RECENZE Sama nocí tmou kráčí vstříc žánrovému peklu

Jarmila Křenková
Aktualizováno 12. 1. 2015 22:47
Spíš než rebelský je „první íránský upírský western‟ Sama nocí tmou jen řadovým produktem ze Sundance, který se tváří, že je výjimečný, ale přitom selhává v základech.
Sama nocí tmou.
Sama nocí tmou. | Foto: Aerofilms

Recenze - Ve Zkaženém městě se James Dean setkává s Audrey Hepburn. On je poslední nevinný, který místní mládeži neprodá víc než dvě pilulky extáze denně. Ona zas osamělá upírka, co provádí strašlivé věci – třeba krade dětem skateboardy. Rebel bez příčiny a osudová krasavice prožívají všemožné žánrové strasti a možná spolu nakonec dosáhnou vyššího stádia bytí. V cadillacu. S kočkou. Na jiném a lepším místě.

Podívejte se na film o filmu Sama nocí tmou.
Podívejte se na film o filmu Sama nocí tmou. | Video:

Uvedení snímku Sama nocí tmou režisérky íránského původu Any Lily Amirpur u nás předcházel poměrně silný hype podpořený bizarními nálepkami typu „první íránský upírský western‟.

Zpochybnitelné je tu ale každé slovo, a přitom by se řeklo, že film, kde je efektně mučeno otravné dítě a v jedné z hlavních rolí vystupuje gigantická kočka (Masuko), nemůže být z podstaty špatný. Hranice mezi podbízivým midcultem a skutečným autorským vyjádřením je bohužel křehká jako krkavice hlavního hrdiny.

Sledujte, znám všechny důležité filmy!

Filmy o upírech jsou dlouhodobě v kurzu a během uplynulé dekády vzniklo dost takových, v nichž režiséři přetavili svou lásku k žánru do svébytného autorského tvaru. S upírským hororem úspěšně experimentoval například Korejec Park Chan-wook (Žízeň, Stokerovi), Tomas Alfredson natočil adaptaci upírského thrilleru ze severu (Ať vejde ten pravý) a Jim Jarmusch se po delší době přihlásil k žánrové tvorbě atmosférickou studií ze života upírského páru (Přežijí jen milenci).

Podívejte se na ukázku z filmu Sama nocí tmou.
Podívejte se na ukázku z filmu Sama nocí tmou. | Video:

Ačkoliv je každý z uvedených filmů úplně jiný, jejich dominantním znakem je vyváženost, s níž tvůrci propojili své fanouškovské zaujetí žánrem s teoretickou znalostí a praktickými dovednostmi. Ke svým projektům pak přistupovali s vědomím, že žánr neslouží k okázalé demonstraci intelektuální převahy, ale má se mu skládat pocta.

Ana Lily Amirpur se k tomuto typu filmů hlásí, ale Sama nocí tmou nakonec reprezentuje cosi radikálně jiného. Snaha o sofistikovanost začíná a končí tím, že autorka mechanicky cituje jakýsi domnělý kánon západní popkultury. Máme tu superhrdinský komiks, Upíra Nosferatu, noirovou estetiku, Davida Lynche i Sergia Leoneho. Celé to ovšem působí jen jako odškrtávání položek ze seznamu Sledujte, znám všechny důležité filmy!

V naprosté většině případů nedochází k žádným významovým posunům nebo inovacím, které by jakkoliv manipulovaly s diváckou zkušeností, na níž žánrovost stojí. Například montáž obrazů ze života hrdinů, kterou provází variace Morriconeho motivů, by v Leoneho filmech předznamenávala velké finále; zde ale bez pointy vyšumí, aniž by bylo zřejmé, jaký byl její význam pro vyprávění.

Podívejte se na český trailer filmu Sama nocí tmou. | Video: Aerofilms

Sama nocí tmou je problematická svou nedůsledností. Autorka měla k žánru přistoupit s pokorou a jasnou koncepcí, nebo se naopak úplně utrhnout z řetězu a být prostě divná. Feťákův absťák nasnímaný jako nosferatovské třeštění nebo perforace ušního lalůčku zavíracím špendlíkem jsou příjemně bizarní a film na chvíli nepůsobí jen chladně a odtažitě. Podobných momentů je ale zoufale málo na to, abychom uvěřili, že v tomto světě je možné cokoliv a nepátrali po jeho (neexistujících) pravidlech.

Líbivé, ale vyprázdněné obrazy

Násilné a nekoncepční uplatňování žánrových postupů a zároveň urputná snaha přijít s něčím vlastním – nejlépe výsostně uměleckým – způsobuje nerovnováhu, v níž se film rozpadá do podivného mixu líbivých, ale vyprázdněných obrazů, které se víceméně nahodile prolínají. I přes černobílý minimalismus dlouhých, precizně komponovaných záběrů se tak ocitáme na pokraji chaosu.

Sama nocí tmou (50%)

Sama nocí tmou

Dalo by se očekávat, že film, kde je efektně mučeno otravné dítě a v jedné z hlavních rolí vystupuje gigantická kočka (Masuko), nemůže být z podstaty špatný. Hranice mezi podbízivým midcultem a skutečným autorským vyjádřením je bohužel křehká jako krkavice hlavního hrdiny. Místo rebelského íránského filmu je Sama nocí tmou jen řadovým produktem ze Sundance, který se tváří, že je výjimečný, ale přitom selhává v základech.

Prostor je jen křehká kulisa, která se při bližším zkoumání beznadějně bortí, a postavy nejsou dostatečně zajímavé nebo divné, aby nepůsobily jen jako figurky bez motivace.

Do zákonitostí a fungování takto konstruovaného universa nelze spolehlivě proniknout, a stále tak setrváváme kdesi na povrchu. Přitom by jen stačilo správně dávkovat informace.

