovat tehdejší postupy. Snad proto, že stejné zacházení se ženami by mohlo být vnímáno jako kontroverzní, i kdyby bylo míněno parodicky. Rock i Efron jsou tedy oba stupidní a často svlečení do půl těla, zatímco ženské postavy jsou oproti nim mnohem sebeuvědomělejší a překvapivě i oblečenější.

Nejde však o progresivitu, ale o pouhé pokrytectví. Tvůrci nedokážou vytvořit silné ženské charaktery a nápaditě podvracet dobová klišé - místo toho nabízejí sice "chytřejší", ale pořád pasivní a jednorozměrné hrdinky, které možná nejsou snadno k mání, ale nakonec se opět každá z nich jednomu z mužů odevzdá.

Nová Pobřežní hlídka se tak sice tváří, že narušuje stereotypy, když zobrazuje mužské postavy častěji svlečené a také hloupější, ve skutečnosti ale klišé pouze maskuje do moderního hávu. Působí dokonce o kus nepatřičněji, že muži, ačkoliv jsou tu řádově stupidnější, stejně stojí v čele dění a určují jeho směřování. Jde o ukázku toho, jak se snaha o korektnost někdy vymkne kontrole a vyvolá přesný opak.

Dwayne Johnson má charisma

Před úplným fiaskem zachraňuje snímek hlavně Dwayne Johnson v roli nadlidského Mitche. Jeho charisma je nepopiratelné, a kdyby mu scénář poskytl jen o trochu víc příležitostí, povýšil by průměrný film na nadprůměrný. Takhle alespoň odlepuje snímek ode dna.

Pobřežní hlídka

Americká akční komedie
2017, 119 minut