Recenze: Hollywoodskému filmu Debbie a její parťačky v rozhodujících chvílích schází napětí

Jan Gregor Jan Gregor
12. 6. 2018 8:44
Remake krimi Dannyho parťáci s čistě ženským obsazením není filmovým průšvihem. Osud mdle napsaných protagonistek však divákům nejspíš bude ukradený.
Na snímku zleva jsou Sandra Bullocková, Sarah Paulsonová, Rihanna, Cate Blanchettová a Awkwafina.
Na snímku zleva jsou Sandra Bullocková, Sarah Paulsonová, Rihanna, Cate Blanchettová a Awkwafina. | Foto: Vertical Ent.

Zlodějská komedie Debbie a její parťačky, kterou nyní promítají česká kina, vzbuzovala docela velká očekávání.

Nová variace na kriminálku režiséra Stevena Soderbergha nazvanou Dannyho parťáci tentokrát s hvězdným, čistě ženským ansámblem slibovala příjemné genderové osvěžení provařeného konceptu. Jenže film je nakonec dobrou případovou studií toho, jaký je rozdíl mezi tím, když se do žánrové podívané pustí režisér Soderberghova formátu, nebo když se teď o to samé pokouší řemeslný režisér typu Garyho Rosse.

Debbie a její parťačky nejsou filmovým průšvihem a ty necelé dvě hodiny příběhu o rafinované loupeži diamantového náhrdelníku nedozírné ceny lze přežít bez větší úhony. Jenže oproti svému vzoru, na který scénář trochu netakticky několikrát odkazuje, Rossův snímek postrádá větší osobitost, šarm i vtip.

Přitom na začátku se zdá, že v Sandře Bullockové režisér našel zábavně charismatickou hrdinku, jež snese srovnání s Georgem Clooneym z původních Dannyho parťáků.

S Dannyho nezvedenou sestrou se seznamujeme ve chvíli, kdy probačnímu úředníkovi sehrává srdceryvnou etudu napravené kriminálnice, aby dosáhla podmíněného přerušení trestu. O pár chvil později s drzostí protřelé podvodnice odejde bez placení z obchodu s kosmetikou a zkušeně se nakvartýruje do právě opuštěného hotelového pokoje.

Filmu ale hned poté trochu spadne řemen, když Debbie se svou dávnou kamarádkou Lou (hraje ji Cate Blanchettová) začne dělat nábor na rafinovanou zlodějskou akci, kterou plánovala "asi tak pět let, osm měsíců a 12 dnů".

Najaté "parťačky" se odlišují životními zkušenostmi i společenským postavením: neurotická módní návrhářka Rose v podání Heleny Bonham Carterové je zvyklá žít na vysoké noze, překupnice kradených věcí Tammy (Sarah Paulsonová) je středostavovská máma od rodiny a dredatá hackerka s přezdívkou Devítka (hraje ji zpěvačka Rihanna) se zkušenou chmatačku Constance (raperka Awkwafina) jsou zase jako doma na ulici.

Najaté „parťačky“ se odlišují životními zkušenostmi i společenským postavením. | Video: Vertical Ent.

Nabízel by se tu poměrně veliký prostor, aby to mezi postavami jiskřilo, Debiina skvadra ale působí spíše jako parta sedmi, respektive ve finále osmi individualistek, které se sešly jen proto, aby pohádkově zbohatly.

Emancipační étos kampaní proti sexuálnímu obtěžování a nerovnoprávnosti pohlaví #MeToo a Time's Up se snímku vyhýbá obloukem. Pokud tedy nepočítáme Debbiin motivační projev před loupeží, v němž prohlásí, že krádež v hodnotě desítek milionů dolarů hrdinky neprovádějí ani tak kvůli sobě, ale kvůli nějaké té potenciální osmileté holčičce, kterou jejich troufalý čin inspiruje k dráze profesionální zlodějky.

Rafinovaně troufalá akce se tentokrát odehrává na luxusním plese newyorského Metropolitního muzea a když ji protagonistky připravují, snímek vypadá spíš jako epizoda Sexu ve městě než napínavý komediální thriller.

I když se komplot konečně rozjede, zápletka - založená na akutní střevní indispozici - připomíná eskapádu Carrie Bradshawové a jejích přítelkyň.

Debbie a její parťačky

Režie: Gary Ross
Vertical Ent., česká distribuční premiéra 7. června

Tolik by to nevadilo. Problém je, že snímku v těch rozhodujících chvílích schází potřebné napětí.

To je jednak otázka scénáře, jenž postrádá moment překvapení, a to navzdory jednomu nelogickému a jednomu nepříliš ohromujícímu dějovému obratu v závěru. Ale také je to problém nevzrušivé filmařiny. V práci se střihem, hudbou a rytmem vyprávění rutinérský režisér Gary Ross výrazně zaostává za svým talentovanějším předchůdcem Soderberghem.

Zkrátka když dva dělají totéž, není to totéž. Jak originálně lze pojmout tento specifický subžánr, dokázal loni sám Soderbergh nedoceněným skvostem Loganovi parťáci. Film o partě zoufalců z amerického Středozápadu oplýval kromě pořádné porce humoru i mimořádnou empatií ke svým hrdinům, kterým se nedalo než fandit.

Osud mdle napsaných Debbieho parťaček bude divákům oproti tomu nejspíš ukradený.

Hollywood se snaží natočit skvělý snímek s ženským týmem, zatím se mu to nepovedlo. Platí to i pro Debbie a její parťačky, tvrdí filmový kritik Fila. | Video: Kamil Fila
 

Právě se děje

Další zprávy