RECENZE Nezlomný je precizní, ale rutinní válečná tortura

Martin Bubrín
Aktualizováno 10. 2. 2015 19:02
Válečné drama podle skutečného příběhu olympijského běžce Louise Zamperiniho natočila hollywoodská megastar Angelina Jolie jako svůj druhý celovečerní počin. Dobrý film však připomíná jen vzdáleně.
Nezlomný.
Nezlomný. | Foto: Cinemart

Recenze - Těžko bychom v hollywoodské produkci posledních let našli protekčnější projekt než právě Nezlomného. Angelina Jolie patří mezi největší herecké celebrity filmového byznysu, je pravidelně probíraná jak v bulvárních médiích, tak seriózním tisku, držitelka Oscara a dvou Zlatých glóbů a její poslední film, disneyovská Zloba – Královna černé magie, patří mezi komerčně nejúspěšnější filmy loňského roku.

Herecká profese se u ní v současnosti však řadí až na několikáté místo osobního žebříčku, protože se kromě účasti na různých humanitárních projektech věnuje hlavně režii. Její tvůrčí debut V zemi krve a medu, paradokumentární válečné drama zachycující bosenský konflikt, sice svou banálností vyvolalo u kritiků spíše posměch, to ale nijak neoslabilo její tvůrčí ambice.

Nezlomný (Jack O'Connell).
Nezlomný (Jack O'Connell). | Foto: Cinemart

Spíše naopak – zatímco její prvotina prošuměla v povědomí diváků tichým uvedením mimo hlavní kinodistribuci, následující film Nezlomný si už uzmul značně velkou část mediálního prostoru. Jolie si totiž vybrala adaptaci oceňované knižní předlohy Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience and Redemption vycházející ze skutečného příběhu olympijského běžce Louise Zamperiniho, jenž byl během druhé světové války zajat japonskou armádou, a k projektu si přizvala jedny z nejschopnějších lidí průmyslu.

Čistě telegraficky: scénář napsali Joel a Ethan Coenovi, Richard LaGravanese a William Nicholson, o kameru se postaral proslulý kameraman Roger Deakins, hudbu složil jeden z nejžádanějších filmových skladatelů současnosti Alexandre Desplat, film sestříhal William Goldenberg. Všechno držitelé nebo nominovaní na Oscara, špičky oboru. Co se týče kreativních členů štábu, zdá se Jolie nakonec jako ten nejslabší článek, který spíše slouží jako jméno v propagačních materiálech než záruka koherentního filmového celku.

Autor nenalezen

Film je sice stylisticky sjednocen a mnohdy evokuje to nejlepší z hollywoodských válečných velkofilmů šedesátých let (které se zde staly zřejmě velkou inspirací), všechen tento nostalgický nádech je však navozen výhradně pomocí poetické kamery a pompézní a zároveň intimní hudby, které společně dokážou vytvořit iluzi mnohem kvalitnějšího výsledku a koherentního časoprostoru příběhu.

Podívejte se na trailer filmu Nezlomný. | Video:

Zdánlivě automatické vypadá také řazení událostí ve vyprávění, které začíná velkolepou leteckou sekvencí, z níž se pomalu přestříhává na okamžiky hrdinova dětství, problémového vyrůstání v komunitě italských přistěhovalců a jeho prvních sportovních úspěchů. Následně nastane krize, sestřelení bombardovacího letounu a hrdinné překonávání nástrah války.

Nezlomný.
Nezlomný. | Foto: Cinemart

Jolie však schází (na rozdíl od jiných herců-režisérů typu Roberta Redforda) vypravěčské schopnosti, které by dovolily divákům napojit se na postavy, proto spoléhá na jakousi nepsanou automatizaci – zejména na hrdinovy předpokládané duševní (a fyzické) proměny, které si divák odvodí od svých předešlých filmových zkušeností s tuctem podobných příběhů. Sledování necelých dvou hodin a dvaceti minut Nezlomného se tedy stává procesem, do něhož divák nemusí nic investovat.

Samovolné plynutí a řazení scén je totiž velmi povědomé a očekávatelné, až by se dalo říci, že hlavní kreativní autorství bylo upozaděno dalšími, mnohem zkušenějšími pracovníky jiných filmových profesí. Což zřejmě není náhoda, když byli na rozdíl od Jolie ve svých kategoriích nominováni na Oscara.

Stůj a dívej se

Film je rozdělen do tří částí, z nichž každá se částečně přiklání k jinému žánru. Zatímco zemeckisovsky-spielbergovská úvodní pasáž pomocí flashbacků načrtne hrdinovo dětství a problémy a jako taková je informačně nejhutnější, zbylé dva segmenty už prohlubují ústřední téma nezlomnosti ducha navzdory neblahým okolnostem.

Nezlomný.
Nezlomný. | Foto: Cinemart

Prostřední půlhodinová část na záchranném člunu uprostřed oceánu, která mnohým jistě připomene takového Trosečníka nebo Pí a jeho život, působí svým dobrodružným survival tónem jako předzvěst mnohem větší psychické a fyzické tortury, která přijde následovně poté, co padnou přeživší do zajetí japonské armády a jsou uvaleni do zajateckého tábora s přísnými pravidly.

