Recenze: Benga v záloze vymítají krizi absurditou

29. 11. 2010 8:15
Komedie o policajtech, jaká tu ještě nebyla.

Recenze - Akční policajtská komedie Benga v záloze zvláštním způsobem naplňuje pojem "zoufalý humor". Museli byste dlouho pátrat v paměti, kdy jste viděli něco podobného. Pravděpodobně asi v nějakém dalším filmu režiséra Adama McKaye, kde hrál hlavní roli maniakální komik Will Ferrell.

Jenomže vyšinutost předchozích snímků Zprávař: Příběh Rona Burgundyho, Ricky Bobby: Nejrychlejší jezdec a Bratři z donucení stála na bláznivých zápletkách nebo prostředích. Benga v záloze naproti tomu staví na tom, že šílené jsou jednotlivé scénky. Film tentokrát není ujetě stylizovaný, ale útočí zákeřně tím, že postavy se tu nečekaně chovají jako větší magoři, než na první pohled vypadají.

Víc než oddechová komedie

Proto bylo možné si na základě zveřejněných upoutávek myslet, že půjde "jen" o akční komedii, která si budu láskyplně utahovat z klišé policejních filmů typu Smrtonosná zbraň (jež se ale samy neprezentují jako realistická dramata). Dva chlápci z kanclu na policejním okrsku (doslova ti opomíjení The Other Guys, jak zní originál) sledují úspěchy svých akčnějších hvězdných kolegů a shodou okolností nastoupí na jejich místo.

Benga v záloze jsou ale cosi víc než oddechová komedie, dokonce i něco úplně vymknutého mimo běžnou parodii. Čekat například novou Bláznivou střelu, kde víte, na čem jste, a brzo odhalíte, na jaké rovině (ne)vážnosti se film pohybuje, tady nelze.

Zde jde o totálně absurdní dílo, jež funguje na principu, že se téměř každou scénou postavy posunují někam jinam; zdá se, že i film je stále o něčem jiném a nemá hlavní dějovou linku. On ji tedy v zásadě má, ale sledujeme ji jen skrze mnoho odboček, které by mohly být samostatnými televizními skeči (to jistě pramení z toho, že Farrell je původně televizní komik a vyhovuje mu tento krátký formát).

Tato rozháranost pak vede k tomu, že spousta lidí při sledování vypadne z tempa a začne se nudit, navíc začnou film obviňovat z "žánrové nečistoty" - aniž by tedy používali tento termín. Co je však na Bengách v záloze to nejmíň očekávatelné a nejhůře prohlédnutelné? Zdá se, že hlavní motivací pro vznik snímku byla snaha o společenskou satiru, která si bere na mušku současnou finanční krizi.

A do této satiry na nezodpovědné finančníky a zkorumpované státní orgány nalili hollywoodští producenti sto mega, obsadili sem hvězdy (kromě Ferrella i Mark Wahlberg, Dwayne "The Rock" Johnson, Samuel L. Jackson, Michael Keaton, Eva Mendes, Steve Coogan), nechali kaskadérský štáb rozpoutat několik bombastických (a zcela do prázdna vyznívajících) akcí a k tomu všemu na to dali visačku "lidová zábava pro všechny".

Do slepé uličky

Přitom snímek vyžívající se v nonsensu míří spíš na vyznavače menšinového humoru. Ale zároveň téměř avantgardní dada scénky prostřídává s těmi "snadnými" a prvoplánovými. Vcelku oprávněně se pak hodně diváků přestane soustředit, ztratí nit a odmítne se zabývat nějak hlouběji tím, jak moc například autoři myslí vážně tu svou kritiku kapitalismu. Protože - a bez legrace - tento film je zašlejší, zákeřnější a demagogičtější než "dokumenty" Michaela Moora, jenomže vše slouží pouze k jakési ventilaci vzteku na to, jak je dnešní svět nespravedlivý a skrz naskrz prolhaný a zkažený.

Máte několik možností, jak onu satirickou rovinu přijmout - existuje i možnost, že tvůrci chtěli zesměšnit různé formy módní a snadné společenské kritiky. Ale pořád to dělají prostřednictvím akčního filmu s obrovským množstvím sprostých a oplzlých vtípků.

Velmi nerad se dohaduju o tom, co někomu připadá vtipné, nebo trapné, stejně jako nerad popisuju jednotlivé vtipy, protože přepisem většinou ztrácí své kouzlo. Lze zůstat maximálně u toho, že přese onu zjevnou a dost úmornou nevyváženost jsou Benga v záloze odehrána superprofesionálně.

Nemusíte mít rádi kamenné herectví Willa Ferrella, nemusí se vám líbit Mark Wahlberg v poloze zakrslého vzteklouna, ale při troše vstřícnosti asi oceníte, že mnohé scény v tak drahém a nepochybně silně "supervizovaném" filmu jsou hodně improvizované a jednotliví herci vyhánějí bizarnost do neskutečných otáček.

Nejlépe berte Benga v záloze jako experiment s tím, co lze považovat za vtipné, a přijměte je jako zprávu o tom, že žertovat o současné době vás téměř zákonitě přivede do slepé uličky.

Benga v záloze
The Other Guys
Žánr: Akční, Komedie, Krimi
Režie: Adam McKay
Obsazení: Mark Wahlberg, Will Ferrell, Samuel L. Jackson, Eva Mendes, Dwayne Johnson, Michael Keaton, Ray Stevenson, Steve Coogan, Craig Robinson, Anne Heche, Harry L. Seddon, William Henderson White, George Aloi, Rob Riggle, Damon Wayans Jr., Lindsay Sloane ad.
Délka: 107 minut
Premiéra ČR: