Recenze: Anthropoid se až nepochopitelně nepovedl. Heydricha zabil příliš brzy, na emoce nezbyl čas

2. 7. 2016 9:06
Anthropoid měl potenciál dostat konečně kus českých dějin do popkultury. Nejde sice z pohledu angloamerické kinematografie o „velkou“ produkci, kdyby se ale vydařila, šeptanda by se spojila se silou jmen Jamieho Dornana a Cilliana Murphyho a snímek o atentátu na Heydricha by mohl získat slušnou pozornost po celém světě. Více v recenzi Martina Svobody.
Anthropoid - trailer | Video: LD Entertainment

Umně sestříhaný trailer očekávání ještě umocnil, mnozí mluvili o české Valkýře (film s Tomem Cruisem). Ale velkými nadějemi to bohužel končí. Anthropoid se nepovedl, a nepovedl se až nepochopitelným způsobem vzhledem k tomu, že Sean Ellis je rozhodně talentovaný autor (režisér, scenárista, kameraman i producent), který dokázal odvyprávět i svérázný thriller Střepy v hlavě, v němž se nebál pouštět do celkem divokých experimentů s vyprávěním.

Aňa Geislerová, Cillian Murphy
Aňa Geislerová, Cillian Murphy | Foto: LD Entertainment

Tentokrát má v rukou na pohled jednoduchou látku. Z historických faktů tu děj vyloženě vyskakuje, není pro něj třeba nic přespříliš překrucovat ani upravovat. Účastníci i konflikty Anthropoidu jako by už ze své podstaty nabývali archetypální hodnoty, přitom zbývá místo pro atraktivní relativizování. Zdálo by se, že příběh o odvaze, víře, zradě, klidně i lásce se napíše a zrealizuje skoro sám.

Mnoho a málo

Ellis ale udělal zásadní chybu v samém počátku, kdy se rozhodl Heydricha zabít už zhruba v polovině stopáže, Takže veškerá charakteristika postav, vztahy mezi nimi i konflikty musí být představeny, rozehrány a prakticky ukončeny po jedné hodině, protože tehdy se parašutisté vydají skryjí krypty a už toho moc nového nevymyslí, mohou jen pasivně čekat na nevyhnutelné.

Z dramaturgického hlediska jde o sebevraždu. Za pouhou hodinu je nezbytné vysvětlit celý konflikt (pro Nečecha neznámý) a zároveň odvyprávět veškerý děj. Žádná z postav tedy nemá dostatek prostoru, vše se odbývá v obrovském časovém presu a nelze uvěřit jediné lidské emoci. Nálady se střídají lusknutím prstu, nic nestíhá doznít.

Láska tu vzniká z minuty na minutu, lidé ztrácejí naději dřív, než pochopíme, že už se začali o něco pokoušet, osudy postav se musí vejít do jedné věty, Heydrich je anonymním zloduchem. Když se na konci v kryptě zjevuje Aňa Geislerová, aby Gabčíka dovedla do nebe (vypadá to vkusněji, než zní), jsme leda překvapení, kde se vzal tak silný vztah hrdiny k této vedlejší postavě, s níž měl tak trochu pletky.

A proč to vše? Pro nepříliš zajímavě nasnímanou a úmorně dlouhou přestřelku? Samozřejmě jde i takto kontrastně vystavět plnohodnotné drama, ale Ellis to nedokázal. Uspěchanost první poloviny a prázdnota druhé nevyznívají jako záměrně budované protiklady. Není naznačeno, co by z nich mělo vyplývat.

Navíc vypadá Anthropoid podfinancovaně. Jako by štáb neměl na pořádné záběry Prahy, tak je většina scén koncipována ve velmi stísněných detailech a polodetailech, aby nebylo nutné zabírat okolí. Opět platí, že filmař by v tuto chvíli mohl záměrně budovat klaustrofobní dojem uzavřenosti na konkrétním místě, ale s prostorem tu rozhodně není pracováno takto koncepčně. A zvlášť když druhá polovina je založena na ukrývání, u první (v níž se hrdinové volně pohybují po městě) by dávalo smysl spíš, kdyby nabídla trochu prostoru.

Odcizení všemu

Asi největším krokem vedle se ale ukazuje být vedení herců k šíleným přízvukům, který je navíc u každého jiný (hodně záleží, jestli jde o Čecha snažícího se mluvit dobře anglicky, nebo naopak o Angličana snažícího se mluvit svou řečí špatně). Spolu s nijakostí exteriérů vzniká zvláštní dojem toho, že se na neznámém místě setkali cizinci odkudsi zdaleka a z nějakého důvodu tu chtějí zabít významného nacistu.

Gabčík i Kubiš své jazyky samozřejmě ovládali, členové odboje tím spíš. Pokud tu tedy za češtinu a slovenštinu zaskakuje angličtina, což je zcela legitimní filmařský postup, mělo by jít o angličtinu bez přízvuku (nanejvýš s přízvukem pro slovenštinu jako jazyk podobný, ale jiný). O jazyk znějící přirozeně a mateřsky. Český divák nad tím možná mávne rukou, ale anglicky mluvícího toto zcela nesmyslné rozhodnutí vytrhne ze zážitku a možná i vyvolá zmatení. Nemusí být jasné, že ti lidé zápolící s výslovností mají být na domácí půdě.

