reklama
 
 

Kamarádství je víc než trávit čas spolu. V disneyovce jde raubíř Ralf na internet

11. 1. 2019 16:14
V přelomovém animovaném filmu Toy Story: Příběh hraček kdysi ožily hračky. Kreslená série o raubíři Ralfovi, dobráckém padouchovi ze staré videohry, si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby ožily virtuální hračky.

Druhý díl nazvaný Raubíř Ralf a internet, který od včerejška hrají česká kina, už si nevystačí s prostorem staré herny plné retro automatů a postaviček z videoher. Dvojice hrdinů - malá závodnice Vanilopka a hromotluk Ralf - se tentokrát vydává do světa. Přesněji řečeno na internet.

Tedy ještě přesněji řečeno: do internetu. Neboť snímek ukazuje internet jako skutečné místo, jímž se lze fyzicky pohybovat, a zábavně i ironicky personifikuje dění stojící za každým kliknutím na obrazovkách počítačů či telefonů.

Důvod této výpravy je jednoduchý. Závodnický videoherní automat, z nějž Vanilopka pochází, má rozbitý ovládací volant, hru nelze hrát a tudíž je závodnice bez domova. A jediné místo, kde lze podobný volant, které se už nevyrábí, získat, se jmenuje eBay. Ralf a Vanilopka se tedy na ten eBay vypraví. A jakmile pochopí pravidla zdejší "hry", skutečně se jim podaří volant vydražit. Jen ta pravidla nepochopí docela, a při vzájemném přebíjení tak vyšroubují cenu z 200 dolarů na 27 tisíc.

Ještěže je internet také místem, kde lze peníze vydělat. Právě na této premise tvůrci, zodpovědní také za skvělý předloňský animovaný film Zootropolis: Město zvířat, vystavěli trefnou satiru o chování na internetu. Naštěstí to není moralizování v duchu "kéž by se mládež od videoher a z internetu vrátila ke knihám". Režiséři Phil Johnston a Rich Moore si naopak s nadsázkou, a přitom velmi přesně utahují z toho, jak hloupými způsoby lze na internetu přijít k penězům.

Ralf s Vanilopkou se tak vydávají třeba do světa drsné apokalypticky vypadající hry, aby získali zdejší cenný vůz, za který je kdosi ochoten zaplatit astronomickou částku. A později se z Ralfa stává dokonce youtuber, tedy přesněji řečeno buzztuber, neboť BuzzTube je nejnavštěvovanější místní síť se streamovanými videi.

Hektické prostředí obživlých digitálních prostor vrhá hrdiny z jednoho světa do druhého, což tvůrcům umožňuje měnit grafickou podobu filmu a bavit různými vizuálními gagy.

Realistické prostředí brutální hry Slaughter Race se tak směje "drsňácky" pojatým videohrám, když vykresluje otlučené ulice, po nichž pobíhají divocí psi - do té doby, než z kanálu vyskočí žralok a spolkne je.

Závodnice Vanilopka a hromotluk Ralf se ve filmu vydávají do různých internetových světů. | Video: Falcon |  02:35

Ale studio Disney, které film vyrobilo, střílí také do vlastních řad, když si utahuje z mnoha vlastních hrdinů. Zlatý robotí popleta ze Star Wars C-3PO tu neslouží princezně Leie, ale celé plejádě disneyovských princezen, od Sněhurky po Ariel.

Film Raubíř Ralf a internet nedosahuje komplexnosti snímku Zootropolis, v němž tvůrci vedle skvělé žánrové zábavy zvládli přispět k tématům, jako jsou rovnoprávnost všech tvorů a život v multikulturní společnosti, s větší šíří než ledasjaký hollywoodský film pro dospělé.

Přesto je nový Raubíř Ralf příjmenou a chytrou "oddechovkou", která pobaví představami, jak se asi chovají postavy oblíbených filmů či her, když zrovna nejsou v roli. A navíc vykresluje internet s jeho klady i zápory. Jako místo, kde lze nepřetržitě trávit čas pěknými pitomostmi, ale také coby místo, kde lze najít prostor k seberealizaci.

Raubíř Ralf a internet

Režie: Phil Johnston, Rich Moore
Falcon, česká distribuční premiéra 10. ledna

Výprava Ralfa a Vanilopky není ani tak hledáním "pokladu" v podobě kýženého volantu. Nakonec jde spíš o putování vedoucí ke smíru mezi starým a novým. A k nalezení pravého smyslu kamarádství, které nespočívá v tom, když jsou dva lidé neustále spolu, ale v tom, když tolerují vlastní odlišnosti.

Zatímco Zootropolis ukázalo svět, kde mohou koexistovat zvířata všech čeledí a stravovacích návyků, Raubíř Ralf a internet ukazuje, že se mohou kamarádit postavy z prastarých videoherních automatů se všemi a se vším, co je dnes na internetu "in". Což nakonec nenuceně pošťuchuje i dospělé diváky k tomu, aby ze svého vztahu k technologiím vymazali slova "závislost", či naopak "nenávist" a přistupovali k nim bez předsudků, ale též s mírou.

autor: Tomáš Stejskal | 11. 1. 2019 16:14

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama