Recenze: Jízda na pivní pohon. Prušinovského film křísí tradici bláznivé komedie

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
20. 11. 2022 12:48
Roman je buran. Pozná se to snadno. Majitel autobazaru ze Cvikova se chová hnusně k manželce i kamarádům, na motoristické závody coby jejich aktér vyráží zásadně s pivem. Je to ale také protagonista nového snímku Jana Prušinovského, který tomuto „živočišnému druhu“ rozumí nejlépe.

Film nazvaný Grand Prix, jejž od čtvrtka promítají kina, je takřka po dekádě prvním, k němuž si Prušinovský sám napsal scénář. Naposledy tomu tak bylo u celovečerního Okresního přeboru, jímž potvrdil pozici filmaře, který jako jeden z mála tuzemských tvůrců bere komedii vážně. Netočí "řachandy" ani rádoby romantické komedie se stereotypními hrdiny.

Prušinovský sice vypráví o lidech, kteří žijí v zajetí předsudků a stereotypů, všechny problémy řeší fňukáním v hospodě či naopak přehnaným chlapáctvím. Jenže on jim rozumí. Umně mísí nadsázku a figurky z venkova či maloměsta s humanismem, sociálními tématy či těžkými otázkami, jako je umírání.

Třiačtyřicetiletý režisér tak pokračuje v jedné linii tuzemské komedie, v níž se už od 60. let minulého století mísilo lidové s lidským a kde humor obvykle sloužil nějakým "vyšším" zájmům. V Grand Prix však Prušinovský vyrazil jinudy a křísí jinou komediální tradici, s níž se nejčastěji pojí anglické slůvko crazy. Činí tak odvážně, divoce, chtělo by se říci na plný plyn. Jenže byť se jeho novinka točí kolem "auto-moto" zájmů, název odkazující k výletu tří maloměstských nekňubů na závody formule 1 je zjevně ironický. A jízda spíš typicky po česku drncá.

Prušinovský se pustil do poměrně smělého podniku. Právě proto, že se nevydal osvědčenou cestou, v níž by si bral na pomoc československou novou vlnu nebo točil vtipné sociální drama jako ve svém předposledním snímku Kobry a užovky. V Grand Prix naopak zkoumá všemožné lehké, u nás podceňované a zneuznané žánry a přemýšlí, jak se v nich pohybovat a skloubit je dohromady.

Navíc angažoval takřka všechny generace tuzemských komiků. Od matadora Miroslava Donutila přes Marka Daniela až po hrdiny současného internetového humoru Štěpána Kozuba a Robina Ferra. Jak chce tuto specifickou sebranku spojit? A co vlastně vzniklo, nějaká komedie všech komedií?

Svým způsobem ano. Prušinovský ale zároveň necílí na četnost a údernost gagů. Jelikož se tentokrát "osvobodil" od svého častého spolupracovníka, mistra tvrdých point a sociální neotesanosti Petra Kolečka, svérázným protagonistům poskytuje prostor nenápadněji.

Film Grand Prix promítají kina od uplynulého čtvrtka. | Video: Falcon

Ale pozor, Grand Prix není žádná sofistikovaná podívaná pro milovníky jemného humoru v mezích vybraného vkusu. Prušinovský si vzal Kryštofa Hádka, který v roli majitele autobazaru Romana hraje typického křupana z autorových filmů. A k němu přidal další typické, jasně dané humoristické typy.

Bratranec Emil v podání Robina Ferra je upjatý, sociálně nezdatný milovník automobilů a pořádku. Sice nemá žádnou diagnózu, ale s převodovkami si zjevně rozumí lépe než s lidmi. A Štěpán Kozub vtrhne na plátno hned v prvním záběru jako ztělesnění uřvaných, excentrických postaviček ze svých youtubových skečů.

Tuto trojici nepojí přátelství, spíše komplikované maloměstské vztahy. Z různých důvodů se vzájemně nemohou vystát, přesto končí v jedné dodávce, která dva milovníky automobilismu a jednoho grázlíka Kozuba veze napříč Evropou na závod formule 1 do Barcelony. Je to trochu road movie, ale zprvu hlavně bláznivá komedie, k níž patří různé druhy eskapád včetně sexu s korpulentní černoškou. Trochu po vzoru hollywoodských teenagerských komedií z přelomu tisíciletí, trochu podle starých italských taškařic.

Jenže Prušinovský nezůstává u touhy prodat na plátně kdejakou "koninu", která ho napadne. Byť mnoha momentům dominuje Kozub a jeho schopnost procítit vulgarismus jako málokdo z českých herců, filmaři spíše brzdí, kamera talentovaného, celovečerně debutujícího Davida Hofmanna se hrdinům umí přilepit na tělo, ale také zůstat u distancovaného záběru tam, kde by divák spíše čekal, že se autoři budou ve scéně patřičně "rochnit", aby šokovali. Podobně zneklidňující je úsporná, na plochách temných beatů postavená hudba Ondřeje Anděry alias Sifona z kapely WWW.

Grand Prix přetéká dějem, ale nezůstává u sledu náhodných "dobrodružství". Vtipně, promyšleně i napínavě pracuje s faktem, že za posádkou vozu zůstala doma celá řádka problémů. Konkrétně hned dva kriminální činy různého charakteru a míry závažnosti, které se přímo týkají rozhrkaného vozu, jenž klopýtá Německem a Francií ke kýženému cíli.

Tady "panteon" hrdinů rozšiřují polští ranaři pracující pro místního mafiána, pragmatický policista v podání Marka Daniela a nerudný důchodce, kterého nemohl ztvárnit nikdo jiný než Miroslav Donutil. A za mřížemi místní stanice se lokální narkomanka s živelností své představitelky Tatiany Dykové věnuje tomu, co obvykle dělají lidé na tvrdých drogách či tvrdém dojezdu: neustále blábolí.

Anna Kameníková jako Iveta a Kryštof Hádek v roli Romana.
Anna Kameníková jako Iveta a Kryštof Hádek v roli Romana. | Foto: Jan Hornik

Výsledek není ani hollywoodská crazy komedie, ani šílená směs postav a dějů po vzoru nastřelených gangsterek režiséra Guye Ritchieho. Prušinovský se snaží vynalézt lehkou, ale propracovanou zábavu po Česku. Natočil správně umolousanou komedii, která záměrně brzdí tam, kde by jiní přidávali, povolal spoustu uznávaných herců, které obsadil do rolí, jaké stereotypně dostávají, ale přitom se je chytře pokouší z jejich machy dostat. A nakonec především dostane publikum, když vykouzlí opravdově dojemné finále. V něm se projeví autorův cit pro vykreslení toho, jak si obyčejní lidé plní své obyčejné sny.

Filmu Grand Prix nedominuje řev motorů a neubíhá v kokainovém tempu Ritchieho gangsterek. Jede na pivní pohon, ale Prušinovský má své - jakkoli problematické - postavy opravdu rád. Nedělá z nich karikatury, spíš naopak, někdy ty své "burany" s jejich toxickými návyky vidí snad až příliš lidsky. Nikdy ale jejich chování neomlouvá. Jen se snaží ze stereotypů vysochat lidské bytosti.

Grand Prix možná bude pro leckoho úkrok stranou. Ale byla by chyba jej odsoudit jako pouhou zábavu. V zemi, kde se žánrové filmy moc netočí, kde chybí tradice i vůle takovou tvorbu podporovat, je Prušinovský jedním z průkopníků, který chce v tomto směru nejen působit, ale navíc být inovativní.

Film

Grand Prix
Scénář a režie: Jan Prušinovský
Falcon, v kinech od 17. listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy