Recenze: Jen pro tvé oči natočil Moore skvělou bondovku

Radomír D. Kokeš
8. 3. 2010 12:00
12. bondovka vyšla na DVD 8. března 2010
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Mezi obskurním Moonrakerem a stylově i vypravěčsky už dost vyprázdněnou Chobotničkou natočil Roger Moore bondovku, která je přinejmenším podle autora tohoto článku spolu s Žít a nechat zemřít jeho nejlepším filmem. Bondovka Jen pro tvé oči opustila oběžnou dráhu Země, megalomanské padouchy, nezničitelné obry s kovovým chrupem i absurdní zápletky. A to byl moc dobrý nápad.

Foto: Aktuálně.cz

Do děje se vrátily špionážní hry studené války, klasické vyšetřování a pečlivě rozvíjené dlouhé sekvence gradující akci nebo napětí. Hrálo se o stroj a starou dobrou pomstu. Roger Moore se navíc nechal k návratu do série (po Moonrakerovi toho měl tak akorát dost) přemluvit v době, kdy byl ještě v dobré fyzické kondici a mohl si dovolit blbnout na lyžích nebo lézt po horách.

Je potopena britská výzvědná loď s tajným vládním strojem ATEC a je v zájmu Britů, aby se k ní Bond dostal a dostal ho zpátky. Má o něj ovšem zájem i někdo, kdo by ho rád za dobrou cenu propašoval k Rusům. Bond chvíli podezírá řeckého překupníka Columba, ale stopy vedou k někomu úplně jinému… kdo se nějakou dobu jeví jako přítel (a nebudu ho jmenovat, abych nezkazil překvapení).

Do příběhu vstoupí ještě odvážná Melina, která Bondovi celou dobu pomáhá. Snaží se pomstít své rodiče, kontakty britské rozvědky, které před jejíma očima na soukromé jachtě padouch Gonzales z letadla rozstřílí na… inu, rozstřílí. Její pomsta nejenže několikrát Bondovi zachrání život, ale ukáže se, že oba jdou po stejných lidech. Snímek rozvíjí několik linií děje, které postupně splétá a vyvrcholí vynikající půlhodinou, ve které skvěle vrcholí napětí.

Psychologie - k čemu?

Foto: Aktuálně.cz

Pozornost věnovaná odhalování nejasných her už nedělá z akčních scén jen vsuvky v primitivně uspořádaném ději. Využívá je k přirozenému rozvíjení jednoduše, ale funkčně načrtnutých charakterů skrze jejich cíle: peníze; loajalita; mise; pomsta. Ve filmu není šílený padouch s monumentálními plány a psychotikem po boku, ale jeden vychytralý manipulativní zmetek.

Ten dost dlouho tahá všechny za nos a slouží mu různí zabijáci, kteří jsou zatraceně nebezpeční a bezskrupulózní parchanti (ke všemu z východního bloku). Bondovi jde regulérně o život, protože minimalizace psychologického pozadí ho staví do konfrontace s lidmi, kteří nemají co ztratit a většinou ani nemluví. Padoušští jedinci se definují v akci, není třeba víc.

Foto: Aktuálně.cz

Pomocí jednoduchých kódů film umenšuje zbytečné vykecávání, ale rozvíjí děj. Třeba symbol holubice se nejdřív jeví negativně (odznak s logem u těla mrtvého Bondova kolegy), takže jím označkovanou skupinu zařadí 007 mezi nedůvěryhodné. Ti ale kopou za dobráky. Odznak pak stačí vrátit bídákovi, který ho nastrčil, aby bylo jasné, co je tenhle lump zač; než je Bondem skopnut ze skály. Jednoduché, účelné.

Motivovaná akce

Nejodolnější padoušský zabiják se jednoduše objeví coby biatlonista, který ještě v rámci sportovního utkání ukáže, že umí jezdit na lyžích a zatraceně dobře střílet. Když vzápětí poté vyrazí Bondovi po krku, už není třeba ho představovat. Výsledkem je vynikající akční scéna na lyžích se spoustou filmařských nápadů.

Vrcholem je horolezecká scéna v poslední čtvrtině filmu, když Bond leze po skále do "orlího hnízda", kde se skrývá hlavní sígr s ATECem. Sekvence s minimem dialogů výborně graduje, komplikuje se a navazuje na jiné efektivní zkratky. Když se třeba musí pašerák Columbo se zatčeným Bondem domluvit a dokázat mu, že si mohou věřit, prostě Bondovi nabije zbraň a podá mu ji.

