RECENZE Indický Cizí oběd koření rafinovaněji než Bollywood

Tomáš Stejskal
8. 2. 2014 15:24
Uměřenost až staromilství filmu Cizí oběd nabízejí poněkud odlišný pohled na život v Indii než rozjuchané bollywoodské útoky na emoce. A chutná zejména festivalům.
Cizí oběd - trailer CZ | Video:

Recenze - Indická kinematografie v očích běžného diváka znamená několik hodin tance a zpěvu, velkolepou podívanou, v níž barvy a kostýmy znamenají víc než zápletka a logika. A do zahraniční distribuce se mnoho filmů jiného ražení než jsou bollywoodské muzikály ani nedostane.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Debut Cizí oběd scenáristy a režiséra Riteshe Batry určitě nespadá do tohoto žánrového spektra. Na druhou stranu nejde ani o sociálně kritické festivalové drama, která se mimo Bollywood poměrně dost točí. Mnohem blíže má Cizí oběd k těm chytřejším současným hollywoodským romantickým komediím, které jemně pracují s profilací postav, sázejí na přehledné vyprávění a umírněný, kultivovaný styl.

Kastrůlky a láska

Když pedantský a poněkud mrzoutský úředník těsně před důchodem Sádžan dostane omylem místo oběda z jídelny kastrůlky s láskyplně připravenou domácí krmí, začne se pozvolna odvíjet ono stokrát omleté klišé, že láska prochází žaludkem.

A to doslova, neboť svérázná dvojice v podobě postarší úředník a nespokojená manželka spolu komunikují výhradně pomocí zatoulaných obědů pro manžela, a pak také v dopisech, které se vždy ukrývají pod plackami čapátí.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Ritesh Bathra ve své prvotině chytře využívá exotického námětu, tedy existence takřka neomylné obědové doručovací služby, která rozváží obědy od manželek jejich milovaným choťům přímo na pracoviště, a vytváří specifickou situaci, která vedle věčného romantického příběhu mimoděk odráží i zvláštní společenské zvyklosti v Indii.

Uměřenost až staromilství nabízejí poněkud odlišný pohled na život v druhé nejlidnatější zemi světa než rozjuchané bollywoodské útoky na emoce. A v podobném duchu se nesou i minimalistické, leč podmanivé klavírní kompozice skladatele Maxe Richtera.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Největší předností Cizího oběda je právě obezřetné našlapování kolem poměrně závažných témat a zároveň i kolem stereotypů romantického žánru. Témata jako stárnutí, odcizení či postavení žen v Indii se tu objevují nenásilně a mimoděk, a ani na porcích lákavých kořenitých pokrmů nespočine oko kamery déle, než je nezbytné.

Bez zbytečných řečí

Velká vývozní hvězda indické kinematografie Irrfan Khan (definitivně se na mezinárodních plátnech proslavil v přeceněném oscarovém hitu Pí a jeho život) hraje upjatého Sádžana, roztávajícího díky lahodné krmi i stimulujícím epistolárním výměnám, přesvědčivě, bez pomoci zbytečných řečí.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Batra se nepouští do velkých dramaturgických oblouků a romantice dává přiměřený prostor; zaměřuje se spíš na drobné situace, ať už jde o klíčové obědové seance, či Sádžanovy konverzace s nastupujícím mladým kolegou (kterého zprvu nemůže ani vystát), cesty dopravními prostředky nebo poutě doručovatelů, kteří vozí na kolech obědové balíčky bez ohledu na počasí.

Podobně jako dobrému, chuťově vyváženému pokrmu se dá Cizímu obědu máloco vytknout. Ale právě u tohoto klišovitého srovnávání jídla s uměním je potřeba se na chvíli pozastavit.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Bathrův film vlastně spíše než do rodiny na začátku zmiňovaných romantických komedií spadá k tomu typu festivalových filmů, které stojí v opozici k tíživým sociálním dramatům. Jde o typický „feel-good“ film, vzniklý v evropské koprodukci a pyšnící se festivalovými cenami, o příjemnou, leč kultivovanou oddychovku, která rozjasní den a dotkne se při tom i závažných témat. Podobně jako dobrá krmě dodá sil a zasytí, byť tentokrát ducha a nikoli tělo.

Jenže mezi kulinářským uměním a uměním je přeci jen rozdíl. Umění, na rozdíl od lahodné krmě, může občas i podráždit a znepokojit. Možná je to i jeden z jeho hlavních cílů. Mělo by ducha zneklidnit a vybídnout k aktivitě, nikoli ukonejšit.

Proměna páprdy místo happyendu

Cizí oběd se v posledku vyhýbá romantickým klišé a více než k happyendu směřuje k proměně jednoho starého, poněkud zapšklého páprdy. A nejistotám věnuje podobný prostor jako milým, příjemným a komickým situacím.

Cizí oběd
Cizí oběd | Foto: Aerofilms

Mlčenlivé záběry přecpaných vlaků a jiných dopravních prostředků i dopisní komunikace dvou lidí, co se nikdy nespatřili, vytvářejí komentář ke společenské situaci v zemi a nepoukazují jen na osobní osudy dvou jednotlivců, ale též na specifické způsoby odcizení v přelidněném Bombaji.

A tak nakonec u těch zpropadených jídelních metafor, které se ve slušné společnosti k popisu a hodnocení umění, přeci jen zůstaneme.

Cizí oběd (70%)

Cizí oběd

Největší předností Cizího oběda je obezřetné našlapování kolem poměrně závažných témat a zároveň i kolem stereotypů romantického žánru. Témata jako stárnutí, odcizení či postavení žen v Indii se tu objevují nenásilně a mimoděk, a ani na porcích lákavých kořenitých pokrmů nespočine oko kamery déle, než je nezbytné. Uměřenost až staromilství nabízejí poněkud odlišný pohled na život v druhé nejlidnatější zemi světa než rozjuchané bollywoodské útoky na emoce.

Cizí oběd totiž opravdu patří spíše do rodiny děl, která s kulinářským uměním snesou srovnání. Děl, která chtějí spíše potěšit, než rozrušit. Jde o chutnou krmi, která místy trochu štípne na jazyku – podobně jako indické kari -, ale přes otevřený konec a pár znepokojivých otázek udělá v žaludku, tedy vlastně na duši, jako v pokojíčku. To není nutně kritika, spíše žánrové zařazení.

S takto popsaným charakterem Cizího oběda ostatně souzní i koncept Cinema Cuisine, který u příležitosti premiéry filmu distribuční společnost Aerofilms představila. U příležitosti některých filmů se přímo ve speciálně upraveném a vyzdobeném foyer kina zjeví „pop-up restaurace“, jejíž menu bude až do poslední chvíle tajemstvím.

Jde o výtečný způsob, jak dávat divákům najevo, že stále ještě má cenu chodit do kina, především do klubového kina a i Cizí oběd je docela podařeným pokusem o propojení artových témat s diváckou vstřícností. Více hladí, než dráždí, ale i to je občas potřeba.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 6 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 6 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 7 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy