Recenze: Croodsovi kradou. A jsou na to právem hrdí

Martin Svoboda
21. 3. 2013 7:52
Animovaná pohádka nabízí velkolepou 3D podívanou a známé šablony

Recenze - Není novinkou, že se animátoři studia Dreamworks na rozdíl od konkurentů z Pixaru vydali přesně opačnou cestou. Nehrají si na ambice, tvoří čisté žánrové atrakce, které se hlásí k dobovým trendům a naplňují dobře známé šablony. Paradoxně ale díky tomu nemohou tak často zklamat a my většinou po zhlédnutí jejich projektů nemůžeme mít jiný než adekvátní pocit „za tohle jsme si zaplatili, a to jsme také dostali".

Croodsovi nejsou ničím jiným než další sezónní pohádkou, která nemá být trvanlivá, nemá být zapamatováníhodná, zato má uspokojit diváky, kteří jsou ochotni s ní trávit čas.

I přes strastiplný a dlouhý vývoj scénáře, evokující přece jenom promyšlenější projekt, nabízejí Croodsovi klasicky schematický a zcela nepřekvapující příběh o tom, jak pravěká rodina pochopila, že smyslem života není strach z neznámého, ale naopak snaha posunout se o stupínek dál. Sděluje tradiční a jistě chvályhodné ponaučení, že generace rodičů a dětí se musí chápat navzájem - ne pouze vyžadovat pochopení od té druhé. Není to zvlášť objevné, přesto nezávadné a nebránící zážitku z toho hlavního: podívané.

O ni právě jde až na prvním místě, což tvůrci demonstrují od samotného počátku. Snímek začíná tím, co je pro animáky Dreamworks posledních let typické - velmi dynamickou akcí oproštěnou od pravidel hrané filmové tvorby, fyziky a logiky. Představovačka členů rodiny a jejich životní situace je pekelně rychlá, maximálně využívající 3D formát a na zbytek děje navnadí bez problému.

Jaká škoda, že k ničemu tak skvěle zrealizovanému jako počáteční lov na vejce během dalších sedmdesáti minut nedojde a vrchol filmu si tak odbudeme během úvodu. Dát nejefektnější scénu hned na začátek je jasná dramaturgická chyba, ale budiž.

Pravěk jako z Pandory

Následuje jedno vymodlené „wow" za druhým, založené na efektních scénách bezostyšně vykrádajících Avatar. Tedy přesně to, čím se vyznačovalo už Jak vycvičit draka - asi vrchol animátorské divize studia Dreamworks minimálně od prvního Shreka. Což není náhoda, protože i na Croodsových režijně a scenáristicky pracoval Chris Sanders. Ten nemá problém vypůjčit si v současné popkultuře vše, co považuje za působivé, a předložit z toho velmi chutný odvar. To ale pohádce snad promineme.

Naopak oceníme, že Croodsovi vzhledem ke svým prioritám jen překvapivě málo sklouzávají k nevhodně lacinému humoru. Při své pouti z domovské jeskyně na nedalekou horu, jež má hrdiny ochránit před blížící se klimatickou změnou, sice potkávají řadu roztomilých zvířátek a obdivují kýčovitá panorámata, oproti otravným trojčatům z oscarové Rebelky ale vše zůstává v míře. Především nic nevybočuje z tónu nastoleného zbytkem filmu. Opět se vyplácí sázka na uvolněnost od samotného počátku na rozdíl od falešného lákání na epickou fantasy. Což je slib, který dnešní CGI animák beztak nemůže z principu produkce splnit.

Humor je všudypřítomný, přesto nenásilný. Málokdy se nahlas zasmějete, zato se skoro určitě budete bez ustání bavit. Vkusnost filmu však s sebou nese svého druhu nevýhodu - oproti obvyklým (špatným) animákům během projekce děti novinářů snad ani jedinkrát nepropukly v hlasitý jásot. Vnucuje se tedy otázka, jestli vkusnost Croodsových nemusí být i trochu na škodu. Záleží na preferencích - chcete, aby vaše děti devadesát minut jásaly během brainwashingu, nebo jim dopřejete kvalitnější, i když méně vděčnou, podívanou vyvolávající spíš tiché úsměvy?

O čem to bylo?

Na nějakou větší spokojenost je však příběh až příliš nezajímavý. Vzhledem k tomu, že scénář vznikal od roku 2005 a v prvopočátku se na něm podílel i člen Monty Pythonu John Cleese, nabízí až příliš malé množství originality - i na žánr, v němž jsme na to připraveni.

Veškeré nápady spočívají v designu prostředí, možná nějaké slovní hříčce, rozhodně ale ne v ději. Skutečně jde o zbytečně promarněnou šanci, protože samotný Cleesův námět i představené postavy měly potenciál rozehrát mnohem záživnější hru bez ztráty atraktivity pro nejmenší.

To bychom ale od Dreamworks chtěli nejspíš moc. Místo rozvíjení děje využívají jeho kostry k předvedení další přehnaně krásné krajiny bažící po našem úžasu. Pátý oblet hrdinů fascinovaných scenérií už pak začíná být trochu otravný. Snímek naštěstí končí dřív, než by tento pocit stihl začít převládat.

Bohužel jsme ochuzeni o původní dabing. Animátoři z Dreamworks jsou vždy posedlí sháněním největších hereckých hvězd, proto se i tentokrát v originále setkáme se jmény jako Nicolas Cage, Emma Stone či Ryan Reynolds. Samozřejmě s tím vzhledem k cílovému publiku nejde nic dělat a na rozdíl od dabování filmů jako Pí a jeho život tu distributor neměl jinou možnost. Dabing samotný pak nejspíš neurazí, na rozdíl od překladu (místo „hug" dát „tlak"? To jako vážně?), jemuž se nedaří zachytit většinu dvojsmyslů.

Croodsovi
The Croods
Žánr: Animovaný, Dobrodružný, Pohádka, Rodinný