Vrcholí dojem zcizení, pro snímek typický. Dojem nesourodosti, nekompaktnosti a odtažitosti jak Anthropoidu vůči divákovi, tak i jednotlivých jeho prvků k sobě navzájem.

Opět se můžeme zamyslet nad tím, jestli tyto emoce, nebo absence jiných emocí mohou být autorským záměrem. Ovšem proč by příběh o atentátu na Heydricha měl ze všech emocí vyvolat zrovna dojem absolutního odcizení, zvlášť když "papírově" tento dojem nereflektuje, naopak se svým „magickým“ závěrem a inklinací k efektním, i když mírně patetickým berličkám (citace Shakespeara, sfouknutá svíce...) po krůčcích zkouší vzbuzovat dojetí? Nedává to příliš smysl. Mnohem pravděpodobnější je, že snímek se prostě nevydařil.

Hodnocení: 50 %

Merkelová podpořila na mítinku svého stranického kolegu Lascheta, varovala před levicovou vládou

Německá dosluhující kancléřka Angela Merkelová na mítinku ve Stralsundu osobně podpořila svého stranického kolegu z konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, který se chce po nedělních parlamentních volbách postavit do čela Německa. Ústředním tématem setkání s voliči, při kterém vydatně pršelo, bylo varování před levicovým obratem Německa, který by mohl nastat v případě vítězství sociálnědemokratického kandidáta Olafa Scholze.

"Budeme se muset vrátit k řádným financím," prohlásila Merkelová s tím, že Německo má nyní nadměrné výdaje kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Masivní podpora k udržení pracovních míst vedla k velkému zadlužení. Pokud by volby vyhrál Scholz a do vlády pozval vedle Zelených také postkomunistickou Levici, rozpočtové hospodaření by podle kancléřky do pořádku nedal.

Laschet před koalicí sociálních demokratů, Zelených a Levice varuje opakovaně, podle něho by to znamenalo politické zemětřesení. Před politickým obratem země doleva varoval i Michael Sack, konkurent sociálnědemokratické premiérky Meklenburska-Předního Pomořanska Manuely Schwesigové. V této spolkové zemi se v neděli vedle parlamentních voleb konají i zemské volby, do kterých konzervativce vede Sack.

před 5 hodinami

České fotbalistky deklasovaly doma v kvalifikaci MS Kypr

České fotbalistky deklasovaly ve druhém kvalifikačním utkání o postup na mistrovství světa v roce 2023 na domácím hřišti Kypr 8:0 a dostaly se se čtyřmi body do čela neúplné tabulky skupiny C. Andrea Stašková s Lucií Martínkovou daly v Liberci dvě branky, po jedné přidaly Kamila Dubcová, Tereza Krejčiříková, Klára Cvrčková a jeden gól byl vlastní.

Osmigólovým vítězstvím vyrovnaly svěřenkyně trenéra Karla Rady výhru nad Ázerbájdžánem z kvalifikace MS ze srpna 2010. Jejich rekordním triumfem je vítězství 12:0 nad Litvou z roku 1997.

Ve druhém duelu skupiny C se dnes od 20:45 představí favorizované Nizozemky na hřišti Islandu.

České reprezentantky chtěly v Liberci navázat na úspěšný úvod kvalifikace, kdy v prvním zápase remizovaly na hřišti obhájkyň stříbra a úřadujících evropských šampionek z Nizozemska 1:1. Proti kyperskému outsiderovi se dostaly do vedení už v 9. minutě, kdy povedenou týmovou akci zakončila Stašková.

O tři minuty později se podařilo Češkám náskok zvýšit poté, co si centr Szewieczkové srazila do vlastní brány Charalambusová. Radův výběr dál udával tempo hry a v úvodní půlhodině se prosadila i důrazně dorážející Dubcová. Do přestávky se trefila po přihrávce Staškové tvrdou střelou také Krejčiříková.

Také ve druhé části Češky dominovaly a po dvou přesných hlavičkách Martínkové a další trefě Staškové se dostaly do vedení o sedm gólů. Konečný stav zpečetila ve třetí minutě nastaveného času střídající Cvrčková. Dvacetiletá útočnice dosáhla premiérové branky při prvním startu v národním dresu.

Na mistrovství světa, které budou v roce 2023 společně hostit Austrálie a Nový Zéland, z Evropy přímo postoupí devět vítězů kvalifikačních skupin, celky z druhých míst čeká baráž. Radovy svěřenkyně usilují o premiérovou účast na velkém turnaji.

Utkání skupiny C kvalifikace mistrovství světa 2023 fotbalistek v Liberci:

ČR - Kypr 8:0 (4:0)

Branky: 9. a 63. Stašková, 56. a 65. Martínková, 12. vlastní Charalambusová, 26. Dubcová, 42. Krejčiříková, 90.+3 Cvrčková.

Sestava ČR: Votíková - Šlajsová (71. Ringelová), Bertholdová, Necidová, Bartoňová (57. Mrázová) - Krejčíříková (58. Bužková), Cahynová, Dubcová - Stašková, Martínková (71. Cvrčková), Szewieczková (57. Chlastáková). Trenér: Rada.