RECENZE Petr Václav objevil cestu ven z filmařského ghetta

Jan Gregor Jan Gregor
3. 6. 2014 7:36
Cesta ven vykresluje život na periférii bez klišé a předsudků. Každodennost dnešních Romů nejen v sociálně vyloučených lokalitách ukazuje ve všech rozporech a kontrastech.
Cesta ven.
Cesta ven. | Foto: Aerofilms

Recenze - Lepší reklamu si Petr Václav pro svůj film Cesta ven před uvedením do českých kin nemohl přát. Necelé dva týdny před tuzemskou premiérou si totiž tvůrce příběhu o mladé Romce, která se navzdory všem překážkám snaží zajistit pro sebe a svou dceru důstojný život, vyslechl aplaus po slavnostní projekci na festivalu v Cannes. Do programu nejprestižnějšího světového festivalu se z Česka prodral naposledy před šestnácti lety Oskar Reif s černou komedií Postel.

Klaudie Dudová a Mária Ferencová-Zajacová na festivalu v Cannes.
Klaudie Dudová a Mária Ferencová-Zajacová na festivalu v Cannes. | Foto: moloko film

Tenhle fakt sám o sobě ještě nemusel nic znamenat: nabízela se obava, že film mohl u členů asociace nezávislého filmu L´Acid, kteří jej zařadili do své přehlídky, bodovat už jen kvůli citlivé a mediálně exponované problematice soužití většinové společnosti s Romy.

Tohle podezření se ale naštěstí nepotvrdilo. Cesta ven je suverénně napsaný, natočený a zahraný film, který se vyhýbá klišé a politicky korektnímu zjednodušování. Život dnešních Romů nejen v sociálně vyloučených lokalitách ukazuje ve všech rozporech a kontrastech.

Dostanu se z toho!

Jen Cesta ven zní možná při srovnání s francouzským distribučním názvem Dostanu se z toho! trochu didakticky. Ale i když to tak Petr Václav zřejmě nezamýšlel, cítím v tom názvu šibalské pomrkávání na české filmaře. Tenhle moderní festivalový film totiž ukazuje zdejším tvůrcům cestu ven z českého provinčního filmařského ghetta.

Podívejte se na ukázku z filmu Cesta ven.
Podívejte se na ukázku z filmu Cesta ven. | Video: Aerofilms

Už sebevědomě otevřený konec by většina českých producentů omlátila svým tvůrcům o hlavu a snažila by se je přesvědčit, aby dramatický oblouk svého snímku výrazněji vypointovali. Kamera Štěpána Kučery sleduje v poslední sekvenci zblízka hlavní hrdinku Žanetu (Klaudia Dudová) v poměrně banální situaci ve chvíli čekání. V její tváři se odráží, že o něčem přemýšlí. Možná o tom, kam se za těch několik těžkých měsíců dostala a posunula.

Její rozjímání přeruší závěrečné titulky a s nimi si i divák může zrekapitulovat její strastiplnou cestu z ostravského panelákového bytu až na svrabem prolezlou ubytovnu a následné odražení ode dna v podobě naděje na normální život v česko-německém pohraničí.

Cesta ven.
Cesta ven. | Foto: Aerofilms

Je možná příliš troufalé srovnávat Cestu ven a filmy bratrů Dardennů, ale přesto je v zásadě zjevení, že se v české kinematografii objevil film, který se vyjadřuje ke světu podobným způsobem jako tito belgičtí mistři sociálně-realistických dramat.

Ti totiž také jako Petr Václav mapují ve svých filmech periférii společnosti a zajímají je hrdinové a hrdinky z neprivilegovaných vrstev, které staví před těžké existenciální volby. Vycházejí přitom z dokonalého pochopení a autentického vykreslení prostředí, o němž vypráví a o jehož fungování nemá cílová skupina diváků – tedy středostavovské cinefilní festivalové publikum – většinou ani potuchy.

Cesta ven.
Cesta ven. | Foto: Aerofilms

Žaneta je postava z ranku Rosetty ze stejnojmenného filmu nebo albánské imigrantky Lorny z Lornina mlčení. Pokouší se prolomit životní determinaci na všech myslitelných frontách. Její nezaměstnaný přítel David (David Ištok) se dostal do začarovaného kruhu lichvářských půjček, kromě své dcerky se stará o pubertální sestru Kukačku, aby nemusela vyrůstat v dezolátním ghettu, kde přežívá jejich rezignovaný otec.

Pokouší se sehnat práci, ale naráží na odmítání kvůli absenci vzdělání a praxe. Bílá majorita se ve filmu objevuje hlavně v rolích úřednic, sociálních pracovnic, pošťaček nebo hulvátských majitelů ubytoven. Nikdo z nich se nechová rasisticky, všichni ale svým nepatrným dílem přispívají k chodu systému, který vede k sociálnímu vyloučení.

Angažovaný film, nikoliv agitka

Cesta ven je ale všechno jiné než jednostrunná lidskoprávní agitka, k romské komunitě je totiž Petr Václav ještě nekompromisnější než k Čechům.

Cesta ven (90 %)

Cesta ven
Foto: Aerofilms

Film Cesta ven je všechno jiné než jednostrunná lidskoprávní agitka. K romské komunitě je totiž Petr Václav ještě nekompromisnější než k Čechům. Některé výjevy by dokonce vytržené z kontextu mohly znamenat munici pro xenofoby, kteří tvrdí, že soužití s Romy není možné. Petr Václav ovšem nenatočil politicky angažovaný film, ale jenom v dobrém smyslu slova lidský příběh, který spíš otevírá otázky, než že by na ně odpovídal. A možná i ti, kteří v anketách uvádějí, že by nechtěli Roma za souseda, budou muset chtě nechtě uznat, že je Žanetin příběh zasáhl.