Foto: Aktuálně.cz
 

Paradoxně to neznamená, že ve filmu nejsou akční sekvence, naopak jsou velmi dlouhé a vrstvené - jen nezačnou nudit, protože se pořád ve svém průběhu ozvláštňují: automobilová nebo lyžařská honička, podvodní souboj s unikajícím vzduchem, bitva mužů proti muži na ledové ploše, horolezecká scéna, přestřelka. Vše má v logice vyprávění své jasně dané místo.

Je ironické, že nejslabší místo filmu tvoří předtitulková sekvence, kde se Bond v nadsazeném stylu typickém pro minulé filmy vypořádá se svou odvěkou Nemesis - Blofeldem. Ten není (a nesmí být) jmenovaný, ale jde o jasnou tečku za tímto hyperzločincem i za s ním se táhnoucími právními spory. Stačí muž s bílou kočkou a poněkud přepálenou fantazií co do vymýšlení smrtících pastí.

Bond hrál v žánru prim

Jen pro tvé oči si také bere to nejlepší z klasických literárních syžetů Iana Fleminga, snad proto se snažím zatajit detaily zápletky. Vrací se k ozkoušeným postupům špionážního románu: Bond hlavně vyšetřuje i intrikuje, a teprve potom se pere (nebojte se, že by na rvačky nedošlo).

Foto: Aktuálně.cz

Ve filmu i tak najdeme zmíněné akční scény, které jsme v nějaké podobě viděli dřív. Snímek se ale se liší od Moonrakera nabízejícího spíše překvapivě nudné vrstvení akce ve snaze o co největší absurdizaci (vesmírné bitvy, zamilované monstrum s kovovými zuby, vypěstování nadlidí). A už vůbec se nepodobá následující "jonesovské" Chobotničce, která zase připomíná špatný lunapark - stejné prostředky, ale atrakce nejsou moc vzrušující.

Proč to tedy snímku Jen pro tvé oči tak dobře vyšlo, ale pozdějším Mooreovým filmům už ne? Snad i proto, že navzdory skvělé konstelaci prostředků se dosahovalo výsledků jen novým uspořádání dříve užitého. Pořád absentovala výraznější inovace, s níž přišly filmy s Daltonem a Brosnanem. Což v roce 1981 ještě Bonda nemuselo trápit - v akčním žánru hrál tehdy jednoduše prim  a nemusel řešit nějakého Indiana Jonese, který měl premiéru ve stejný rok.

Moore tu má ještě dobrou fyzičku, ženské jsou krásné (ale zároveň díkybohu už ne jen tupě plakátové), sebeironie se vrátila do roviny dialogů, špionážní zápletka dává filmu jasný tvar (navíc má skvělé závěrečné řešení) a Bondův pašerácký parťák je jedním z nejsympatičtějších frajerů, co se kdy v bondovkách objevili.

A tak ačkoli jste většinu z toho, co je na filmu zábavné, možná už v sérii viděli, patří Jen pro tvé oči k tomu nejlepšímu ze "značky Moore".

Jen pro tvé oči
For Your Eyes Only
Žánr: Akční, Dobrodružný, Thriller
Režie: John Glen
Obsazení: Roger Moore, Carole Bouquet, Chaim Topol, Julian Glover, Michael Gothard, Jack Hedley, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Geoffrey Keen, Walter Gotell, Charles Dance, Paul Brooke ad.
Délka: 127 minut
Premiéra ČR: 08.03.2010
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Hackeři napadli systém veřejné správy. Útoku čelila Praha i ministerstvo práce

Systém veřejné správy napadli ve čtvrtek hackeři. O masivním kybernetickém útoku informuje na Twitteru pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), data magistrátu podle něj nebyla poškozena. Jedním z cílů bylo i ministerstvo práce a sociálních věcí, potvrdila serveru SeznamZprávy ministryně Jana Maláčová (ČSSD). Také podle ní se útočníkům nepovedlo data ukrást či vyřadit systémy ministerstva. Vyjádření Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) redakce zjišťuje.

"Došlo k masivnímu kybernetickému útoku na systémy veřejné správy. Magistrátní servery útok přežily. Byla provedena odstávka pro okamžitou bezpečnostní záplatu na emailový systém," uvedl Hřib na Twitteru. Dodal zároveň, že díky uchovávání více kopií dat najednou se na magistrátu data nepoškodila. Magistrát incident nahlásil na NÚKIB.

Hackeři se podle serveru SeznamZprávy zaměřili i na ministerstvo práce. "Ano, mohu tuto informaci potvrdit. Více ale věc komentovat nebudu," řekla serveru Maláčová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy