Recenze: I kriminálník má dostat šanci. Nejen v pohádce

Jan Gregor Jan Gregor
2. 8. 2012 8:08
Andělský podíl je inteligentní komedie, která se nepodbízí
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Britský filmařský veterán Ken Loach se na stará kolena rozhodl, že na světě je tolik nespravedlnosti a život přináší tolik zmaru, že je třeba trochu toho světla a naděje přinášet divákům alespoň ve filmu. Jak jinak si vysvětlit, že tenhle zasloužilý skeptik natočil v průběhu tří let dva optimisticky laděné, v podstatě euforické snímky. Ten poslední - Andělský podíl - aspiruje na jednu z nejsympatičtějších komedií roku.

Loach si celou svou kariéru vybírá hrdiny z neprivilegovaných společenských vrstev, o nichž se filmy většinou netočí. Jeho postavy procházejí často životní krizí, do níž spadly jen částečně vlastní vinou, a při jakémkoli pokusu vyhrabat se z ní ven narážejí na determinaci prostředím.

Foto: Aerofilms

Drtivý tlak okolí zkrátka jeho sympatickým outsiderům v minulosti neumožňoval vystoupit z bludného kruhu dluhů, zločinu nebo závislostí. Takové byly třeba filmy Jmenuji se Joe nebo Sladkých šestnáct.

Jenže pak přišel Hledá se Eric a s ním i příběh ztrápeného osamělého pošťáka Erica, jehož nevlastní dospívající syn se dostal do problémů s místním dealerem.

Typický Loachův scénář (respektive scénář jeho dvorního spolupracovníka Paula Lavertyho) by ústil v propadu do stále větší mizérie. Ale na scéně se najednou objeví zhmotnělý duch fotbalového rebela Erica Cantony, stmelí partu hospodských kumpánů a kolektiv kamarádů se rozhoupe k akci, která Erikovi vydobude nazpět ztracenou hrdost.

Syrová pohádka

Sebeúcta chybí i hlavnímu hrdinovi Andělského podílu Robbiemu (Paul Brannigan). Právě se jen o fous vyhnul vězení, když soudce ohodnotil jeho rvačku jen podmínkou a trestem obecně prospěšných prací.

Foto: Fdc

Rodina jeho partnerky Leonie (Siobhan Reilleyová) jde bezprizornímu mladíkovi, který vyrůstal v dětském domově, po krku. Situace je o to závažnější, že problémový Robbie se právě stal otcem a za žádnou cenu se už nesmí dostat do maléru.

Ve skupině, s níž vykonává svůj alternativní trest, se spřátelí s hodným, ale intelektově poněkud méně obdařeným Albertem (Gary Maitland), impulzivní kleptomankou Mo (Jasmin Higginsová) a sympatickým Rhinem (William Ruane). Hlavně si ho ale pod svou ochranu vezme šéf pracovní čety Harry (John Henshaw) - srdečný samotář se zálibou v dobré whisky.

Foto: Aktuálně.cz

Harry protlačí své svěřence na jednu degustační akci a změní jim tím život. Robbie totiž objeví nejen kouzlo zlatavého destilátu, ale cenu jeho nejvzácnějších exemplářů. A napadne ho, jak by se na whisky dalo vydělat dost na to, aby mohl začít znovu a někde jinde.

Vtip Loachova přístupu spočívá mimo jiné v tom, že se pohybuje mezi sociální pohádkou a neučesaným realismem. Některé motivy příběhu (dítě jako katalyzátor životní změny, Harryho role dobráckého altruisty) by v rukou jiného tvůrce třeba vyzněly jako sentimentální, ale Loach jejich schematičnost dobře zakrývá autentickým popisem života outsiderů ze dna britského sociálního systému.

Výbuchy násilí jsou věrohodně syrové, postavy skoro nevypustí z úst větu bez šťavnaté nadávky, díky čemuž má Loach pravidelně problémy s komisí stanovující doporučenou přístupnost.

Dostat šanci

Na žádné kompromisy v tomto ohledu ale režisér odmítá přistoupit, dobře ví, že by se tím zpronevěřil své největší devíze - uvěřitelnosti. Loach s Lavertym totiž mají dar vytvořit postavy, kterým lze fandit a ztotožnit se s nimi. Proto ani ve druhé půlce nemusejí vytvářet nějakou komplikovanou zápletku z rodu Dannyho parťáků, aby udrželi pozornost. Jednoduchost lupeckého plánu koresponduje s realističností děje, takžea v závěru se jeden opravdu strachuje o to, aby všechno dobře dopadlo.

Loachovy filmy velmi nedidakticky vyprávějí o tom, že každý člověk má dostat šanci. Hájí hodnoty jako solidarita, přátelství, nezištnost a právo na důstojnost. Nyní se záměrně a úspěšně posunul směrem k manistreamu až někam k poetice komedií typu Do naha!. Možná chce jako zapálený socialista posunout své publikum od festivalových diváků směrem ke společenským vrstvám, o nichž vypráví.

Každopádně Andělský podíl je jeden z těch vzácných filmů, které se mohou promítat v soutěži v Cannes i v sobotu večer na Nově. Prostě inteligentní lidová komedie, která se nepodbízí.

Andělský podíl
The Angels' Share
Žánr: Drama, Komedie
Režie: Ken Loach
Obsazení: Paul Brannigan, Gary Maitland, William Ruane, Roger Allam, Jasmin Riggins, Siobhan Reilly
Délka: 106 minut
Premiéra ČR: 26.07.2012
 

Právě se děje

Další zprávy