Výjevy ze zdevastovaných baráků v Přednádraží nebo moment, kdy Davidův věčně zfetovaný bratr obtěžuje na noční ulici Žanetinu kamarádku z práce, by vytržené z kontextu klidně mohly znamenat munici pro xenofoby, kteří tvrdí, že soužití s Romy není možné.

Petr Václav ovšem nenatočil politicky angažovaný film, ale jenom v dobrém smyslu slova lidský příběh, který spíš otevírá otázky, než že by na ně odpovídal.

K jeho vyznění pomáhají autentické a v osobě hlavní představitelky Klaudie Dudové dokonce sugestivní výkony neherců. Cesta ven je neokázalý film, který ale může mít velký dopad.

Romové mohou ocenit, že se někdo konečně podíval na svět jejich optikou bez předsudků a mediálních zkratek. A možná i ti, kteří v anketách uvádějí, že by nechtěli Roma za souseda, budou muset chtě nechtě uznat, že je Žanetin příběh zasáhl.

Cesta ven. Česko, Francie, 2014, 103 minut. Režie a scénář: Petr Václav. Hrají: Klaudia Dudová, David Ištok, Mária Ferencová-Zajacová, Milan Cifra. Premiéra v českých kinech 29. května 2014.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 27 minutami

Čína hrozí silou, pokud budou USA podporovat "separatisty" z Tchaj-wanu

Čína pohrozila použitím síly, pokud Spojené státy budou bránit Pekingu v jeho snaze o sjednocení Tchaj-wanu s pevninskou Čínou tím, že budou podporovat separatisty. Informovala o tom japonská tisková agentura Kjódó s odkazem na takzvanou Bílou knihu, kterou Čína pravidelně věnuje problematice obrany a vztahům s Tchaj-wanem. Peking, která je vnímán jako spojenec Moskvy, navíc označil Američany za hlavní strůjce krize na Ukrajině, uvedla agentura Reuters.

Čínský velvyslanec v Moskvě Čang Chan-chuej v dnešním rozhovoru pro ruskou státní tiskovou agenturu TASS obvinil Washington, že opakovanou rozpínavostí obranné aliance NATO a podporou sil, které se snaží přiblížit Ukrajinu spíše Evropské unii než Moskvě, zahnal Rusko do kouta.

Peking také kritizoval prohlubující se vztahy Washingtonu s Tchaj-pejí. Čína vydala Bílou knihu s názvem "Tchajwanská otázka a sjednocení Číny v nové éře" v době, kdy ostře reaguje na návštěvu předsedkyně americké Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové na Tchaj-wanu, která se uskutečnila minulý týden.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Německá policie čelí kritice za to, že zastřelila nezletilého černocha v dětském domově

Německá policie čelí kritice za pondělní zásah v Dortmundu, při kterém její příslušník zastřelil nezletilého černocha. Uvedla to agentura DPA. Policie byla přivolána do dětského domova, protože mladík měl nůž. V Dortmundu se v úterý i ve středu uskutečnily demonstrace, jejichž účastníci požadovali vyšetření postupu policie.

Policejní hlídku přivolala v pondělí zaměstnankyně jednoho dětského domova v Dortmundu. Ohlásila, že viděla jednoho ze svěřenců s nožem. Na místě zasahovalo 11 policistů, kteří proti nezletilci použili oslňující granáty a slzný plyn. Když mladík zaútočil, jeden z policistů na něj vystřelil ze samopalu MP5 a pětkrát ho zasáhl.

Podle státní zástupkyně Carsten Dombertové je v případu stále mnoho nejasností. Podle ní se šestnáctiletý Senegalec léčil s psychickými problémy a neuměl dobře německy. Vyšetřovatelé také zvažují možnost, že si mladík chtěl nožem ublížit či spáchat sebevraždu. Podle Dombertové zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v postupu policistů sehrála nějakou roli barva kůže útočníka.

V Dortmundu demonstrovaly stovky lidí za nezávislé prošetření události. Demonstranti se také pozastavují nad použitím samopalu při zásahu, kde bylo 11 policistů. Podle kriminologa Thomase Feltese tato okolnost mohla zvýšit napětí. Německá asociace právníků DAV kritizuje, že případ vyšetřují policisté z nedalekého města Recklinghausen a nikoli nezávislý orgán.

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Mihálik přestoupil z Plzně do Slovácka

Fotbalista Ondřej Mihálik přestoupil z Plzně do Slovácka. Pětadvacetiletý útočník podepsal s týmem z Uherského Hradiště tříletou smlouvu. Úřadující vítěz domácího poháru o tom informoval na klubovém webu.

"V hledáčku jsme Ondřeje měli již delší dobu, a když se teď naskytla příležitost přestup zrealizovat, tak jsme pro to udělali maximum. Jsem rád, že jsme se dohodli. Je to šikovný hráč, který nám může hodně pomoct," uvedl sportovní ředitel Slovácka Veliče Šumulikoski.

Bývalý mládežnický reprezentant v minulosti vedle Plzně nastupoval i za Jablonec, nizozemský Alkmaar nebo České Budějovice. V české lize odehrál 128 zápasů s 22 vstřelenými brankami.

"Slovácko se poslední tři sezony drží na špici ligy. Věřím, že týmu pomohu jak v ligové soutěži, tak i právě v boji o pohárovou Evropu. Jsem rád, že Slovácko projevilo o můj příchod zájem a rychle jsme se domluvili," řekl Mihálik.

Další zprávy