Recenze: Futurologický kongres pranýřuje zlý Hollywood

Jan Gregor Jan Gregor
12. 8. 2013 22:00
Nový film režiséra Valčíku s Bašírem opět okouzluje animací, ale nedrží pohromadě
Foto: Aerofilms

Recenze - Izraelskému režisérovi Arimu Folmanovi se nedá upřít, že umí jít proti proudu a trvat si na své vizi navzdory pochybovačům. Když se rozhodl natočit svůj průlomový hit Valčík s Bašírem (2008) rotoskopickou metodou jako animovaný film, mnozí si klepali na čelo.

Na Oscara nominované autobiograficky laděné drama o traumatech z libanonské války se stalo celosvětovým festivalovým hitem a k jeho úspěchu přispěla i animovaná forma, která mučivé vzpomínky hrdinů filmu halila do hávu konejšivého a dávno vytěsněného snu.

Foto: Aktuálně.cz

Závěrečné minuty, vyplněné zpravodajskými záběry z masakru izraelské armády v libanonských uprchlických táborech, pak měly takovou emoční sílu, že si na to, jak mi v karlovarském divadle při prvním zhlédnutí Bašíra vhrkly slzy do očí, pamatuju dodnes.

O pět let později se Folman ve svém novém snímku Futurologický kongres pokouší o podobný trik. Opět mixuje animaci s živou akcí (zpravodajství nahrazuje nyní fiktivní hraný příběh) a opět se ve filmu těsně před závěrem objeví moment, kdy má při přechodu z animovaného do realistického módu vyprávění dojít k jisté katarzi nebo prohlédnutí.

Orwell na tripu a Vonnegut ve formě

Tím však podobnosti mezi oběma snímky končí, kromě toho, že oba prozrazují Folmanovu snahu nenechat se svázat filmařskými a myšlenkovými konvencemi. A nesouvisí to jen s tím, že se jedná o úplně odlišné žánry.

Valčík s Bašírem byl sevřený polodokumentární film, který se dotýkal tabuizovaných témat izraelských dějin. Futurologický kongres je naproti tomu rozmáchlé sci-fi, které je dílem dystopickou vizí budoucnosti a dílem satirou na současný filmový průmysl.

Foto: Aktuálně.cz

Snímek na motivy novely polského klasika Stanislewa Lema (o adaptaci se v tomto případě skutečně nedá mluvit) má svá silná místa, ale je příliš roztěkaný a ve své kritice bezduchého podléhání popkulturním simulakrům je sám bohužel občas povrchní a bezzubý. Je to ten příklad filmu, v němž se řada slibných a zajímavých motivů nespojuje v konzistentní celek.

Tím, že Folman přímo odkazuje na Lema, si na sebe upletl bič. Jeho kultovní novela nebo spíše dlouhá povídka z roku 1975 je černohumornou groteskou o světě, v němž lidé žijí v permanentním chemickém opojení v krásném novém světě bez strachu a starostí, zatímco jejich fyzické schránky živoří v chátrající realitě. Stylově je to mix George Orwella na tripu a Kurta Vonneguta v nejlepší formě: autor nešetří nic a nikoho.

Foto: Aktuálně.cz

Folman se duchu předlohy občas přibližuje v druhé polovině snímku, v níž vrší jeden opojný animovaný výjev za druhým. Mnohovrstevnatost Lemovy knihy ovšem redukoval na satirický a chvílemi naivní výpad proti Hollywoodu.

Naskenovaná herečka nestárne

První „hraná" půlka filmu vypráví příběh herečky Robin Wrightové v podání samotné Robin Wrightové. Její agent (Harvey Keitel) ji přesvědčuje, aby přijala nabídku producenta obřího hollywoodského studia Miramount (Danny Huston) a nechala se jako většina jejích kolegů naskenovat: nechat desítkami kamer sejmout veškerá její gesta a emoce, aby byl její virtuální a nestárnoucí obraz k použití pro výrobu budoucích prefabrikovaných filmů.

Robin nakonec souhlasí, aby sehnala peníze na léčbu svého dospívajícího syna Aarona (Kodi Smit-McPhee), který postupně ztrácí sluch.

Foto: Aktuálně.cz

Kontrakt má dvě úskalí: herečka už nesmí nikdy hrát a samozřejmě hrozí také to, že ji studio začne obsazovat do snímků, na které by v životě nekývla. Což se stane a virtuální Wrightová se stane populární akční ikonou béčkové série Rebel Robot Robin.

Zcela navážno inscenovaná zápletka může v dílčích momentech připomínat podobně ambiciózní filmy, které se dotýkají tvůrčí a herecké integrity a otázky svobodné vůle.

Foto: Aktuálně.cz

Při sledování snímku mi na mysl vytanuly třeba Holy Motors Leose Caraxe nebo V kůži Johna Malkoviche a Synekdocha, New York z pera Charlieho Kaufmana. Ani jednomu z těchto filmů se ale Folmanova satira originalitou ani provokativností neblíží.

Skokově uplyne dvacet let a zestárlá Robin Wrightová přestoupí v polovině filmu do animovaného prostředí, v němž se odehrává monstrózní opulentní akce nazvaná Futurologický kongres.

Dostáváme se do metareality, v níž na sebe lidé mohou brát podoby svých oblíbených celebrit jen pouhým vypitím koktejlu. Halucinace v ní střídá halucinaci, luxus a lesk celé konference narušují povstalci, avatar Robin Wrightové se potkává se šéfem týmu, který její naskenované já dlouhá léta animoval.

Akce střídá akci, oči přecházejí, ale člověku tak trochu uniká smysl toho všeho.

Animace sama je hodně retro. Připomíná grotesky Maxe Fleischera ze třicátých let nebo acidovou ulítlost Žluté ponorky. Folman tvrdí, že chtěl vzdát poctu zanikající poetice starých animovaných snímků, což se trochu tluče s vizionářským poselstvím filmu.

Podobnou opozici „krásné retro vs. ošklivá modernita" lze najít v Aaronově zálibě ve stavbě modelů nejstarších letadel, které chlapec s oblibou pouští hned za plotem letiště vedle přistávací dráhy nejmodernějších boeingů.

Futurologický kongres je bezesporu film nabitý nápady a zejména animovaná pasáž dala režisérovi prostor k tomu, aby nechal své fantazii volný průběh.

Jenže Ari Folman se ve filmu více ohlíží za minulostí, než dívá do budoucnosti, což mu zabraňuje pohlédnout pod povrch toho, co kritizuje.

Samotný Hollywood šil do vlastních řad mnohokrát přesvědčivěji než izraelský tvůrce.    

Futurologický kongres
The Congress
Žánr: Animovaný, Drama, Sci-fi
Režie: Ari Folman
Obsazení: Robin Wright, Paul Giamatti, Harvey Keitel, Danny Huston, Kodi Smit-McPhee, Frances Fisher, Don McManus, Sami Gayle, Jon Hamm, Michael Stahl-David, Michael Landes, Sarah Shahi
Délka: 120 minut
Premiéra ČR: 08.08.2013

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy