Proklatě česká roadmovie. O rodičích a dětech

Irena Hejdová Irena Hejdová
6. 3. 2008 8:45
Do kin kráčejí Josef Somr a David Novotný
O rodičích a dětech: jen tak mimoděk se divák naučí dělat karbenátky
O rodičích a dětech: jen tak mimoděk se divák naučí dělat karbenátky | Foto: Open Field Pictures

Recenze - Film O rodičích a dětech je vlastně roadmovie. Konkrétněji pěší roadmovie v (té lepší) české tradici.

Kde se v americkém filmu vyrazilo v nadupaném sporťáku,  u nás se konala spíš poklidná Jízda, zatímco Lola běžela o život, české Děvčátko volně plynulo mezi paneláky.

Ani od Michálkova nového filmu nelze čekat, že se bude odehrávat ve zběsilém tempu. To už si režisér vyzkoušel ve filmu Anděl Exit a poté se zklidnil v Babím létu.

I v  Rodičích a dětech se chodí pomalu, melancholicky, dlouho a klidně už s ohledem na stáří otce i životní postoje syna. Pohledy do krajiny se vychutnávají stejně jako doušky piva, dvojici předbíhají rekreační běžci a předjíždějí cyklisté, občas kolem profrčí vlak nebo se mihne obskurní postavička jako výborný Kulich Tonyho Ducháčka.

Jarní procházka výborného Josefa Somra a Davida Novotného vede přes Holešovice Stromovkou a Bubenčí až do Dejvic. Hovoří se o ženách, zdraví, samotě, letadlech, hemeroidech, rodinných potížích i rodinné minulosti.

O ději tu de facto nemůže být řeč; prostě se jde z domova do hospody na oběd, pak na pivko do Šlechtovky, procházkou Bubenčí a skončí se zase v baru.

V tomhle film předlohu Emila Hakla nezapře: vybral si z ní sice jen kostru a pominul například záhřebské motivy, přesto se Michálek s téměř nezfilmovatelnou látkou popral se ctí.

Naštěstí to není procházka nudná; některá z historek se zhmotní a jinak statickému filmu -  jehož předloha by vydala spíš na rozhlasovou hru - dodá spád a dramatičnost.

Tok otcosynovské rozmluvy se občas až akčně přerušuje - hororovým příběhem o partě, která ochutná ragú z lidského masa, vzpomínkami na bývalé ženy obou hrdinů i temnou fantazijní scénou pohřbívání matky.

O rodičích a dětech: Josef Somr a Zuzana Stivínová
O rodičích a dětech: Josef Somr a Zuzana Stivínová | Foto: Open Field Pictures

Mezitím se otec a syn Cvrčkovi láskyplně i méně láskyplně špičkují, durdí a otravují. O vtipné momenty tu není nouze, ale Josef Somr ani David Novotný nikdy nespadnou pod laťku, kterou by řada jiných filmů a herců využila k lacinému komikaření.

A přitom se za jejich plkáním a cestě odnikud nikam pozvolna vynořuje pravá povaha vztahu mentorského otce a životem ztahaného syna; tady jde film k topografii rodiny i ke kořenům toho, co formovalo jeden konkrétní vztah.

Co zpočátku působí (i formálně) jako laskavý český film, překlopí se s pomocí flashbacků až do temného odkrývání traumat a dávných hříchů - otců komunistů, otců nekomunistů i otců kapitalistů.

Skvostné jsou právě scény, v nichž vystupuje manželská dvojice bodrého lampasáka Pepy a synovy nově provdané matky.

O rodičích a dětech: Josef Somr a David Novotný
O rodičích a dětech: Josef Somr a David Novotný | Foto: Open Field Pictures

Jiří Lábus a Zuzana Stivínová vytvořili pozoruhodný pár pevně zarostlý v éře normalizace, kterou stačí film ve vtipně drastické zkratce charakterizovat pomocí výpravy, dialogů i hromad cukroví pod načančaným stromečkem.

Problematičtější je zařazení - v knize neexistující - paralelní vyprávěcí linie, v níž se setkává Novotného nedávno nalezený a čerstvě dospělý syn Robert se svou přítelkyní.

Lubo Kostelný mu vtiskl sympatické a (nejen) co do podoby se Somrem a Novotným uvěřitelné rysy. Přesto se nelze ubránit dojmu, že bez téhle vložky by se film pročistil; už kvůli nevalnému výkonu neherečky Mariany Kroftové.

Film v mnohém navazuje na vypravěčství Jaroslava Haška i na Bohumila Hrabala, ale nikdy nesklouzne až k jejich "vulgární" variantě - tedy k oslavě žvanivosti, která jen zakrývá prázdno.

O rodičích a dětech: Luboš Kostelný a Mariana Kroftová
O rodičích a dětech: Luboš Kostelný a Mariana Kroftová | Foto: Open Field Pictures

Zůstává mezi vtipem, smířlivostí a melancholií uplývajícího času a kritizovat ho za to je stejné jako vyčítat Čechům pivní kulturu a zbabělé politiky.

O rodičích a dětech je film proklatě český; útulný jako pelíšek, občas přitom temný jako Koněprusy. Může nám z toho být smutno, může nás to štvát, ale jiní už nebudeme. Michálkovi se aspoň na chvíli podařilo nás s tím trochu smířit.

O rodičích a dětech, ČR 2008. Scénář Emil Hakl, Jiří Křižan, Vladimír Michálek, režie Vladimír Michálek, kamera Martin Štrba, hrají Josef Somr, David Novotný, Luboš Kostelný, Mariana Kroftová a další. 110 minut, distribuce Bioscop. Premiéra 6. března 2008.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Bezpečnostní dotazník na dostavbu Dukovan měli dostat i Číňané, řekl Zeman

Bezpečnostní dotazník kvůli stavbě nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany měla dostat i čínská firma, domnívá se prezident Miloš Zeman. Čím více firem se tendru zúčastní, tím nižší podle něj bude konečná cena. Rozdíl může být řádově desítky miliard korun. Řekl to v rozhovoru pro server Blesk.cz.

Zeman odmítl varovaní českých bezpečnostních služeb před zařazením čínských a ruských firem do tendru na stavbu nového jaderného bloku. Naznačil, že za jejich zprávami může být i konkurenční boj některých firem, které se o zakázku budou ucházet.

"Jenom ekonomický analfabet neví, že čím nižší počet uchazečů, tím je zákonitě vyšší cena," řekl Zeman. "Takže když na základě blouznění zpravodajských služeb vyřadíte některé uchazeče, dokonce dva z pěti, tak tím zákonitě vzroste cena těch zbývajících tří, kteří budou ve slabším konkurenčním prostředí," poznamenal. Cenový rozdíl podle něj může být v řádu desítek miliard korun.

Z vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu v březnu vyplynulo, že Česko v tendru neosloví čínského zájemce, společnost CGN. Zůstat by tak měli čtyři uchazeči - francouzská EdF, jihokorejská KNHP, kanadsko-americký Westinghouse a ruský Rosatom. Účast Rosatomu kritizuje opozice i někteří bezpečnostní experti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy