Recenze: Assassin’s Creed je neuvěřitelné selhání. Je až nezáživně otravný

29. 12. 2016 10:57
Za pouhý týden od premiéry v amerických kinech si stihl Assassin’s Creed vydobýt pověst takového braku a propadáku, že už zřejmě nezbývá mnoho co dalšího říct.
Assassin’s Creed - trailer | Video: 20th Century Fox

Na úvod zopakujme, že Assassin’s Creed selhal úplně a až neuvěřitelně. Australský režisér Justin Kurzel a jeho hvězda a producent snímku Michael Fassbender přitom dali dohromady silný tým, obstojný rozpočet, a dokonce minulý rok „na rozcvičku“ připravili stylisticky vytříbeného Shakespearova Macbetha, takže se zdálo, že jimi chystaná adaptace slavné videoherní série je v těch nejzodpovědnějších rukou.

Možná ale právě proto, že oba muži v čele projektu přistoupili ke svojí práci s takovou vervou, se jim nakonec výsledné dílo rozpadlo pod rukama.

Nikdo to nikdy nebral vážně

V první řadě je patrné, že tvůrci byli fascinováni samotným námětem na takové úrovni, že se rozhodli ho rozpracovat spíš jako filozofický koncept než podklad k zábavnému akčnímu fláku. Dokonce se nepokoušejí ani vybudovat sympatické a plnohodnotné postavy, vše obětují "vyššímu principu". Přičemž herní sérii Assassin’s Creed nikdy nikdo nebral „vážně“. Příběh v ní vždy pouze motivoval a popoháněl herní mechanismy, nepokoušel se sdělovat „velké pravdy“. Až doteď.

Sledujeme mladého muže (Fassbender), jenž v současné Americe o vlásek unikne trestu smrti, protože ho dva vědci, otec s dcerou (Jeremy Irons, Marion Cotillard), prominentní členové tajného uskupení templářů, odklidí do svého vědeckého zařízení v Evropě. Zde mu odhalí, že je potomkem dávného elitního zabijáka (asasína) a díky „genetické paměti“ mohou v jeho mozku vyvolávat vzpomínky jeho předka.

Fassbender tedy stráví asi polovinu stopáže napojený na přístroji, jenž ho vrací do minulosti, aby pozoroval parkourové souboje v renesanční Florencii a mezitím uvažoval o hodnotě lidské volnosti a svobodné vůle. Právě artefakt označovaný jako rajské jablko, které si má svobodnou vůli lidí podmanit, totiž jeho prostřednictvím templáři hledají. Hrdina přitom nemůže nic aktivně dělat, jen pasivně sleduje dění, zatímco je uvězněný v těle pradědečka, nebo uzavřený v cele.

Příště buďte hloupější

Tento námět, evokující horší nápady Dana Browna, může být zábavným náčrtem pro videohru, unesl by jistě i dobrodružný snímek střihu Indiana Jones, který by sám sebe bral s nadsázkou. Jenže Kurzel předvádí jednu směšnou premisu za druhou se stoickou vážností, úplně jako když minulý rok nechal své herce recitovat Shakespeara.

V lepších chvílích působí výsledek nechtěně směšně, to když Jeremy Irons náhodně postává po potemnělých chodbách, aby mohl pronášet temné jinotaje, ale většinou je to především únavné a ubíjející. Není komu fandit, postavy jsou jednorozměrné, a není na co se soustředit, protože sledovat hrdinu, jak sleduje jiného hrdinu, není zrovna vtahující.

Vizuálně je snímek jistě svérázný, ale působí také silně digitálně. Vzhledem k jeho původu se nejde ubránit dojmu mezifilmů ve videohrách. Taková estetika by asi dávala smysl, kdyby si ve své reklamní kampani nezakládal na propagaci fyzické akce a natáčení bojových scén se skutečnými kaskadéry – proč to dělat, když v důsledku vypadá obraz po postprodukci, jako by byl (kvalitně) vygenerovaný počítačem? Dokonce ani střih nerespektuje videoherní jednozáběrovost, naopak freneticky těká.

Co jsou pak platné reflexe fenoménu videoher? K čemu tolik vypiplaných záběrů a hlubokých slov? Assassin’s Creed selhává a smutné je to tím spíš, že z každé jeho scény volá na diváka zplna hrdla úsilí, které celý tým vynaložil. Jde o snímek vznikající s viditelnou snahou, jeho nezáživnost a otravnost tedy zároveň vzbuzuje smutek.

Hodnocení: 40 %

před 7 hodinami

Morata zařídil Juventusu vítězný obrat proti Laziu

Fotbalisté Juventusu Turín otočili domácí zápas 26. kola italské ligy s Laziem Řím a vyhráli 3:1. Dvěma góly a asistencí obrat zařídil útočník Álvaro Morata. Juventus nastoupil v základní sestavě bez Cristiana Ronalda, přesto se přiblížil na jediný bod druhému AC Milán. "Rossoneri" mohou znovu odskočit v neděli, kdy je čeká duel na hřišti Hellasu Verona, pak bude mít ale Juventus znovu zápas k dobru.

První gól dali Římané, poté co se ve 14. minutě prosadil Joaquín Correa. Ještě do koncem první půle ale Morata posunul míč Adrienu Rabiotovi do pokutového území a francouzský záložník vystřelil pod břevno. Po změně stran už to byl sám Morata, kdo zakončoval útoky Juventusu. Nejprve se v 57. minutě prosadil z rychlého protiútoku a po chvíli potvrdil výhru proměněnou penaltou.

Moratu pak na závěrečných 20 minut vystřídal Ronaldo, hvězdný Portugalec ale sérii tří zápasů, ve kterých pokaždé skóroval a celkem dal čtyři branky, nestihl prodloužit.

Juventus v lize zvítězil dvakrát po sobě poprvé od přelomu ledna a února. Lazio v poslední době ztrácí, tři z posledních čtyř ligových duelů prohrálo a patří mu sedmé místo.

před 8 hodinami

Futsalisté v kvalifikaci ME hráli 3:3 s obhájci zlata Portugalci

Čeští futsaloví reprezentanti ve třetím utkání kvalifikace mistrovství Evropy remizovali 3:3 s úřadujícími šampiony z Portugalska. Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna udrželi první místo v tabulce osmé skupiny o dva body před dnešním soupeřem, kterého v polské Lodži podruhé vyzvou v úterý.

Češi během úvodní desetiminutovky dvakrát vedli, ale na trefy Michala Seidlera a Matěje Slováčka dokázali bleskově odpovědět Miguel Angelo s Panym Varelou. Ve 28. minutě favorizované Portugalce poslal do vedení Fábio Cecílio, ale brankář Vítor Hugo si chvíli nato vstřelil vlastní gól.

Na evropský šampionát 2022 v Nizozemsku přímo postoupí vítězové osmi skupin a šest nejlepších celků na druhých místech. Dva nejhorší týmy na druhých pozicích čeká baráž.

před 8 hodinami

Při sebevražedném útoku na jihu Afghánistánu zemřel prokurátor a jeho bodyguard

Při sebevražedném útoku na jihu Afghánistánu v sobotu přišel o život prokurátor a jeho bodyguard. Dalších osm lidí, včetně dvou civilistů, utrpělo zranění. K atentátu, který se stal ve městě Laškargáh, se zatím nikdo nepřihlásil, obvykle ale stojí za těmito činy islamistické radikální hnutí Tálibán. Za některými útoky bývá odnož teroristické organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura AP.

Sajíd Mahmúd Agha byl na cestě do úřadu v jihoafghánském Laškargáhu v provincii Hílmand, když do jeho konvoje vjel vůz plný výbušnin.

Tálibán pokračuje v násilí, ačkoli jeho zástupci jednají v Kataru o míru se zástupci afghánské vlády. Stagnující rozhovory se snaží oživit zvláštní americký vyslanec pro Afghánistán Zalmay Khalilzad, který tento týden jednal s vysokými afghánskými představiteli v Kábulu a pak opět zamířil do Kataru. Khalilza hledá způsoby, jak mírový proces urychlit.