V této pasáži, zabírající více než polovinu celé stopáže, jsme hlediskem už omezeni pouze na hlavní postavu Louise Zamperiniho a výčet zobrazených událostí je zredukován pouze na výjevy drastického mučení a ponižování. Ty však působí vcelku repetitivním dojmem, čemuž nepomáhá ani jednoduché černobílé vykreslení stran na ty dobré (pasivní vězni) a zlé (sadističtí japonští dozorci), přičemž příslušníci obou táborů trpí výraznou stereotypizací svých charakterů.

Nezlomný (55 %)

Nezlomný

Film Angeliny Jolie Nezlomný skutečně kvalitní válečný film jen připomíná. Hollywoodské superstar totiž chybí vypravěčské schopnosti, které by dovolily divákům se napojit na postavy, proto spoléhá na jakousi nepsanou automatizaci – zejména na hrdinovy předpokládané duševní (a fyzické) proměny, které si divák odvodí od svých předešlých filmových zkušeností s tuctem podobných příběhů. Sledování necelých dvou hodin a dvaceti minut neobyčejného příběhu se tedy stává procesem, do něhož divák nemusí nic investovat.

Z filmu se tak stane soft verze válečných opusů jako Most přes řeku Kwai, Říše slunce nebo dokonce ruského Jdi a dívej se, který obecně platí jako jedna z nejsilnějších výpovědí o hrůzách války. Tu se Jolie nedaří vykreslit přesvědčivě, protože se jednak skrývá za přístupný rating PG-13 (u nás od dvanácti let), jednak i až kristovským mučednictvím hlavní postavy, která se schovává za tunami stěží uvěřitelného make-upu a rutinním vyprávěním, jež od poloviny filmu nenabídne nic jiného než cyklus mučení a vzdorujících pohledů.

Katarzní závěr tak nemá ani zdaleka takový emocionální účinek, když mu předchází série esteticky precizních, nicméně prázdných válečných obrazů, které jako by skutečné hrůzy jen zdatně ilustrovaly a odvolávaly se na mnohem zásadnější žánrová díla kinematografie. Na ta Jolie bohužel nedosáhne, protože na rozdíl od nich skutečně kvalitní válečný film jen připomíná.

Nezlomný (Unbroken). USA, 2014, 137 minut. Režie: Angelina Jolie. Hrají: Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund, Jai Courtney, Alex Russell, Luke Treadaway, John D'Leo, Finn Wittrock, John Magaro, Vincenzo Amato, Miyavi, Ross Anderson, Spencer Lofranco, Michael Whalley, Maddalena Ischiale, Ken Watanabe, Morgan Griffin, Geoff Evans. Premiéra v českých kinech 5. února 2015.

před 22 minutami

Dvořák zahájil SP čtyřbobů dvanáctým místem v Lake Placid

Dominik Dvořák vstoupil do nového ročníku Světového poháru čtyřbobů 12. místem v Lake Placid. V americkém olympijském toboganu tak dopadl lépe než minulý týden v dvojbobech, kde dojel třináctý a šestnáctý. Zvítězil Kanaďan Justin Kripps, Dvořák na něj ztratil 1,30 sekundy.

Po úvodním kole byl český pilot s dalšími členy posádky Dominikem Suchým, Janem Šindelářem a Jakubem Noskem na devátém místě, v druhé jízdě si ale pohoršil. Na startu přitom česká čtveřice patřila k nejrychlejším.

V minulém ročníku obsadil Dvořák v konečném pořadí SP čtyřbobů sedmé místo. Jeho nejlepším umístěním byla pátá příčka z lednového závodu v Innsbrucku, naopak nejhůře dopadl právě v Lake Placid, kde byl patnáctý.

Kripps zvítězil suverénně, druhý Lotyš Oskars Kibermanis za ním zaostal o 39 setin. Obhájce prvenství v SP Němec Francesco Friedrich dojel až čtvrtý.

V neděli se pojede v Lake Placid další závod čtyřbobů.

Závody SP v jízdě na bobech v Lake Placid (USA):

Čtyřboby: 1. Kanada (Kripps, Sommer, Stones, Coakwell) 1:49,50 (54,55+54,95), 2. Lotyšsko (Kibermanis, Kaufmanis, Vilkaste, Miknis) -0,39 (54,72+55,17), 3. Rakousko (Maier, Rangl, Sammer, Moldovan) -0,47 (54,84+55,13), …12. ČR (Dvořák, Suchý, Šindelář, Nosek) -1,30 (55,07+55,73).

před 55 minutami

Čeští hokejisté dohrají Channel One Cup bez Zaťoviče a Pyrochty

Tým českých hokejistů na Channel One Cupu v Moskvě opustili obránce Filip Pyrochta a útočník Martin Zaťovič z extraligového Brna. Trenéři v čele s Milošem Říhou starším je uvolnili, neboť hned v pondělí mají povinnosti v klubu.

"S Brnem jsme se domluvili, že Zaťovič s Pyrochtou odlétají. Takže stejně jako po utkání v Plzni proti Finsku nás zase opustí kapitán," konstatoval Říha.

Pro dnešní utkání s Rusy v Moskvě převzal kapitánské "céčko" zkušený Zaťovič po Milanu Gulašovi. Ten do Ruska necestoval. Kdo funkci zastane jako další, neměl kouč ještě vyjasněné. Na rozdíl od obsazení brankoviště pro nedělní duel se Švédy, v němž bude ve hře prvenství v turnaji.

"O kapitánovi ještě nevíme, to jsme zatím neřešili. Ale chytat bude Marek Langhamer," prozradil Říha.

Kvůli potížím se zády nedohrál zápas s Ruskem útočník David Tomášek.