Recenze - Tohle se může stát jen ve filmu, říká se o řadě spektakulárních zápletek. Bohužel dokonce i tehdy, když jde o snímek inspirovaný skutečnými událostmi - jako je romanticko-historická Králova přízeň, který právě vstupuje do českých kin.
Filmu patří jedno atraktivní prvenství. Svedl na plátno dvě z největších krasavic současného filmu, Scarlett Johansson a Natalii Portman. Herečky ztvárnily sestry Boleynovy, které se stanou obětí otcových mocenských choutek.
Každý vylepšuje postavení své rodiny skrze své dcery - vysvětlí v úvodu svou strategii a nastartuje tak kolotoč, který nutně nemůže skončit jinak než tragicky.
Mladší Mary (Johanssonová) je nejprve provdána za chlapce z kraje, ale otec míří výš. Annu (Portmanová) podstrčí samotnému králi Anglie Jindřichu VIII. Jenže krále víc zaujme Mary, pozve ji ke dvoru a učiní z ní svou milenku. To se Anně kupodivu nelíbí, a tak otcova snaha nakonec rozvrátí nejen vztah sester, ale i celou rodinu.
Diváci si už zvykli, že historické filmy hlavně americké i britské provenience s oblibou uzpůsobují a zjednodušují fakta tak, aby lépe pasovala do efektních romantických příběhů. Králova přízeň v této oblasti dosáhla vrcholu.
Námitka, že "takhle to přece bylo", neobstojí. Historici v souvislosti s notně sladkobolnou předlohou Philippy Gregory i s filmem zmiňují řadu nepřesností: od toho, že by dívky byly řízeny otcovou touhou po moci, až po nejasnosti ohledně Maryiny předmanželské nevinnosti.
Z dějinných událostí kolem kralování Jindřicha VIII. a Anny Boleynové vypreparoval film jen to nejatraktivnější - příběh vztahu dvou sester narušeného láskou k jednomu muži, příběh jejich moci chtivého otce, který skrze dcery chce dosáhnout lepšího postavení i příběh jednoho krále, který svůj chtíč neukázal držet na uzdě.
Scenáristovi - kterým není nikdo jiný než Peter Morgan, autor Královny či Posledního skotského krále - nelze upřít rafinovanost, s níž splétá a konstruuje tenhle příběh plný intrik, zrad, lásky i vášně.
Přesto se nelze při sledování ubránit vrtění na sedačce a pocitu, že to občas celé působí překombinovaně - jako nesnesitelně dlouhá telenovela, ve které musí v každé desáté minutě přijít další osudový zvrat a další překvapivé peripetie. V tomto ohledu nedokázal Morgan přes svůj talent i snahu překonat kýčovitost předlohy od červenoknihovnové spisovatelky.
Důraz na milostné intriky rodiny Boleynových dělá z příběhu přes vznešené prostředí královského dvora, v němž se z velké části odehrává, vlastně prachsprostý příběh nadrženého děvkaře (tedy krále), kterému jedna žena nestačí, a tak mu jakýsi pasák (tedy otec) musí dodávat nové a nové konkubíny z vlastní stáje, aby uspokojil poptávku.
Což by možná tak nevadilo, kdyby tu nebylo ještě kýčovité zpracování - hlavně v milostných scénách, kdy jsou za svitu svící odhazovány noční sutany a těla se za tónů líbezné hudby pokládají na kožešiny rozpálené žárem nedalekého krbu.
Naopak nechybí přednosti všech historických snímků tohoto typu. Krom romantické zápletky to je důraz na bohatou výpravu a nákladné kostýmy, do nichž jsou navlečeny herečky zvučných jmen.
Netřeba dodávat, že Johanssonové a Portmanové to v historických kostýmech sluší; nepokulhávají ani jejich výkony, i když Johanssonová možná až moc hýří pohledy raněné laně.
Ale co nadělá, když postavy jsou budovány příliš černobíle. Smýká se s nimi dle potřeby a v zájmu co největšího efektu. Ani otcovo "sociální inženýrství" se nesetká prakticky s žádným odporem.
Matka v podání Kristin Scott Thomasové jen trpně přihlíží, jak její manžel ničí životy i pověst jejich dětí - krom obou dívek ještě bratra. Otcova ctižádost se pak přenese i na ambiciózní Annu - jejíž příběh potvrdí, že kdo s čím zachází, tím také schází.
"Když spíš s králem, není to už soukromá věc," řekne pánovitě otec dceři předtím, než začne vyzvídat detaily o pohlavním styku. V těch momentech se nelze ubránit dojmu, že scenárista tu snahu o velké drama přece jen trochu přetáhl.
Králova přízeň (Other Boleyn Girl), USA 2008. Režie Justin Chadwick, hrají Natalie Portmanová, Scarlett Johanssonová, Eric Bana, Kristin Scott Thomasová, Mark Rylance a další. 115 minut, distribuce BSFD. Premiéra 30. října 2008.