reklama
 
 

Recenze: Jobs byl synem božím, ale moc toho neuměl

21. 8. 2013 19:31
Životopis Steva Jobse má problém vysvětlit, čím byl zakladatel Applu výjimečný

Recenze - Z toho, jak přetažený film by mohl podle příběhu Steva Jobse vzniknout, si dělali uživatelé internetu legraci prakticky ihned po smrti průkopníka počítačové technologie. Bylo očividné, jaké neduhy se při zpodobnění života tohoto mnohými uctívaného inovátora mohou objevit, jakých chyb se budou mít filmaři tendenci dopustit. Bylo to tak zřejmé, až se zdálo nepravděpodobné, že by si tyto problémy šlo neuvědomit a nevyhnout se jim.

Realita ale podobně optimistické logice nepřeje. Ony očekávatelné neduhy bychom ve výsledném díle nalezli bez přehánění všechny a recenze by se mohla vyloženě skládat z výpisu za vlasy přitažených klišé.

Napadlo by vás třeba, že někdo (mimo parodii) zpodobní scénu, v níž se Jobs opájí všehomírem uprostřed prosluněného, zlatavým obilím posetého a větrem ovívaného pole, přičemž se ve zpomaleném záběru a za doprovodu klasické houslové árie s rozpřaženýma rukama točí dokola? To by bylo příliš kýčovité i ve filmu o Ježíšovi!

Kačer zahradníkem

Joshua Michael Stern dosud nenatočil výrazný film, ačkoliv měl pro obě svá předchozí díla k dispozici hvězdné herce (například Kevin Costner, Stanley Tucci, Ian McKellen) i slušné produkční podmínky. To samo o sobě nevěstí mnoho dobrého, navíc zpětně rozpoznáme varování před prvním problémem jOBSe, a sice výrazně nevhodném obsazení Ashtona Kutchera.

Kutcher je v současnosti velmi populární herec jasně definovaných komediálně-romantických rolí, stavějících ho do polohy objektu touhy pro divačky všeho druhu.

Hvězda tohoto typu nemůže hrát Steva Jobse. Možná to je vůči Ashtonovi nefér, ale nedá se svítit. Ještě ve scénách, v nichž má vousy, takže jeho trademarková tvář nezabírá tolik prostoru, můžeme o naději v uvěření jeho výkonu mluvit, ale jakmile se oholí, vrací se zpět k typickému „Kačerovi". Jakkoliv napodobuje Jobsovu gestikulaci, nikdy se jím ani na okamžik nestane.

Není ani tak potíž s tím, že si u něj nedokážeme odmyslet slavné jméno nebo tvář. Co by si pak počaly stars jako George Clooney, Brad Pitt či Nicole Kidman? Ale že si nedokážeme odmyslet škatulku, v níž se zatím pohyboval. A tato škatulka nemůže být inteligentnímu géniovi, který změnil svůj obor a možná i svět, vzdálenější.

Asi není nemožné se náhle vymanit ze stereotypu, na to však Kutcherovi chybí zásadní kus talentu. Veškerou energii vkládá do napodobování Jobse, čímž jen dokazuje, co lze vytušit už z výkonů Meryl Streep - Někoho dobře imitovat ještě neznamená ho dobře hrát. I zdatná exhibice známého herce spíš upozorňuje na umělost, působí křečovitě a nepřirozeně.

„Přesně takhle Jobs gestikuloval." Ano, jenže před kamerou nestojí Jobs a jeho obstojně odpozorovaná mimika na jiné tváři, navíc tak známé tváři, není samospásnou náhradou za „herectví", ale jeho negací.

Můžu si zavázat tkaničku, Steve?

To by však představovalo méně závažnou potíž. Co filmu již zcela podráží nohy, není prvoplánově herectví, ale samotné základní vykreslení, nebo spíš nevykreslení ústřední postavy.

Kdo byl Steve Jobs? Jaké byly jeho motivace pro leckdy morálně pochybné činy? V čem spočívalo jeho kouzlo? Nic z toho se nedozvíme. Veškerý jeho vypozorovatelný přínos v Applu se zakládá na tom, že zaměstnancům různě nahlas sděluje, aby "pracovali rychleji" a "věřili svému instinktu".

V Číně na to nepotřebují lidi, stačí jim cedule s těmito hesly vyvěšenými po továrních halách. Jenže ty po skartaci nikdo za geniální neoznačí a film o nich nenatočí.

Jobsovi zde všichni zobou z ruky, všichni se ho bojí, všichni ho přesto označují za charismatického a jsou jím fascinováni. Apple vyznívá jako banda packalů a zbabělých byrokratů, neschopných si bez Stevova pokynu správně zavázat tkaničku u boty. Jeho cesta nahoru, kdy mu podléhá jeden byznysmen za druhým, působí vyloženě surreálně, reakce žádné z postav na protagonistu se nezdá být přirozenou, chovají se k němu předem jako ke svaté ikoně.