Fikční svět je plný motivů, které stimulují naši představivost nebo slibují, že budou dále rozvíjeny, ale skoro nikdy se tak nestane. Víme například, že mrtvoly se tu běžně odhazují do vyschlého řečiště, kde nikoho nezajímají, ale tělo, které je opravdu potřeba schovat, je ponecháno všem na očích. Ani náznakem se tu také nereflektuje, že je někdo noc co noc vysát. Vágní konstatování, že město je Zkažené, prostě nestačí; i kdyby v něm žili samí psychopati, takto extravagantní způsob smrti by někoho minimálně zaujal.

I když všechny lapsy nejsou patrné na první pohled, vyniknou okamžitě poté, co získáme odstup daný odchodem z kina nebo hlubší znalostí žánru. Místo rebelského íránského filmu je tak Sama nocí tmou jen řadovým produktem ze Sundance (viz také například nepovedenou adaptaci hororu Jacka Ketchuma Žena), který se tváří, že je výjimečný, ale přitom selhává v základech.

Sama nocí tmou (A Girl Walks Home Alone at Night). USA, 2014, 99 minut. Scénář a režie: Ana Lily Amirpour. Hrají: Sheila Vand, Marshall Manesh, Mozhan Marnò, Dominic Rains, Reza Sixo Safai, Pej Vahdat, Arash Marandi. Premiéra v českých kinech 8. ledna 2015.

Merkelová podpořila na mítinku svého stranického kolegu Lascheta, varovala před levicovou vládou

Německá dosluhující kancléřka Angela Merkelová na mítinku ve Stralsundu osobně podpořila svého stranického kolegu z konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, který se chce po nedělních parlamentních volbách postavit do čela Německa. Ústředním tématem setkání s voliči, při kterém vydatně pršelo, bylo varování před levicovým obratem Německa, který by mohl nastat v případě vítězství sociálnědemokratického kandidáta Olafa Scholze.

"Budeme se muset vrátit k řádným financím," prohlásila Merkelová s tím, že Německo má nyní nadměrné výdaje kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Masivní podpora k udržení pracovních míst vedla k velkému zadlužení. Pokud by volby vyhrál Scholz a do vlády pozval vedle Zelených také postkomunistickou Levici, rozpočtové hospodaření by podle kancléřky do pořádku nedal.

Laschet před koalicí sociálních demokratů, Zelených a Levice varuje opakovaně, podle něho by to znamenalo politické zemětřesení. Před politickým obratem země doleva varoval i Michael Sack, konkurent sociálnědemokratické premiérky Meklenburska-Předního Pomořanska Manuely Schwesigové. V této spolkové zemi se v neděli vedle parlamentních voleb konají i zemské volby, do kterých konzervativce vede Sack.

před 5 hodinami

České fotbalistky deklasovaly doma v kvalifikaci MS Kypr

České fotbalistky deklasovaly ve druhém kvalifikačním utkání o postup na mistrovství světa v roce 2023 na domácím hřišti Kypr 8:0 a dostaly se se čtyřmi body do čela neúplné tabulky skupiny C. Andrea Stašková s Lucií Martínkovou daly v Liberci dvě branky, po jedné přidaly Kamila Dubcová, Tereza Krejčiříková, Klára Cvrčková a jeden gól byl vlastní.

Osmigólovým vítězstvím vyrovnaly svěřenkyně trenéra Karla Rady výhru nad Ázerbájdžánem z kvalifikace MS ze srpna 2010. Jejich rekordním triumfem je vítězství 12:0 nad Litvou z roku 1997.

Ve druhém duelu skupiny C se dnes od 20:45 představí favorizované Nizozemky na hřišti Islandu.

České reprezentantky chtěly v Liberci navázat na úspěšný úvod kvalifikace, kdy v prvním zápase remizovaly na hřišti obhájkyň stříbra a úřadujících evropských šampionek z Nizozemska 1:1. Proti kyperskému outsiderovi se dostaly do vedení už v 9. minutě, kdy povedenou týmovou akci zakončila Stašková.

O tři minuty později se podařilo Češkám náskok zvýšit poté, co si centr Szewieczkové srazila do vlastní brány Charalambusová. Radův výběr dál udával tempo hry a v úvodní půlhodině se prosadila i důrazně dorážející Dubcová. Do přestávky se trefila po přihrávce Staškové tvrdou střelou také Krejčiříková.

Také ve druhé části Češky dominovaly a po dvou přesných hlavičkách Martínkové a další trefě Staškové se dostaly do vedení o sedm gólů. Konečný stav zpečetila ve třetí minutě nastaveného času střídající Cvrčková. Dvacetiletá útočnice dosáhla premiérové branky při prvním startu v národním dresu.

Na mistrovství světa, které budou v roce 2023 společně hostit Austrálie a Nový Zéland, z Evropy přímo postoupí devět vítězů kvalifikačních skupin, celky z druhých míst čeká baráž. Radovy svěřenkyně usilují o premiérovou účast na velkém turnaji.

Utkání skupiny C kvalifikace mistrovství světa 2023 fotbalistek v Liberci:

ČR - Kypr 8:0 (4:0)

Branky: 9. a 63. Stašková, 56. a 65. Martínková, 12. vlastní Charalambusová, 26. Dubcová, 42. Krejčiříková, 90.+3 Cvrčková.

Sestava ČR: Votíková - Šlajsová (71. Ringelová), Bertholdová, Necidová, Bartoňová (57. Mrázová) - Krejčíříková (58. Bužková), Cahynová, Dubcová - Stašková, Martínková (71. Cvrčková), Szewieczková (57. Chlastáková). Trenér: Rada.