RECENZE Jednozáběrová Hany riskuje a dobře ví proč

Jan Gregor Jan Gregor
9. 5. 2014 22:06
Ve filmu Hany se Michal Samir ukazuje jako režisér, kterého se vyplatí do budoucna sledovat.
Hany (Boris Carloff pod maskou).
Hany (Boris Carloff pod maskou). | Foto: Cinemart

Recenze - Do kin se letos na jaře dostává už druhý pozoruhodný český filmový debut. Filmy Pojedeme k moři Jiřího Mádla a nyní Hany Michala Samira jsou žánrově dost odlišné, ale spojuje je odvaha dělat po formální stránce věci jinak, než je v tuzemském filmovém rybníčku zvykem.

Mádl se Samirem jsou vrstevníci narození jen pár let před listopadem 1989, oba se vyhnuli studiu na FAMU, a nejsou tak zkažení manýrami českého filmového školství.

Podívejte se na ukázku z filmu Hany.
Podívejte se na ukázku z filmu Hany. | Video: Cinemart

A zatímco Mádl se učil psát scénáře ve Státech, Samir vystudoval režii v Londýně. Přesně tam byl svědkem nepokojů, které v srpnu 2011 zachvátily předměstí britské metropole. A fenomén životního pocitu nudy, která se může jednoduše překlopit ve výtrysk agresivního chování, ho inspiroval k příběhu odehrávajícímu se během jedné noci v jednom plzeňském baru a přilehlých ulicích.

Bezúčelné plynutí

Hany propaguje distributor jako první český film natočený v jednom záběru. Technicky to není úplně pravda – ve skutečnosti jde o tři přibližně třicetiminutové, digitálními švy pospojované záběry plus jeden krátký záběr coby epilog.

I tak jde ale o produkčně velmi náročný projekt závislý na dokonalé choreografii herecké a kameramanské práce. Kamera proplouvá mezi desítkami aktérů opatřených portem a „střihy“ mezi nimi obstarává práce se zvukem, v rámci níž tvůrci zvýrazňují a potlačují jednotlivé vrstvy, aby zdůraznili, co je pro daný moment právě důležité.

Efekt je silný: divák, který se vzdá navyklé touhy po konvenční naraci, se může naplno ponořit do hypnotického tempa snímku, který nemá klasické hrdiny a klasický vývoj příběhu. Místo toho ohledává Samir samu veličinu času a náš vztah k němu. Nabourává způsob, jak jsme zvyklí čas vnímat ve filmech, a ukazuje, jak bezúčelně s jeho plynutím nakládají postavy na plátně.

Začátek filmu nás přivádí do zaplněné kavárny, v níž mladý literát Egon (Michal Sieczkowski) začíná čtení ze svého dramatu inspirovaného markýzem de Sade. Sází do publika pravdy o stavu zkažené společnosti, ale osazenstvo podniku mu z velké míry nevěnuje pozornost.

Hany.
Hany. | Foto: Cinemart

Je to introvert a - jak se později ukáže – i typický maminčin mazánek, který se knižním vyjadřováním a oblečením stylizuje do dekadenta. Kamera postupně představuje další postavy, které na rozdíl od Egona nijak nevyčnívají z davu, ale jejich postoje k životu jsou vlastně svým způsobem dekadentní víc, než jaké zastává máestétský básník.

Chameleonský manipulátor

Mezi dvacátnickým osazenstvem baru dostávají hodně prostoru dvě třicátnice: obě se jmenují Hana (Hana Vagnerová a Jitka Schneiderová), přišly se opít a řešit problém s neodbytným přítelem jedné z Han, jehož problém je, že je moc „hodný“ a nechápe, proč na něj po mnohaletém vztahu přestává mít partnerka náladu.

Jakkoli ne všechny dialogy ve filmu působí autenticky a psychologicky věrohodně, v tomto mikropříběhu se Samir přibližuje kvalitním nezávislým konverzačkám.