A schizofrenně pak vyzní přítomnost několika "zlých" právníků, kteří jeho kouzlu odolávají a "škodí mu". Nechápeme, proč mu zrovna tito pánové nepodlehli, když ostatní, zdá se, zkamení při pohledu do jeho očí.

Třeba když má další z mnoha patetických projevů a Stern bez ustání prostříhává na uznale pokyvující a souhlasící publikum, aby nám neušlo, jak významnou událost sledujeme.

Takových momentů najdeme až nepříjemně mnoho. Některé vedlejší figurky během celého filmu nedělají nic jiného, než stojí vedle Jobse a obdivně na něj koukají.

Má z něj zřejmě sálat až sektářské charisma, nekonečná neodolatelnost. O ní ale musí neustále někdo mluvit, nahlas opakovat „je výjimečný, je výjimečný a je výjimečný", jinak by nás něco takového ani nenapadlo.

Kutcher tyto vlastnosti nevyzařuje a neplyne to jen z jeho výše zmíněných omezených schopností, ale především ze scénáře.

Kdo by ho měl rád?

Steve Jobs se zde chová buď jako nesnesitelně teatrální podivín, jehož projevy si v ničem nezadají s marketingovými hesly, aniž by však cokoliv konkrétního sdělovaly. Nebo jako - a slušněji to říct nejde - hajzl. Okrádá své přátele o nápady i peníze, vyhání svou těhotnou přítelkyni, ponižuje své podřízené.

U životopisných filmů o géniích přitom máme ve zvyku odpouštět hrdinům jejich morálně pochybné či výstřední skutky. Pokud tedy nabudeme dojmu, že si je mohou dovolit.

Vezměme si Formanova Amadea - poblázněný floutek, sobecké velké dítě. Ale génius komponující úžasné skladby. Své výstřelky vykupuje vytěžením jedinečného talentu. Jeho přátelé a rodina musejí přešlapy přetrpět pro „vyšší dobro" dalších generací.

Podobně seriálový doktor House, takového člověka bychom v reálném světě nenáviděli. Ve fikci ho milujeme, protože své neduhy nejenže nemůže díky skleněné bariéře obrazovky praktikovat na nás, ale plyne z nich jeho touha a následně schopnost porazit nemoc. Arogantně a nepřístupně se chová v důsledku vlastní fyzické i psychické bolesti, kterou maskuje.

V jOBSovi podobné důvody odpouštět protagonistovi chyby nenalézáme. Jeho přínos pro vývoj osobních počítačů zůstává nejasný a nevysvětlený, naopak se zdá, že pouze lže a krade jiným. Stejně tak netrpí žádnými psychickými či fyzickými defekty, prostě se jen chová špatně a nepochopitelně šplhá kariérně výš a výš. Neexistuje důvod chtít manýry takového člověka chápat, není důvod ve scénách, v nichž je vůči němu konáno příkoří, vnímat tuto situaci jinak než coby zadostiučinění.

Chybí ambivalentní vztah k hrdinovi, jak tomu bylo u Zuckerberga v Social Network. Zde se na Jobse nedíváme s odstupem a s jistou lítostí nad „nekompatibilním" jedincem, jehož postavení je vlastně politováníhodné, a to převážně jeho chybou. Naopak k němu máme jistě cítit nezměrnou úctu a obdiv, má být vzorem a inspirací. Poznáme to především podle zvolené náladové hudby a faktu, že to neustále někdo nahlas zmiňuje a nikdo to nikdy nevyvrací. Ale proč probůh?

Jediné, co lze v jOBSovi označit za poměrně funkční prvek, je silná retro stylizace. Nepůsobí nuceně ani nedotaženě, přesně v míře vkusu. Přesto je krom úvodu velmi těžké určovat, jestli mezi scénami plynou měsíce, nebo i roky. V rohu obrazovky se sice vždy standardně objevují data, je jich však tolik, že se v ději snadno ztratíme a leckdy tápeme, v jaké životní fázi Jobse právě sledujeme. Kutcher nám nějakými nuancemi svého herectví moc nápověd nedodá a pochopení děje se ještě víc rozpadá v prach. U snímku vyprávěného kromě prologu chronologicky to značí poslední kapku.

Nezbývá než čekat, jak si povede Aaron Sorkin, který připravuje vlastní adaptaci Jobsova života podle knihy Waltera Isaacsona. Jen těžko si lze představit, že dopadne hůř.

Jobs
Jobs
Žánr: Drama, Životopisný
Režie: Joshua Michael Stern
Obsazení: Ashton Kutcher, Ahna O'Reilly, Josh Gad, Dermot Mulroney, Amanda Crew, James Woods, Matthew Modine, Lukas Haas, Lesley Ann Warren, J.K. Simmons, Ron Eldard, Elden Henson, Kevin Dunn, Victor Rasuk, John Getz, Clayton Rohner, Brad William Henke, Mark Kassen, Jim Turner, Evan Helmuth, Hollie Winnard, Rachel Rosenstein
Délka: 122 minut
Premiéra ČR: 15.08.2013

autor: Martin Svoboda | 21. 8. 2013 19:31

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama