RECENZE Díra u Hanušovic má pravdu, i když hodně groteskní

Jan Gregor Jan Gregor
9. 7. 2014 8:30
Filmový debut Miroslava Krobota vyhlíží autenticky jako dosud žádný novodobý český film z vesnice. Tvůrci těží ze skvěle odposlechnuté mluvy a odpozorovaných rituálů.
Starosta a Ládinova stará (Ivan Trojan a Simona Babčáková v Díře u Hanušovic).
Starosta a Ládinova stará (Ivan Trojan a Simona Babčáková v Díře u Hanušovic). | Foto: Aktuálně.cz

MFF KV 2014 - Miroslavu Krobotovi a souboru Dejvického divadla, který dlouhá léta vedl, začala být v poslední době divadelní prkna malá. Nejdřív vzali útokem (společně s Janem Prušinovským a Petrem Kolečkem) televizní obrazovky se sitcomem Čtvrtá hvězda a nyní atakují filmová plátna s černou komedií Díra u Hanušovic. Premiéra filmového debutu dvaašedesátiletého režiséra očekávání rozhodně nezklamala.

Podívejte se na ukázku z filmu Díra u Hanušovic.
Podívejte se na ukázku z filmu Díra u Hanušovic. | Video:

Krobot se drží své osvědčené poetiky trapnosti, suchého humoru a lakonických hlášek. Ale aniž by se jí vzdal, vykreslil ve svém filmu mnohem plnokrevnější a zároveň civilnější postavy než třeba ve Čtvrté hvězdě. A hlavně: natočil film, který přes všechnu svou grotesknost působí nepříjemně realisticky. Se spoluscenáristou Lubomírem Smékalem Jesenicko velmi dobře zná a Díra z Hanušovic vyhlíží autenticky jako dosud žádný novodobý český film z vesnického prostředí. Tvůrci těží z výborně odposlechnuté mluvy a odpozorovaných rituálů, které charakterizují život na zapadákově.

Jak těžké je bydlet v Rychlebských horách

Mnohé peripetie a zápletky mají samozřejmě punc černohumorné nadsázky, ale pocit, jaké to je, bydlet někde v Rychlebských horách v Bohem zapomenutém kraji, vystihuje Díra u Hanušovic úplně přesně. Krobot si dovoluje luxus pomalého tempa vyprávění, některé scény nechává v klidu doznít i tam, kde by jiný režisér střihal, a umožňuje divákům naladit se na malátný životní rytmus hrdinů snímku, kterým většinou ani na mysl nepřijde, že by mohli chtít víc.

Díra u Hanušovic.
Díra u Hanušovic. | Foto: Aktuálně.cz

Výjimkou z pravidla je snad jen Maruna (Tatiana Vilhelmová) – vystudovaná učitelka, která v místní knajpě točí pivo. Nelze si v tomhle kontextu nevzpomenout na podobnou roli Vilhelmové, která z ní přes noc udělala vycházející hereckou hvězdu.

Slámovy Divoké včely, v nichž ztvárnila prodavačku Božku, sdílejí s Krobotovým filmem nejen genius loci vysídlených Sudet, ale také smysl pro vystižení frustrace a odevzdanosti obyvatel, kteří tam žijí. Jenže zatímco Sláma je v zásadě romantik, Krobot je typem poučeného cynika, který si o lidech nedělá iluze, ale stejně z něho cítíte, že je má i s jejich chybami rád.

Díra u Hanušovic.
Díra u Hanušovic. | Foto: Aktuálně.cz

Dřevorubci (Hynek Čermák a David Novotný) vysedávají den co den v hospodě u stejného stolu nad vodovou Holbou a střídají se v sexu o alkoholičku (Simona Babčáková), o které nikdo neví, jak se jmenuje, a všichni ji znají jen pod přízviskem Ládinova stará. Neschopný starosta (Ondřej Trojan) se víc než správou obce zabývá myslivectvím a stavbou nového domu. Rozdávačná Maruna spí nezávazně s ním i s klempířem Kódlem (Lukáš Latinák) a jediný z dalších použitelných mužů v dosahu, kterému ovšem dovolí jen sahat na prsa, je hodný a naivní hrobník Olin (Jaroslav Plesl).

Zůstat na vsi

Z vesnické díry se nakonec podaří uniknout jen Marunině mladší sestře Jaruně (Lenka Krobotová) – pasivní a pohodlné zdravotní sestřičce, kterou si do Mnichova odveze německý důchodce Hans.

I když to z popisu děje pořád může vypadat jako typická řachanda na úkor bizarních a směšných postaviček, Krobot má pro své figury přinejmenším pochopení. A spodní tón vyprávění je stejně jako u jeho prací na divadle až existenciálně melancholický. A někdy dokonce nečekaně něžný.

Emociální vrchol snímku tvoří scény s Marunou a její matkou (Johana Tesařová). Obzvlášť závěr snímku s dokonalou poslední větou nabízí katarzi, která dokazuje, že věty z promomateriálů o respektu tvůrců k těm, kteří na vesnici zůstávají, nejsou postaveny na vodě.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Předseda FAČR Malík měl pozitivní test na koronavirus

Předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) Martin Malík měl dnes pozitivní test na koronavirus. Je v izolaci a úterního mimořádného jednání výkonného výboru se stejně jako jeho další členové zúčastní přes videokonferenci.

"Na základě příznaků z druhé poloviny víkendu absolvoval Martin Malík během pondělí test na onemocnění covid-19, jehož vyhodnocení se ve večerních hodinách ukázalo jako pozitivní. Předseda je tak v karanténním režimu," řekl novinářům tiskový mluvčí FAČR Michal Jurman.

I přes nemoc podle něj Malík bude v úterý pracovat a zúčastní se plánovaného jednání výkonného výboru, který se bude zabývat situací po rezignaci místopředsedy Romana Berbra a členky výboru Dagmar Damkové.

Oba odstoupili poté, co propukla kauza údajné korupce a ovlivňování výsledků zápasů. Berbr je nejvýše postavenou osobou v aféře a minulou neděli byl jako jeden ze čtyř lidí poslán do vazby.

V kauze je celkem obviněno 20 osob v souvislosti s údajným ovlivňováním výsledků prostřednictvím rozhodčích. Kriminalisté tvrdí, že vše řídila organizovaná zločinecká skupina. Podle médií mělo jít hlavně o utkání Vyšehradu, který v sezoně 2018/19 postoupil ze třetí do druhé ligy. Zápasy měly být ovlivňovány i za účelem sázek.

Výkonný výbor byl se měl v úterý také zabývat komisí rozhodčích, kterou na začátku minulého týdne v reakci na aféru rozpustil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy