Recenze: Film Čára otevírá východňárský polosvět, o kterém nemáme ani potuchy

Jan Gregor Jan Gregor
4. 7. 2017 10:24
Slovenský režisér Peter Bebjak natočil film o tom, jak ještě před deseti lety na slovensko-ukrajinské hranici fungoval čilý pašerácký život. Pašovali se migranti, drogy i cigarety a situace by se tam s trochou nadsázky dala srovnat s mafiánskou Sicílií. Čára, čtvrtý celovečerní snímek talentovaného režiséra Bebjaka, je nejen napínavou historkou, ale v druhém plánu také sociologickou sondou do východňárského zapadákova.
Video: Kviff

Film Čára slovenského režiséra Petera Bebjaka je pozoruhodný dvěma věcmi: je to kompetentní žánrová podívaná, která se na území naší bývalé federace zas tak často netočí. Hlavně ale otevírá před diváky polosvět, o kterém většina z nich patrně nebude mít ani potuchy.

V zapadlých vesnicích na slovensko-ukrajinském pomezí fungoval ještě před deseti lety čilý a propracovaný pašerácký byznys  - cigaret, drog i migrantů. Režisér se scenáristou Peterem Balkem shrnuli reálné zážitky jeho aktérů do příběhu, který má sice převážně thrillerový charakter, ale objevují se v něm i prvky komedie nebo magického realismu.

Zločin, který se týkal všech

Osvěžující je Bebjakův film v tom, že se ve spolupráci s mladým scenáristou Peterem Balkem nesoustředí jen na základní zločineckou zápletku, ale přesvědčivě ukazuje, že tento  nelegální způsob obživy prorůstal přímo nebo nepřímo všemi společenskými vrstvami obyvatel zanedbaného příhraničního regionu.

Hlavní postava Adam Krajňák (přesvědčivý Tomáš Maštalír ve slovenské variaci na Hynka Čermáka) je prototypem charismatického kriminálníka, jenž sice šéfuje nelegální fabrice na pašované cigarety, zároveň je ale také přísným a milujícím otcem dospívající dcery a váženou autoritou v rámci vesnické komunity.

Na podřízené, kteří selhali, dokáže být tvrdý tak, jako by se místo na východ od Košic narodil na Sicílii. Kolegu, jenž porušil pravidla, připraví po vzoru mafiánských filmů o prst.

Analogie s italskou Cosou Nostrou není tak úplně od věci - i ta vznikla jako reakce na vakuum sociální soudržnosti, kterou nezařídil stát. Pašerácká honorace ale v Čáře cítí oprávněně ohrožení vzkvétajícího podnikání - vyprávění je zasazeno do doby pár měsíců před vstupem Slovenska do Schengenu na konci roku 2007, kdy zlaté převaděčské časy i přes budování přeshraničních tunelů víceméně skončily.

Čára

Slovenský thriller, 2017, 108 min.
Režie: Peter Bebjak
Scénář: Peter Balko
Hrají: Emília Vášáryová, Tomáš Maštalír, Zuzana Fialová, Milan Mikulčík, Eugen Libezniuk a další
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Hlavní hrdina má oproti svým spoluspiklencům z kriminální sféry přece jen jakés takés zásady, což v intencích žánru znamená, že se nutně dočká zrady ze strany nejbližších spojenců - policejního kapitána Bernarda v podání Andreje Hryce a ukrajinského mafiána Jony (Eugen Libezňuk). Do toho ještě řeší rodinnou krizi a lavíruje mezi autoritativní matkou (Emílie Vašáryová), nespokojenou maželkou (Zuzana Fialová) a předčasně otěhotnělou dcerou (Kristína Kanátová).

Svižně odsýpající děj podporuje ryčný etnosoundtrack koketující s prvky balkánské dechovky. A vážně laděný příběh, v němž jde o velké peníze a lidské životy, odlehčují občas docela ústrojně i vtipné momenty.

Čtvrtý celovečerní snímek talentovaného režiséra je nejen napínavou historkou, ale v druhém plánu také sociologickou sondou do východňárského zapadákova. Podmanivá a žánry elegantně spojující Čára dokazuje, že Petera Bebjaka se do budoucna určitě vyplatí sledovat.

 

Právě se děje

Další zprávy