Recenze: Dresen dává intimní zprávu o rozhodnutém boji

9. 4. 2012 6:46
Konečná uprostřed cesty je autentický film o umírání

Recenze - Poslední film Andrease Dresena Konečná uprostřed cesty, který se na loňském festivalu v Cannes podělil o cenu Un Certain Regard s Kim Ki-dukovou plačtivou zpovědí Arirang, si na sebe plete komerční bič už svým námětem. Vypovídá totiž o tom, jak se rodina vyrovnává s pomalým umíráním svého manžela a otce na nevyléčitelný tumor na mozku, což je téma, na které se člověk obvykle bojí jen pomyslet, natož aby se na něj hrnul do kina.

Ale Andreas Dresen je typ filmaře, který takhle nekalkuluje. Poté, co s neobvyklou otevřeností zobrazil na plátně sexuální život důchodců v dramatu Sedmé nebe, podíval se nyní ve svém zatím asi nejlepším díle úplně zblízka na proces postupného vyhasínání lidského života.

Tedy proces, který jsme jako společnost institucionálně vytěsnili za zdi nemocnic, abychom ho nemuseli mít na očích. Simone (Steffi Kühnertová), manželka umírajícího čtyřicátníka Franka (Milan Peschel), se rozhodne pro psychicky i finančně náročnější variantu - rozhodne se o svého partnera starat doma.

V kinech se umírá pro vzrušení, pro zábavu i pro dojetí. Dresenovi se ale podařil malý zázrak. Intimní, bolestné a těžko zpracovatelné téma vyrovnání se s odchodem ze světa pojednal upřímně, nesentimentálně a s přesně nadávkovaným množstvím úlevného humoru, který - podobně jako obří okno do zahrady ve Frankově ložnici - prosvětluje neodvratnou a krutou realitu rozhodnutého souboje s nádorem.

Ránu na solar uštědřuje divákům už úvodní několikaminutová scéna, v níž doktor sděluje opařeným partnerům Frankovi a Simone nepříjemnou diagnózu. Autenticitě scény, které se hrozí každý z nás, pomáhá skutečnost, že onen lékař je skutečný specialista na nádory, pro něhož je sdělování podobných zpráv denním chlebem. Je přitom jenom prvním z celé plejády postav, které ve filmu hrají sami sebe.

Kromě hereckého ansámblu, který se na několik týdnů zavřel s kamerami do rodinného domku, na jehož koupi se režisér s producentem složili ze svých peněz, vystupují ve filmu reální esoteričtí šarlatáni, alternativní léčitelé nebo ošetřovatelky starající se o lidi v domácí péči. Nejužší herecký tým zahrnující kromě představitelů Franka a Simone ještě jejich filmové děti Lilly (Lilly Lemke) a Miku (Mika Seidel) pak improvizoval všechny dialogy, což ještě více přispívá k pocitu, že film snímá skutečný život.

Není to vůbec snadné pokoukání. Skoro jako nevítaný vetřelec sleduje kamera z intimní blízkosti Frankovy výlevy zlosti a sebelítosti, zhoršující se výpadky paměti, postupnou ztrátu fyzických a mentálních schopností. Dresen ale depresivní výjevy vyvažuje například několika klipovými sekvencemi podbarvenými optimistickou rockovou vypalovačkou.

V jedné z nich zapojí Simone své děti do bojové hry, při níž celý dům polepí vysvětlujícími samolepícími štítky, aby se v něm stále častěji dezorientovaný Frank vyznal. S tatínkovým umíráním se Mika a Lilly dokáží koneckonců srovnat lépe než Frankovi rodiče.

Metodou řízené improvizace, pečlivými rešeršemi tématu a promyšlenou strukturou filmu dosahuje Dresen nesmírně silného účinku. Na racionální úrovni je to film, který ukazuje pro a proti umírání doma.

Jasně říká, že je to pro všechny zúčastněné nesmírně náročný a vyčerpávající úkol, který se ale z hlediska lidského vyplatí. Na rovině emociální nabízí Konečná uprostřed cesty jednu z nejdrásavějších filmových katarzí poslední doby.

Andreas Dresen už loni ve Varech popisoval, jak si museli s herci a štábem na konci každého natáčecího dne dát panáka, jak je téma filmu vyčerpávalo. Divák ho možná po zhlédnutí filmu bude potřebovat taky. Stejně jako jiné vrcholné snímky loňského roku - Rozchod Nadera a Simin Asghara Farhadiho a Kluk na kole bratrů Dardennů - boduje Dresenův film dokumentární civilností.

Nesentimentálně pojatý příběh by se dal shrnout do tří vět. Režisérovi se ale v jeho vyprávění o posledních věcech člověka podařilo dotknout i něčeho podstatného, co slovy vyjádřit nejde.

Konečná uprostřed cesty
Halt auf freier Strecke
Žánr: Drama
Režie: Andreas Dresen
Obsazení: Steffi Kühnert, Milan Peschel, Ursula Werner, Inka Friedrich, Otto Mellies
Délka: 110 minut
Premiéra ČR: 29.03.2012

před 27 minutami

Odložení OH v Tokiu přijde organizátory na 1,9 miliardy dolarů

Odložení olympijských her v Tokiu kvůli koronavirové pandemii bude pro pořadatele představovat dodatečné náklady ve výši zhruba 1,9 miliardy dolarů (41,6 miliardy korun). Uvedla to japonská média s odkazem na své zdroje v organizačním výboru.

Pořadatelé už dříve sdělili, že upravený rozpočet olympijských her zveřejní v prosinci po sečtení dodatečných nákladů. Původně se počítalo s tím, že gigantická sportovní akce bude stát zhruba 13 miliard dolarů (284 miliard korun). Mezinárodní olympijský výbor a japonské vláda musely kvůli globální zdravotní situaci odložit OH plánované na letošní léto na 23. července až 8. srpna 2021.

Dodatečné náklady organizátorů zahrnují mimo jiné platby za zablokování stadionů a dalších sportovišť pro nový termín, náklady na dopravu či zaplacení pracovníků. Nejsou v nich však započítány prostředky na plánovaná opatření proti šíření koronaviru, která by měla uhradit japonská vláda.

Alespoň část dodatečných nákladů hodlají pořadatelé pokrýt úspornými opatřeními v 52 oblastech ve výši zhruba 283 milionů dolarů (6,5 miliardy korun), jež představili v říjnu. Organizátoři chtějí mimo jiné snížit počet funkcionářů na hrách, menší mají být výdaje na výzdobu sportovišť, nepočítá se s ceremoniály v olympijské vesnici a před slavnostním zahájením. Mělo by se ušetřit na dopravě využitím menšího počtu vozidel.

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na na 26,16 Kč za euro, což je nárůst o téměř čtyři procenta. Pokud si koruna udrží do konce měsíce své zisky, půjde o největší měsíční nárůst od června roku 2008, kdy posílila o 4,5 procenta. Uvedl to analytik Purple Trading Štěpán Hájek.

Listopad přinesl podle něj největší zklidnění do ekonomiky a na finanční trhy. Velmi slibné reporty od tří biotechnologických společností slibují brzký příchod vakcíny, který by mohl ukončit obavy o zdravotnický systém a zastavit zavádění plošných restrikcí. "Na trzích nastala zatím největší rotace z bezpečných aktiv do těch rizikovějších a jedním z největších vítězů je právě česká koruna," uvedl.