Hany.
Hany. | Foto: Cinemart

Hlavním tahounem filmu je ale egocentrický dealer drog Jiří (Jiří Kocman). Klišé nezávislé filmové scény, podle něhož si každý druhý rozervaný mladík, který neví, co se svým životem, vydělává prodejem bílého prášku, se Samirovi a jeho kolegům dá odpustit. Protože Kocman je v roli chameleonského manipulátora naprosto přesvědčivý.

Je to nejživotnější postava filmu. Rozpory v jeho chování v různých fázích večera jsou tak velké, že to člověku nedá, aby se pod jeho masku nepokoušel proniknout. Chvíli je arogantní hajzl, pak se ale dokáže stylizovat i do role romantického intelektuála s citlivou duší.

Hany.
Hany. | Foto: Cinemart

Z kreace, kterou Kocman předvádí, čiší frustrace: pohrdání lidmi kolem sebe a nespokojenost se sebou samým. A když se v ulici, kde se většina filmu odehrává, najednou shodou okolností odehraje bitka policajtů s namaskovanými výtržníky, Jiří se na vlně adrenalinu zapojí do bojů, což je jen začátek nočního řádění v poslední čtvrthodině filmu.

Pohádka z blízké budoucnosti

Na Hany se rozhodně nedá dívat jako na přesnou sociologickou generační sondu. Samir se inspiroval londýnskými výtržnostmi a snaží se na film napasovat tezi o násilí, které pramení z nudy a apatie. Ale v plzeňských reáliích působí jeho zápletka trochu nepatřičně. I proto tvůrci film označují s nadsázkou za pohádku z blízké budoucnosti.

Hany (75%)

Hany

Hany je zábavný, znejišťující a osvěživě provokativní film, který strhne pankáčskou energií a mladickým drajvem. Kdyby měl konvenční strukturu, hůř by se mávalo rukou nad dílčími nedostatky. Ale koncept natáčení v jednom záběru tady není samoúčelnou exhibicí: ukolébává svým rytmem do zvláštní halucinační atmosféry a zároveň drží diváka ve střehu, protože nikdy není jisté, co se bude dít v další minutě. Na Hany se rozhodně nedá dívat jako na přesnou sociologickou generační sondu. I proto tvůrci film označují s nadsázkou za pohádku z blízké budoucnosti.

Na filmu je ale sympatické, že onu výše zmíněnou modelovou tezi netlačí divákům do hlavy nikterak násilně.

Hany je prostě zábavný, znejišťující a osvěživě provokativní film, který strhne pankáčskou energií a mladickým drajvem. Kdyby měl konvenční strukturu, hůř by člověk mával rukou nad dílčími nedostatky. Ale koncept natáčení v jednom záběru tady není samoúčelnou exhibicí: ukolébává svým rytmem do zvláštní halucinační atmosféry a zároveň drží diváka ve střehu, protože nikdy není jisté, co se bude dít v další minutě.

V osobách Michala Samira a jeho nejbližšího spolupracovníka Matěje Chlupáčka (už spolu udělali Chlupáčkův debut Bez doteku) se pomalu klubou režiséři, kteří se nebojí experimentovat a třeba i riskovat chyby. Důležité je, že vědí přesně, co chtějí natočit a proč. Rozhodně je důvod těšit se na jejich další filmy.

Hany. ČR, 2014, 90 minut. Režie: Michal Samir. Hudba: Boris Carloff. Hrají: Jiří Kocman, Michal Sieczkowski, Hana Vagnerová, Jitka Schneiderová, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Tereza Vítů, Karel Zima, Róbert Nižník, Lukáš Adam, Petr Janiš, Marek Adamczyk, Ondřej Mataj, Petr Buchta, Kateřina Pechová, Sandra Černodrinská, Annette Nesvadbová, Sabri Miko, Sára Friedlaenderová, Jiří Nácovský, Petr Besta.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Porotu benátského festivalu povede režisér Parazita

Porotu letošního ročníku filmového festivalu v Benátkách povede korejský režisér Pong Čun-ho, který natočil oscarový snímek Parazit. "Jako předseda poroty, a hlavně jako neúnavný milovník filmu jsem připraven obdivovat a ocenit všechny skvělé snímky, která budou ve výběru," říká. Jedna z nejstarších a nejprestižnějších akcí ve světě kinematografie se uskuteční začátkem září.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Lazio získalo v římském derby skalp třetího AS

Fotbalisté AS Řím v italské lize podruhé za sebou zaváhali. Třetí tým tabulky po předchozí remíze prohrál 0:3 v derby s Laziem, které se posunulo na sedmé místo. Na svého dnešního soupeře už ztrácí jen tři body.

Dvěma góly ke třetímu vítězství Lazia za sebou přispěl Luis Alberto. Skóre otevřel už ve 14. minutě kanonýr Ciro Immobile, Alberto vedení po devíti minutách zdvojnásobil a domácí už zápas až do konce kontrolovali. Španělský záložník skóre v 67. minutě zpečetil druhou trefou.

Italská fotbalová liga - 18. kolo:

Lazio Řím - AS Řím 3:0 (23. a 67. Alberto, 14. Immobile).

Tabulka:

1. AC Milán 17 12 4 1 37:19 40
2. Inter Milán 17 11 4 2 43:23 37
3. AS Řím 18 10 4 4 37:29 34
4. Juventus Turín 16 9 6 1 35:16 33
5. Bergamo 16 9 4 3 40:22 31
6. Neapol 16 10 1 5 34:16 31
7. Lazio Řím 18 9 4 5 30:25 31
8. Sassuolo 17 8 5 4 30:26 29
9. Hellas Verona 17 7 6 4 22:16 27
10. Benevento 17 6 3 8 20:30 21
11. Sampdoria Janov 17 6 2 9 26:28 20
12. Fiorentina 17 4 6 7 18:23 18
13. Boloňa 17 4 5 8 23:31 17
14. Spezia 17 4 5 8 23:32 17
15. Udine 16 4 4 8 18:25 16
16. Cagliari 17 3 5 9 23:34 14
17. FC Janov 17 3 5 9 18:30 14
18. FC Turín 17 2 6 9 26:35 12
19. Parma 17 2 6 9 13:33 12
20. Crotone 17 2 3 12 17:40 9
Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Na Děčínsku vzplála vlaková souprava, nikdo nebyl zraněn

Předběžnou škodu 15 milionů korun způsobil v pátek vpodvečer požár vlakové soupravy v Rybništi na Děčínsku. Všichni cestující stačili bezpečně vlak opustit. Na místě zasahovalo pět jednotek hasičů, v 19:15 požár hasiči zlikvidovali. O události informovali hasiči Ústeckého kraje na twitteru.

Podle České televize šlo o spoj společnosti Arriva ze Šluknova do Kolína. "K uhašení soupravy bylo potřeba 20 000 litrů vody. Příčina požáru je v šetření," uvedli hasiči. Oheň propukl před 18:00.

Kvůli požáru byla na trati mezi Děčínem a Rumburkem v úseku mezi stanicemi Rybniště a Jedlová zhruba na tři hodiny zavedena náhradní autobusová doprava.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Na palestinských územích se po 15 letech uskuteční volby

Palestinský prezident Mahmúd Abbás v pátek oznámil termín příštích parlamentních a prezidentských voleb. Uskuteční se v květnu a červenci a budou první za 15 let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž mají volby pomoci vyřešit dlouholetý vnitropalestinský konflikt.

Palestinská autonomie, která má na Izraelem okupovaném Západním břehu Jordánu omezenou samosprávu, podle prohlášení Abbásovy kanceláře uspořádá 22. května parlamentní a 31. července prezidentské volby. Konat by měly na Západním břehu Jordánu, v Pásmu Gazy a ve východním Jeruzalémě.

"Prezident nařídil volební komisi a všem státním orgánům, aby zahájily demokratický volební proces ve všech městech vlasti," stojí v prohlášení citovaném agenturou Reuters. Hnutí Hamás vyhlášení voleb uvítalo a vyjádřilo naději, že pomohou ukončit rozkol.

Zdroj: ČTK
Další zprávy