Recenze: Klip hledá lásku mezi mobily a turbofolkem

4. 9. 2012 10:47
Debut Maji Milosové nabízí mnohem víc než felace na záchodcích

Recenze - Film Klip devětadvacetileté srbské debutantky Maji Milošové provází skandální pověst. Příběh o šestnáctileté Jasně (Isidora Simijonovičová), trávící večery na bujarých drogových večírcích a trápící se kvůli lásce k násilnickému machovi Djolemu (Vukasin Jasnič), vzbudil diskuze už na festivalu v Rotterdamu, kde vyhrál.

Námitky se rekrutují ze dvou pozic. Film podle kritiků lacině šokuje sexuální explicitností. Hrdinky Klipu, Jasna a její kamarádky, se rády fotí ve spodním prádle ve vyzývavých pózách a dávají snímky na internet, felace na školních záchodcích se neobejdou bez natáčení na chytrý telefon. Erotika v Klipu ale není dráždivá, takže vyčítat režisérce dryáčnictví by bylo jako vyčítat přílišné množství odhalených těl ve filmech Ulrichu Seidlovi (Import/Export, Psí dny, Láska: Ráj). Stejně jako on vypráví Maja Milošová o touze po blízkosti v přesexualizované době, v níž se už opravdové intimity nedostává.

Druhou námitkou je, že film je přehnaný, že excesy teenagerů v něm zobrazené neodpovídají realitě. Tady se nabízí prostá otázka: jak to víte? Klip je cenný už tím, že přibližuje bez jakéhokoli patosu a moralizování život hedonistické generace, která strávila dětství na rychlém internetu a telefon s foťákem a kamerou je pro ně nástrojem sebepotvrzení a komunikace s okolím.

Jenže Milošová dokáže jejich pózy demaskovat: Jasna by si občas zasloužila pár facek, ale její arogantní chování je maska, za níž se ukrývá citlivá, zmatená holka. A celý film je do jisté míry takový: Sled křiklavých epizod, pod jejichž fasádou se skrývá neobyčejně silný, křehký film o těch nejdůležitějších věcech v životě.

Jizvy uvnitř i navenek

Stejně jako ve Fish Tanku Andrey Arnoldové, která podobně sugestivně ztvárnila duševní zrání frustrované teenagerky z britského sídliště, nesleze Jasna z plátna a vše nahlížíme jakoby její optikou. Noční pařby maskuje doma učením s kamarádkami, dusno klaustrofobního panelákového bytu zesiluje skutečnost, že Jasnin otec je smrtelně nemocný. Jasna se chová k tátovi i k tolerantní matce, která své dceři podle svých slov nikdy nic nezakazovala, jako nezvedený fracek. V jedné z pozdějších scén ve filmu, možná vůbec v jediném Jasnině opravdovém verbálním citovém výlevu, se svému příteli Djolemu svěří, jak moc otce zbožňuje a jeho nemohoucnost pociťuje jako zradu.

Také Djole vyrůstal bez otce, z náznaků se dá pochopit, že o něj pravděpodobně přišel ve válce. Má agresivní sklony, neváhá šikanovat slabší a s Jasnou zachází jako s hadrem, což ji ovšem k násilnickému lídrovi sídlištní party stále poutá. Možná od Kim Ki-dukova Drsňáka jsem na plátně neviděl tak přesvědčivé vykreslení dominantně-submisivního vztahu dvou nejistých, zraněných hrdinů.

Výjimečný film z Klipu dělá především to, jak intimní rovinu kloubí s rovinou společenskou. Poválečné trauma srbské společnosti je v jejím filmu zapsané nejen v lokacích, v nichž jsou zřetelně vidět jizvy balkánského konfliktu, ale je zapsané v samotných protagonistech od rodičů až po rebelující děti, jejichž jizvy jsou navenek neviditelné.

Scény, v nichž teenageři demolují z nudy školu (samozřejmě, že si všechno nahrávají na telefon) a skandují velkosrbská hesla nejsou jen akční atrakcí filmu, ale reflektují pocit prázdnoty a nulové perspektivy, které jim může společnost nabídnout.

Milošová ale není nihilistka. Naznačuje, že generace mladých, o kterých vypráví, má mnohem těžší dospívání, než jakákoli generace před nimi. Zvětšuje se propast mezi rodiči a dětmi, které mají čím dál menší vyhlídky do budoucna. Za změnu ve způsobech, jak mezi sebou mladí komunikují, může ale podle Klipu především vpád nových technologií.

Za chladným odstupem v reálných situacích se skrývá touha po sdílení, za exhibicemi na sociálních sítích a odkoukanými šablonami chování z textů a klipů srbského turbofolku (do jehož poetiky nám Klip zprostředková nedocenitelnou exkurzi) se skrývá touha po uznání a po lásce.

Maja Milošová by mohla mladým filmařům po celém světě přednášet, jak zaujmout mezi desítkami debutů na přeplněném festivalovém okruhu. Našla si téma, které je důležité a do velké míry objevné a nezmapované. Vybrala si skvělé mladé neherce a natočila vše tak autenticky, že příběh vypadá, jako by to byla série necenzurovaných útržků ze života.

Tahle strategie ale úspěšně zakrývá rafinovaně vystavěný scénář, který vyprávění o životě jedné zmatené středoškolačky ve zraněné zemi povyšuje na univerzální výpověď o těžkostech dospívání v téhle podivné době.

Klip
Clip
Žánr: Drama
Režie: Maja Milošová
Obsazení: Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin
Délka: 100 min
Premiéra ČR: 30.08.2012

Biden se pustil do boje se změnami klimatu, zastavil pronájem půdy k těžbě ropy

Americký prezident Joe Biden ve středu podpisem exekutivních příkazů zahájil realizaci svého plánu postavit se změnám klimatu a učinit z "klimatické krize" téma pro velkou část federální vlády. Nařídil například ministerstvu vnitra, aby v co největší míře pozastavilo uzavírání nových smluv o pronájmu federální půdy k těžbě ropy a plynu. Podle nového šéfa Bílého domu Spojené státy nemohou v souvislosti s ekologickými výzvami dál otálet.

Americká média před vystoupením prezidenta psala o zahájení "frontálního útoku" proti klimatickým změnám nebo o rychlém startu ambiciózního projektu nové administrativy. Během povolebního přechodného období Biden avizoval například rozsáhlé investice do "zelené infrastruktury" včetně vyčlenění dvou bilionů dolarů (43 bilionů Kč) na projekty kolem obnovitelných zdrojů.

Prvními konkrétními kroky na cestě za klimatickými cíli je sada dekretů, které podle Bidena pomohou nejen snížit emise skleníkových plynů, ale i vytvořit nová pracovní místa. Média si všímala především ohlášené "přestávky" od nových pronájmů federální půdy či pobřežních vod k těžbě ropy a zemního plynu. S tímto krokem se pojí také "důkladná revize" všech existujících nájemních kontraktů souvisejících se zpracováváním fosilních paliv.