RECENZE Nepovedená mramorizace sexistického prasátka Saudka

9. 1. 2015 12:47
Od dob Olmerových Playgirls se neobjevil v tuzemské kinematografii film, který by tak ponižujícím způsobem zobrazoval ženy, jako Fotograf od režisérky Ireny Pavláskové.
Fotograf.
Fotograf. | Foto: Bioscop

Recenze - Jsou filmy, které je těžké setřást z mysli. Zfilmovaný portrét Jana Saudka s názvem Fotograf mezi ně patří. Měl to být pomník Mistrovi, jak se autor stylizovaných nahotinek nechává rád titulovat.

Podílel se koneckonců na scénáři a příběh koneckonců věrně kopíruje mýtus o nepraktickém bohémovi a nedoceněném géniovi, který navzdory nepřejícnosti kritiků vede libertinský život oproštěný od všech pokryteckých maloměšťáckých pravidel, než se mu do života nasáčkuje vypočítavá zlatokopka, zneužije jeho důvěru a o všechno ho okrade.

Podívejte se na ukázku z filmu Fotograf.

Až na to, že Saudkovo filmové alter ego ztvárněné charismatičtějším a výrazně mladším Karlem Rodenem nepůsobí jako nonšalantní obdivovatel ženské krásy, ale jako obyčejný misogyn. A od dob Olmerových Playgirls se neobjevil v tuzemské kinematografii film, který by tak ponižujícím způsobem zobrazoval ženy, jako paradoxně film ženské autorky Ireny Pavláskové.

Terče zesměšňování

Hrdinky tu vystupují bez výjimky jako stvoření beze špetky sebeúcty: anonymní Janovy modelky jsou buď vulgární, ožralé, nebo k nesnesení hysterické, ale všechny padají bůhvíproč fotografovi k nohám a zdá se, že jsou schopné udělat cokoli, aby zůstaly členkami jeho harému. Jestliže se možná o Saudkových fotkách dá říci, že ukazují důstojnost žen, které tělesnými proporcemi nespadají do ideálu současné krásy, film má přesně opačný efekt.

Povislá těla, obří ňadra a zadnice jsou ve snímku jen terčem zesměšnění a laciných vtipů a zápletky, které se kolem nich točí, jako by vypadly ze zastydlých povídek z NEI reportu blahé paměti. Náš milý macho si nevybírá – sexuální služby poskytuje mladým dívkám i upjatým padesátnicím. Do kalhotek se podle filmu dostane i katolické matce své dlouholeté přítelkyně Líby (Máša Málková), která by měla být předobrazem Sáry Saudkové.

To je koneckonců potenciálně nejplastičtější a rozhodně nejsvéprávnější postava filmu, ale i ji evidentně zhrzený Saudek vybavil ve scénáři stereotypní charakterizací. Nejdřív je to submisivní služka bez vlastní vůle, pak ale projde osobnostní proměnou, nezdravě se od svého objevitele emancipuje a vychytrale nakonec umělce připraví o byt, peníze a negativy.

Fotograf.
Fotograf. | Foto: Bioscop

Pak je tu ještě ta záhadná postava Janovy labilní milenky Klárky, o níž se ve filmu vážně naznačuje, že je jeho vlastní dcerou, a kterou náš Mistr dožene do blázince, a aby incestu nebylo málo, dostane se do filmu i v médiích často propírané vyústění Staudkova vztahu se Sárou, kdy filmová Líba dokoná umělcovo ponížení tím, že si nechá udělat dvojčata s jeho vlastním synem (Václav Neužil).

Soucit s prasečkářem?

Stačil by možná jen trochu jiný tón vyprávění a z tohoto odporného filmu o odporných lidech by mohla být docela sofistikovaná satira beroucí si na paškál rozbujelé mužské ego. Problém je, že tvůrci si evidentně neuvědomují, jak nechutně působí jejich hrdina.

Fotograf (20 %)
Autor fotografie: Bioscop

Fotograf (20 %)

Stačil by možná jen trochu jiný tón vyprávění a z odporného filmu o odporných lidech by mohla být docela sofistikovaná satira beroucí si na paškál rozbujelé mužské ego. Problém je, že tvůrci snímku Fotograf si evidentně neuvědomují, jak nechutně působí jejich hrdina. Až na posledních dvacet minut, kdy se snímek najednou překlopí skoro do psychologického thrilleru, vyznívá film podobně jako lidové komedie Zdeňka Trošky, jež se zlým způsobem vysmívají hloupým lidem.

Až na posledních dvacet minut, kdy se snímek najednou překlopí skoro do psychologického thrilleru, vyznívá film podobně jako lidové komedie Zdeňka Trošky, jež se zlým způsobem vysmívají hloupým lidem.

Jen s tím rozdílem, že Pavlásková na rozdíl od Trošky chce, abyste s vilným prasečkářem v hlavní roli soucítili. Proto jsou tu dramatické flashbacky z jeho dětství v koncentračním táboře nebo z jeho výslechů Státní bezpečností, proto trousí na potkání bonmoty o tvorbě a vymezuje se proti svým odpůrcům (užitečného idiota mu bůhvíproč v cameu dělá Jan Rejžek, který tu odehraje roličku zapšklého kritika).

Jenže tahle mramorizace bilancujícího umělce se vůbec nepovedla. Známý fotograf z filmu vychází jako pouhé sexistické prasátko.

Fotograf. Česko, 2015, 133 minut. Režie: Irena Pavlásková. Hrají: Karel Roden, Marie Málková, Vilma Cibulková, Václav Neužil ml., Marika Procházková, Zuzana Vejvodová, Patrik Děrgel, Jenovéfa Boková, Jitka Sedláčková, David Šír, Slávek Bílský, Marian Roden. Premiéra v českých kinech 8. ledna 2015.