Americký sniper: Proč už se Američané nestydí za války

10. 3. 2015 14:57
Do českých kin vstoupil snímek Clinta Eastwooda Americký sniper. Jeho úspěch dokazuje, že značná část Američanů už se nechce za své poslední války stydět ani se za ně omlouvat.
Americký sniper se v českých kinech hraje od minulého čtvrtka.
Americký sniper se v českých kinech hraje od minulého čtvrtka. | Foto: Warner Bros. CZ

Recenze – Čtyřiaosmdesátiletý filmový veterán Clint Eastwood dokázal svým filmem Americký sniper něco pozoruhodného. Snímek s padesátimilionovým rozpočtem překonal své mnohonásobně nákladnější konkurenty a s tržbami, které už teď přesahují 500 milionů dolarů, se stal nejvýdělečnějším filmem loňského roku v amerických kinech (v nich je až od konce ledna, ale formálně měl kvůli Oscarům premiéru v prosinci).

Americký sniper se neuvěřitelně trefil do nálady velkého segmentu rozdělené americké společnosti. Převládající mediální diskurz nahlíží na vojenské angažmá v Iráku a Afghánistánu jako na fiasko, což je pro cítění většiny patriotů samozřejmě frustrující. Ve víceméně autobiografickém příběhu Chrise Kylea (Bradley Cooper), nejobávanějšího amerického odstřelovače v ulicích iráckých měst, přináší Eastwood těmto vlastencům katarzi.

Texasan s přezdívkou Legenda, který měl údajně na pažbě své pušky přes 160 zářezů, tu je vykreslen coby heroická postava, stojící na stráži lidství jako pevná hráz proti hrozící invazi barbarů, jak ostatně Kyle a jeho kolegové své protivníky nazývají. „Chceš, aby se ti šmejdi objevili v San Diegu nebo New Yorku?“ usadí ve filmu Legenda jednoho ze svých spolubojovníků.

Co Eastwooda nezajímá

Eastwood neobyčejně dráždí své odpůrce z řad liberální veřejnosti například tím, jak pracuje s historickou interpretací událostí. Fígl tu tkví v narativní zkratce. Chris Kyle otřeseně sleduje útok z 11. září na Světové obchodní centrum a o minutku později už operuje se svou elitní jednotkou SEAL v ulicích města Fallúdža proti členům al-Káidy. Že mezi tím byla nepovedená invaze na základě pochybných argumentů, která destabilizovala zemi a uvolnila místo radikálům, Eastwooda nezajímá. V jeho vidění a ve vidění světa jeho hrdiny jsou karty dobra a zla rozdané tak jednoznačně, že nějaké pochybení nebo přehmaty představují jen kolaterální škody ve spravedlivé věci obrany „nejlepší země na světě“, jak Ameriku filmový Kyle sám nazývá.

Americký sniper žánrově osciluje mezi realistickou věcností a syrovostí režisérky Kathryn Bigelowové a jejího filmu Smrt číhá všude a mezi mýtotvorným přístupem Sylvestera Stallonea a jeho ság o Rambovi nebo Rockym. Přestože film obsahuje řadu potenciálně sentimentálních rodinných scén na jedné straně a drásavých válečných výjevů na straně druhé, Eastwood se jejich vyznění snaží spíše tlumit. Ve snímku nezní vůbec žádná hudba. To je přístup, který pomáhá vtažení do děje a identifikaci s hrdinou a navíc obrušuje hrany ideologické roviny příběhu.

Do českých kin vstoupil snímek Clinta Eastwooda Americký sniper. Jeho úspěch dokazuje, že značná část Američanů už se nechce za své poslední války stydět ani se za ně omlouvat. | Video:

Clint Eastwood je konzervativní idealista, který se nebojí patosu a ve svých nejlepších filmech z poslední doby, jako byly Million Dollar Baby (2004) a Gran Torino (2008), přesvědčivě obhajoval americký sen jako něco, co není mrtvé a k čemu stojí za to se vztahovat. To by podepsal i filmový Chris Kyle. Při seznámení se svou budoucí ženou Tayou říká, že by udělal cokoli, aby uchránil Ameriku. Jeho přísný otec mu v dětství vysvětlil, že na světě jsou tři skupiny lidí: vlci, ovce a ovčáci.

Není potřeba dlouze přemýšlet, do jaké skupiny se řadí sám Kyle. V Iráku se brzy naučí kromě mužů střílet i na ženy a děti, pokud mají zbraně, a telefonuje si při plnění svých sniperských povinností se svou ženou a dětmi, po nichž se mu hrozně stýská. Nicméně válka ho poznamenává: během svých pobytů doma se z něj stává morous, který je mentálně pořád se svými chlapci v Iráku. Výčitky svědomí nemá ze svých obětí, ale spíše z toho, že se mu ještě nepodařilo sejmout svého mystického protivníka – šikovného snipera Mustafu.

Nepodceňovat Eastwoodovo řemeslo

Tento lehce ironický popis děje by mohl svádět k domněnkám, že jde jen o klišovitou propagandu, která se pouze omylem ocitla v nominacích na Oscara. To by bylo ale hrubé podceněné Eastwoodovy řemeslné zručnosti, schopnosti tnout do živého a vyhmátnout téma, které leží na ulici: závěrečné titulky doprovázejí archivní obrázky z posledního rozloučení s Chrisem Kylem. Špalíry lidí s vlajkami, které lemují jeho poslední cestu, ukazují, jaká byla v určitých kruzích poptávka po válečném hrdinovi.

Můžeme mít problémy s tím, na jaké názorové straně barikády Eastwood stojí (a autor této recenze s tím problém má), nedá se ale upřít fakt, že Americký sniper je docela sugestivní pohádkou o vzestupu a pádu mýtického hrdiny. Těsně před koncem snímku Chris Kyle říká vojenskému psychologovi, že necítí žádnou vinu za zabíjení a že si každou oběť rád zodpoví před posledním soudem. A obrovský komerční úspěch Amerického snipera dokazuje, že značná část Američanů se už nechce za své poslední války stydět ani se za ně omlouvat.

Americký sniper válcuje Ameriku, ale Evropu asi nepřeválcuje. Filmem pro příjemné nedělní odpoledne je pak Teorie všeho o Stephenu Hawkingovi. | Video: Kamil Fila, Tomáš Stejskal

před 5 hodinami

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

před 6 hodinami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

před 6 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

před 7 hodinami

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).