Recenze: Zázrak se nekoná. Poetika Básníků se vytratila, film ožívá až během závěrečných titulků

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
13. 4. 2016 9:13
Básnická trilogie se v 80. letech stala oblíbenou klasikou díky spojení jemně podaných problémů dospívajících mladíků s obvykle drsným lékařským prostředím. Po dvanácti letech do kin přichází nový díl "básnické" série režiséra Dušana Kleina. Scény, které by měly potenciál zlidovět, se ale v novém dílu nevyskytují.
Jak básníci čekají na zázrak
Jak básníci čekají na zázrak | Foto: Bioscop

Symbolika úvodního detailního záběru na hřbitovní svíčku, jímž začíná nový díl "básnické" série režiséra Dušana Kleina, je bohužel příznačná. Filmem nazvaným Jak básníci čekají na zázrak zítra hrdinové Štěpán a Kendy pošesté vstoupí na plátna kin. Najít pro jejich další eskapády důvod je ale obtížné.

Naposledy si Pavel Kříž lékaře se zálibou v rýmování Štěpána Šafránka zahrál v roce 2003. Tehdejší díl Jak básníci neztrácejí naději začínal smrtí maminky, nyní hoří svíčka Štěpánově partnerce a matce jeho syna. Přičemž tento chlapec s vizáží Harryho Pottera a "nepřirozenou inteligencí", jak ji označují ve škole, je největším oživením série.

Ta se nicméně v obou předchozích porevolučních dílech usadila v rutinním "modu operandi" a ani teď se nezvedá.

Novinka se takřka obejde bez nemocničního prostředí a dříve zásadní kamarádství se omezuje na to, že si postavy v restauraci spolu občas dají řízek. Především se však série zbavila čehokoliv, co by mohlo zavánět poezií. "Štěpánkovy" naivní něžné veršíky spolu s písněmi Jaroslava Uhlíře od počátku patří k poznávacím znamením Básníků. Ale s přibývajícím věkem hrdinů se vytrácí smysl, proč je znovu recitovat, a také se z posledních filmů vytratila jakákoliv "poezie" čistě filmařská.

Básnická trilogie se v 80. letech stala oblíbenou klasikou nikoliv skrze verše, ale spíše díky spojení jemně podaných problémů dospívajících mladíků s obvykle drsným lékařským prostředím.

Pavel Kříž se svýma nehrdinskýma psíma očima vepsal do paměti, v níž ale uvázly také emotivní momenty − třeba když na stole před právě dorazivším doktorem stojí káva, kterou ještě vařila zesnulá pacientka.

Scény, které by mohly zlidovět, se v novém dílu nevyskytují. Štěpán tu má sympatickou sousedku v podání Lindy Rybové a čilého potomka, který je odhodlán prolomit každodenní vaječnou "dietu" a najít novou maminku.

Na plátně se občas objeví závan staré atmosféry, ale to jen díky nostalgii posilované infuzemi osvědčených hitů typu písně Když se zamiluje kůň.

Jinak se herci před kamerou scházejí jako v tom nejtuctovějším seriálu a přeříkávají repliky, které často mají divákům pouze vysvětlit něco, co postavy dávno vědí. Kamera se drží jediného pravidla: když přijde nová ženská postava, je třeba ji "sjet" pohledem k podpatkům a zpět.

Jediný pokus o děj začíná záběrem z nadhledu na pět mužů u kulatého stolu, na němž stojí pět šálků kávy. Představa, jak skupina padesátníků jako v nějakém špionážním filmu konspiruje tajnou oslavu narozenin pro svého bývalého profesora upoutaného na lůžko, ale vyvolá jen kroucení hlavou.

Scény, v nichž žena lehké pověsti omámí partu důchodců lehkou drogou a kdy si Josef Abrhám, Rudolf Hrušínský a Jiří Lábus dávají "pár tahů z trávy", jsou tak absurdní, že je divák z hlavy jen tak nevyžene.

Vždy když se film mezi přehlídkou produktů od sponzorů a zbytečných scén přepne do "poetického módu", je to asi stejně uvěřitelné, jako když Pavel Kříž ve filmu Lída Baarová hrál Hitlera. Ani v jednom případě nemá jít o parodii. Je smutné, že "nejživější" moment snímku přijde až během závěrečných titulků. V nich zní nová Uhlířova píseň, mezi jejímiž slokami probíhá dětský dialog komentující, jak to bude dál.

Ta píseň by mohla patřit do povedeného dětského filmu nebo do televizního pořadu z produkce dua Uhlíř−Svěrák. Zní ale ve snímku o přestárlých hrdinech, který je určen pro kina. A bohužel je z celého filmu tím nejlepším.

Jak básníci čekají na zázrak - trailer | Video: Bioscop
 

Právě se děje

před 16 minutami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann. Třetí čtvrtinu Češi vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. O vítězství se od 20:30 utkají domácí Němci s Itálií.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

20:30 Německo - Itálie.

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

Bruce Springsteena na Broadwayi neuslyší lidé naočkovaní AstraZenecou

Slavný americký písničkář Bruce Springsteen bude od příští soboty 26. června opět vystupovat na newyorské Broadwayi se svou komorní show Springsteen on Broadway, kde hraje na kytaru i klavír, vypráví nebo čte úryvky z autobiografie. Jak ale informoval britský deník Guardian, do sálu smí jen lidé naočkovaní dvěma dávkami vakcíny Pfizer-BioNTech a Moderna nebo jednou dávkou Johnson & Johnson. Ti, kdo dostali vakcínu AstraZeneca, rozšířenou ve Velké Británii a Kanadě, pořadatelé dovnitř nevpustí. AstraZenecu pro použití v USA dosud neschválil tamní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv.

Opatření kritizuje třeba kanadský deník Toronto Star. "Show must go on. Ale vás, co jste dostali AstraZenecu, nikdo nezval," napsal list, podle nějž tak Springsteenovu show nemohou vidět Kanaďané či Britové, kteří byli naočkovaní doma, ale pohybují se v USA.

Posluchači budou smět zaplnit všech 1710 míst v sále divadla St. James Theatre, respirátory uvnitř nejsou povinné.

Zdroj: Guardian
Další zprávy