Recenze: Clooney je skvělý muž, který ví příliš mnoho

Kamil Fila
21. 1. 2008 20:44
Thriller Michael Clayton je nenápadný klenot
Foto: S.P.I

Recenze - Je až s podivem, že hollywoodský hezoun George Clooney natáčí v nepřerušované řadě za sebou velmi podobné a výborné filmy.

Retro drama Dobrou noc a hodně štěstí o McCarthyho éře, mozaikovité drama Syriana o obchodu s ropou a plynem a nyní právnický thriller Michael Clayton spojuje přinejmenším důraz na propracované scenáristické podloží, jistá neosobnost a chlad vyvěrající už z odcizeného prostředí moderních kanceláří - a také velmi soustředěný výkon hvězdného protagonisty.

To vše přináší obdiv vnímavých cinefilních diváků, nějaké ty výroční ceny a nepříliš vysoké tržby. Clooney ovšem ve své občanské angažovanosti a jemném filmařském cítění ovlivněném snímky ze 70. let nehodlá ustupovat.

Natočí jeden zábavný hit typu Dannyho parťáci a pak se zase věnuje dílům svého srdce.

Michael Clayton sice nemá černobílý obraz jako Dobrou noc, na rozdíl od Syriany sleduje titulního hrdinu těsně na tělo a není to kolektivní portrét lidí bez nitra; ovšem pořád zůstává něco, co bude vyhánět hodně diváků ze sálu ještě před závěrečnými titulky.

Nenápadný půvab pod obalem 

Jde o způsob vyprávění, které vyžaduje nejen pozornost, ale i vstřícnost. Zápletka je přitom téměř banální: právník se vzepře své firmě, protože už nemá žaludek, aby zahlazoval stopy v případu, kdy bohatý klient - firma vyrábějící nebezpečné herbicidy -  poškozuje zdraví nevinných farmářů.

V jádru jednoduchá moralita o prozření obalená atraktivní žánrem thrilleru o "muži, který věděl příliš mnoho" a začne být nepohodlný natolik, až se o zaměstnavatelé chtějí úkladně zbavit, je ve všech svých ostatních vrstvách zkomplikována tak, že jde hlavně o estetiku a méně o ekologii a prvoplánovou kritiku kapitalismu.

Předně postavy: o nikom není možné říct, že by byl jednoznačně kladný, či záporný. Clooneyho Clayton je mírně rozvrkočený cynik s pasivně vyhaslýma očima a odevzdanými gesty, rozhodně žádný bojovník za mír a lásku -  a jeho vzpoura v poslední třetině filmu je téměř neviditelná; snad proto taky tak dlouho přežije.

Foto: SPI

Zástupci "zla" jsou zase bodří a moudří kamarádi na vyšších seslích, kteří to myslí dobře, a nejkoncentrovanější svině je navenek upjatá, ale v hloubi nejistá žena, která právě povýšila a nenechá si novou pozici jen tak vzít.

Výborně hrají všichni

Tilda Swintonová ji hraje famózně, celým zjevem: od přísně stažené tváře až po špíčky, které jí lezou zpod špatně upnutého prádla. Kombinace asketismu, zanedbanosti a neurózy z ní činí nejméně vypočitatelného protivníka. Pro všechny postavy je typické, jak práci nadřazují soukromému životu a v tom spočívá jejich osobní tragédie.

V Michaelu Claytonovi hrají výborně všichni. Vyzdvihnout se sluší přinejmenším ještě Toma Wilkinsona coby právníka, kterému "jebne v kouli" a jako první odmítne pokračovat v amorálním případu.

Jeho napůl šílený, napůl duchovně osvícený monolog provází úvod snímku a dává dobře na srozuměnou, v čem bude obtížné zbytek děje sledovat.

Foto: SPI Film

Původně "pouze" scenárista Tony Gilroy, jenž si vysloužil ostruhy na špionážní trilogii o Jasonu Bourneovi, si v režijním debutu dovoluje rozpojit obraz a zvuk, ukazovat technicistně zařízené a vyprázdněné prostory, komponovat vyprávění v časové smyčce, utínat některým scénám pointy, nebo je ukázat dřív, než pochopíme příčiny.

Na právnický thriller tu nejsou žádné statečné a patetické proslovy v soudní síni, žádné efektní honičky, ani očekávaně efektní výbuchy vzteku. Postavy jsou malátní superprofíci, kteří konají bez velkých řečí a jaksi jen bokem se vyjeví, že se v nich cosi hnulo.

Skvělá režijní taktovka

O Gilroyově mistrovství svědčí i dvakrát opakovaná scéna, kdy hrdina vystoupí za pošmourného jinovatkového rána z auta a uhranut si jde  do kopce prohlédnout pasoucí se koně.

Výjev, který na papíře musí vypadat neuvěřitelně kýčovitě a rádoby mysticky, by tak asi pod taktovkou většiny režisérů působil. Tady je opravdu magický, fascinující a hlavně - po protočení celé retrospektivy - i dokonale motivovaný a logický. Spadne z něj opar symboliky a my vidíme unaveného chlapa, který jen poučeně pokýve hlavou.

Foto: SPI Film

Nesluší se prozrazovat konec, ale lze naznačit, že dlouhá jízda, při níž se rozmlžuje pozadí a my nevidíme následky posledního hrdinova činu, je předehrou k zapomnění.

Smrt může mít mnoho podob. Třeba tu, když duše vyhoří do základu v posledním vzepjetí o snahu zvrátit aspoň něco málo z toho špatného, za co nese odpovědnost.

Michael Clayton, USA 2007. Režie a scénářTony Gilroy, hrají George Clooney, Tilda Swintonová, Sydney Pollack, Tom Wilkinson a další. 120 minut. Distribuce SPI, česká premiéra: 17. 1. 2008.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Slovenští autodopravci oznámili ukončení blokád hranic

Unie autodopravců Slovenska ve středu večer oznámila, že ukončila protestní shromáždění na hraničních přechodech. Uvedla, že tak učinila po zákroku policie. Dopravci od úterý znovu blokovali mimo jiné některé hraniční přechody s Českem. Jejich protesty na hranicích zkomplikovaly například výrobu ve slovenské továrně francouzské automobilky PSA, které vázly dodávky ze zahraničí.

Slovenská vláda nepřistoupila v plné míře na požadavky unie ohledně výrazného snížení silniční daně a také zvýšení slev z mýtného. V obou těchto oblastech ale učinila ústupky, na nichž se dnes zástupci ministerstev dopravy a financí dohodli s větší organizací autodopravců Česmad Slovakia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy