Recenze: Kámoš k pohledání je další důkaz homosociality

Kamil Fila Kamil Fila
10. 6. 2009 9:00
Když se kluci mají rádi, můžou se pořád ženit s holkama

Recenze - Realitní makléř Peter Klaven byl odjakživa „ladies man". Nikoli děvkař, ale kluk, co je rád ve společnosti žen a vždycky s nějakou na vážno chodí. Smyslem jeho života je činit ženy šťastnými, či přesněji najít tu jednu, s níž bude šťastný až do smrti. Teď se zdá, že Zooey si zaslouží snubní prsten.

Kromě jiného totiž Petera neomezuje, dokonce ho podněcuje k tomu, aby věnoval čas kamarádům. Ostatně, měl by mít na blížící se svatbě některého z nich za svědka. Jenomže Peter nemá žádné skutečné kamarády, vlastně ani jednoho - čímž se v očích Zooey i jejích kamarádek stává podivným pavoukem.

Po nějaké době neúspěšného hledání, kdy si ho různí muži (rozhořčeně či zklamaně) pletou s homosexuálem, konečně natrefí na skutečně chlapského, stopro hetero kámoše - mírně vágusáckého Sydneho. A pochopí, že mu byla dosud upřena spousta rozkoší, jako je třeba opíjení se a požívání pálivého jídla, jamování na kytaru, skupinové výlety do přírody či svobodný pokec o masturbaci.

A Zooey najednou vidí, že Peterovi už na ni teď naopak nezbývá moc času na ni; a kdoví, jestli si ji opravdu chce vzít.

Ženy v mírné nevýhodě

Podobně originální rozehrávku má vskutku málokterá (romantická) komedie; obvykle totiž žena volí mezi dvěma chlapíky, občas chlapík váhá mezi dvěma ženami, ale chlapík váhající mezi ženou a kámošem; hm, kam paměť sahá, to ještě na plátně nebylo, přestože v reálu se to děje pořád…

Foto: Aktuálně.cz

Bývaly také doby, kdy ženy musely tahat své mužské protějšky na romantické komedie a někdy to s nimi úplně vzdaly a šly na romantiku samy, hezky ve skupince. Minimálně od nástupu předloňské Zbouchnuté však muži chodí se ženami na romantické komedie rádi, a dokonce nevyžadují, aby potom s nimi na oplátku zhlédly nějaký akční film nebo horor.

Rozmach komedií z dílny Judda Apatowa (40 let panic, Kopačky a další) způsobil, že se ženy nakonec cítí trochu v nevýhodě, protože tyto filmy jim nenabízejí obrazy Pana pravého, ale říkají jim: „Zvykněte si na to, co máte. On vás má beztak rád, i když to neumí dát pořádně najevo."

Jde o poměrně výrazný posun, i když je potřeba přiznat, že zástupci jednotlivých pohlaví se ve skutečnosti nechovají tak univerzálně. Spíše je možné mluvit o tom, že se protnuly dva už existující žánry a že po éře ženské emancipace, kdy ženy ztvrdly (zosobněno například v klasice Pracující dívka), nastává éra mužské emancipace, kdy muži změkčile řeší sami sebe.

Naživotanasmrtkamarádský vztah

Foto: Aktuálně.cz

Maskulinizace žen a feminizace mužů jde proti sobě a v ideálním případě by se měla protínat v ustanovení dokonalých párů. Nicméně, tyto trendy se značnou dobu navzájem míjí a dá se z toho křesat materiál pro spoustu „příběhů nedorozumění". V případě Kámoše k pohledání zvolili autoři komediální úhel pohledu a vykřesali toho hodně.

Nelze ani moc určit, jestli tu ještě máme něco do činění s romantickou komedií, kde jde o ustanovení heterosexuálního páru, nebo o čistou „bromanci", tedy film o naživotanasmrtkamarádském vztahu dvou mužů. Pojem bromance vycházející ze spojení brother (brácha) a romance je úzce navázaný na fenomén „male bonding" (mužského družení) a tzv. homosociality, kterou je vhodné odlišit od homosexuality.

Bromanci prožívají mnozí často spoluobsazovaní herci jako George Clooney a Brad Pitt či Matt Damon a Ben Affleck, případně spolupracující režiséři jako Quentin Tarantino a Robert Rodriguez. Zažívají ji hráči kolektivních sportů, skejťáci a vůbec subkulturní komunity. Ani v jednom případě už nejde o pouhé sdílení společných aktivit a zájmů, ale taky o sdílení emocí a absolutní svěřování se.

Tolik sociologické a antropologické teorie. Jaký je však Kámoš k pohledání jako film? Pekelně vtipný, ať už jste muž a vidíte se sám v hrdinech, nebo jste žena, jíž ty chlapské věci připadají k popukání, i pokud jste zkoumavý typ, který rád analyzuje lidi jako mravence.

Mávnutí kouzelné kreditky

Foto: Aktuálně.cz

Zároveň tato komedie přese všechna sprostá slova a kanonádu sexuálních narážek v zásadě vyznívá velmi konzervativně a „buržoazně". Odehrává se v prostředí lidí, kteří příliš nepracují, ale jsou skvěle zajištění, všechny problémy se řeší mávnutím kouzelné kreditky a mají nekonečné množství času zabývat se sami sebou. Zároveň žádnou z těch věcí, o kterých se tak otevřeně mluví, nikdy neuvidíte natvrdo, ba ani náznakem ukázané.

Každá postava vyjma onoho klíčového kámoše Sydneyho je velice přesně vymezená a projevuje se stále stejnými reakcemi. Vývoj nastává vlastně jen u Petera, ale spíš jde o otevřenost než změnu osobnosti. Pořád zůstává podobný chlapecký a nevinný ňouma, jen se za to přestane stydět a předstírat muže ze světa velkého byznysu. Každopádně, sehranost hlavních představitelů je okouzlující.

Paul Rudd coby Peter ze sebe vydoloval všechnu roztomilost a dává skoro úplně zapomenout na své postavy z dřívějších filmů (např. manžel sestry hlavní hrdinky ve Zbouchnuté, který se sjede ve Vegas houbičkami, dá si pěst do pusy a řekne „Chutná jako duha").

Jason Segel zas skoro nijak nepřipomíná jednoho z prasáckých kámošů hlavního hrdiny ve Zbouchnuté (poznávací znamení: bradka a oči zarudlé od zaprděného polštáře) ani zlomeného zoufalce v Kopačkách. Tentokrát je Rudd za toho uskřípnutého a Segel za toho lážoplážo uvolněného.

J. K. Simmons si vystřihl jednoho ze svých ultraliberálních tatínků (ještě o dost odkázanějšího než v Juno) a Jon Favreau dalšího ze svých hřmotných primitivů (téměř horšího než ve Čtverech Vánocích).

Milovníky popkultury potěší přítomnost ex-kulturisty Loua Ferrigna alias Incredible Hulka, jenž si neváhá ze sebe sympaticky utahovat; a občas někoho utáhne pod krkem do kravaty.

Jednoduše shrnuto: Kámoš k pohledání nabízí nejenom velmi inteligentně koncentrovaný sociologický materiál, ale i dobré herce, humor, vyplývající z přirozených situací a mírně netradiční happy end.

Kámoš k pohledání
I Love You Man
Žánr: Komedie, Romantika
Režie: John Hamburg
Obsazení: Hrají: Jason Segel, Paul Rudd, Jon Favreau, Andy Samberg, Jaime Pressly, Carla Gallo, Rashida Jones, Lou Ferrigno, J.K. Simmons, Jane Curtin, Sarah Burns ad.
Délka: 105 minut
Premiéra ČR: 04.06.2009
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy