RECENZE Všiváci upletou gordický uzel. Rozetnout ho odmítají

Martin Svoboda Martin Svoboda
23. 6. 2014 22:10
Dívat se na Všiváky a přemýšlet o nich je energeticky náročnější než dvě hodiny těžké fyzické práce. Spletitému vyprávění totiž zcela chybí ruka dramaturga.
Všiváci.
Všiváci. | Foto: Bontonfilm

Recenze - Všiváci vypadají od pohledu jako pořádný průšvih a dlouhé odklady premiéry na důvěře mnoho nepřidaly. Přestože výsledné hodnocení zdání potvrzuje, dojdeme k němu úplně odjinud.

Všiváci.
Všiváci. | Foto: Bontonfilm

Máme totiž co do činění s něčím mnohem ambicióznějším, mnohem svědomitějším a v důsledku mnohem smutnějším, než by se zprvu zdálo. Režisér a scenárista Roman Kašparovský vydláždil cestu ke svému debutu nejlepšími úmysly a prací mnoha schopných filmařů, takže je těžké začít se smát i při vzpomínce na momenty bizarně vymknuté kontrole, a že bychom jich pár našli. Vlastně k tomu všemu nakonec lze cítit i trochu respektu. Ale...

Kdo? Kde? Kdy? Proč? Za co?

Příběh o dvou rozkmotřených bratrech (neurochirurg Langmajer, exvoják Vetchý) je vyprávěný na přeskáčku a v důsledku toho téměř neusledovatelný. Ač si prý režisér Kašparovský nepřeje pasivního diváka, sledovat Všiváky a skutečně -přemýšlet o nich je energeticky náročnější než dvě hodiny těžké fyzické práce. Tedy s tím rozdílem, že když například skládáte uhlí, matérie postupně zmizí, kdežto problémy Všiváků jsou tím patrnější, čím víc myšlenkového úsilí se rozhodnete vložit do jejich rozlousknutí.

Podívejte se na ukázku z filmu Všiváci.
Podívejte se na ukázku z filmu Všiváci. | Video:

Kdo se komu mstí? Za co? Jak vlastně? Proč tu vůbec jsou tyto postavy, jež s dějem nijak nesouvisejí? Proč je tato scéna natočena tak výrazně, jako by měla mít zásadní význam? Často ani nevíme, kde se nacházíme, v jaké době ani koho vlastně sledujeme (protože v různých liniích hrají stejné postavy různí herci). Vzhledem k přeskakování žánrů od komedie po drama během pár vteřin pak ani netušíme, co vlastně cítit.

Všiváci se vyhýbají možnosti uchopení. Není v nich nic jako jednotící linie, téma nebo jen emoce, jež by ukazovala na něco konkrétního. Každá scéna, přesněji každá vteřina, je prezentována s maximálním audiovizuálním napětím a před diváky předkládá tolik dějových a (řemeslně jistě zvládnutých) informací, že si s nimi není moc co počít.

Ne že by obsahovali rekordní počet postav či vztahů, právě naše nevědomost, jak s nimi nakládat, ale potíže násobí.

Všiváci.
Všiváci. | Foto: Bontonfilm

Filmu zcela chybí ruka dramaturga, a tak připomíná procházku po místě, kde explodovala bomba a právě jsme svědky sepisování škod. Podobně jako u Křídel Vánoc Karin Babinské tu došlo ke střetu technického talentu a touhy předvést co nejvíc, ovšem s neschopností sebereflexe a seberegulace.

Výsledek lze na jednu stranu považovat za velmi odvážný, protože tento nekonformní přístup rozezlí především početnou část tuzemského publika navyklou na vodění za ruku. Jenže druhý extrém, zvlášť když působí natolik samoúčelně a přepjatě, má daleko k ideálu. Když se někdo chce vymezit proti divácké pohodlnosti, automaticky to ještě neznamená, že uspokojí „náročné publikum“.

Proti přirozenosti

Na Všivácích až bolestně viditelně odhadneme záměr sestavit komplikovaný a mnohovrstevnatý příběh za každou cenu, jakkoliv to stojí proti přirozenosti a logice.

Všiváci.
Všiváci. | Foto: Bontonfilm

Jejich děj by jistě nemohl být vyprávěn čistě chronologicky. Vzhledem k velkým časovým skokům mezi liniemi by pak působil jako tři povídky zařazené za sebou, což by bylo poněkud "nevzhledné". Pro afghánskou linii nebo přítomnost dvou zlodějíčků (Hádek, Mádl) ale není jiný důvod než kvantitativní nafouknutí o něco, co nejenže by snímek nepotřeboval, ale co vyloženě překáží alespoň základní plynulosti.

Kašparovský přesto zjevně nedělá nic nahodile a každý motiv má pro něj svůj význam, který umí vysvětlit, když se ho na něj zeptáte. Pokud ale divák nemá režiséra zrovna po ruce, musí si vystačit s tím, co mu sděluje film. A ten je bohužel tak nahuštěný, že ony informace nedokáže předat jinak než v rámci velmi zkratkovitých a bohužel leckdy i poměrně směšných závěrů.

Všiváci (25%)

Všiváci

Režisér a scenárista Roman Kašparovský vydláždil cestu ke svému debutu nejlepšími úmysly a prací mnoha schopných filmařů. Příběh o dvou rozkmotřených bratrech (neurochirurg Langmajer, exvoják Vetchý) je vyprávěný na přeskáčku a v důsledku toho téměř neusledovatelný. Ač si prý režisér nepřeje pasivního diváka, sledovat Všiváky a přemýšlet o nich je energeticky náročnější než dvě hodiny těžké fyzické práce.

Tolik propagované zahraniční scény například neřeknou o Vetchého postavě víc, než že „byl ve válce a dost ho to vzalo,“ jakkoliv by mohly vydat na vlastní snímek, kdyby jim bylo věnováno dost prostoru.

Do něčeho tak "hlasitého" a v každém okamžiku hyperaktivního se však nedá „ponořit“. Tedy pokud zcela nevypnete snahu pochopit souvislosti a nebudete čistě instinktivně vnímat každou scénu samostatně. Pak se Všiváci mohou změnit ve shluk pěkných obrázků, jež spolu sice nesouvisejí a leckdy jsou poměrně divné, ale pěkně se na ně kouká.

To ale při všech viditelných ambicích není žádná sláva a vracíme se zpět k pasivnímu divákovi. Což je asi nejhorší, co se filmaři, který se rád odvolává na jihokorejského režiséra Chan-wook Parka, může stát.

Všiváci. Česko, 2014, 98 minut. Scénář a režie: Roman Kašparovský. Hrají: Tereza Voříšková, Jiří Mádl, Kryštof Hádek, Jiří Langmajer, Ondřej Malý, Ondřej Vetchý, Iva Janžurová, Marek Taclík, Andrea Kerestešová, Tatiana Vilhelmová, Nikol Moravcová, Sabina Remundová, Aneta Krejčíková, Matěj Převrátil, Filip Antonio, Eliška Křenková. Premiéra v českých kinech 19. června 2014.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy