Vyšetřuje Roden. Seriál vypráví o vraždách mladých dívek v Praze, Oděse a Varšavě

Foto: Bartosz Mrozowski/Apple Film Production
Jan Gregor Jan Gregor
14. 10. 2019 17:44
Těžko říct po prvních šesti dílech poskytnutých novinářům, co znamená ten titulní Princip slasti. Jmenuje se podle něho ambiciózní desetidílná koprodukční kriminální série, kterou dnes začíná vysílat Česká televize. Pojednává o vyšetřování vražd mladých dívek, jejichž torza se takřka současně objevila v Oděse, Varšavě a Praze.

Mrtvoly s podříznutým hrdlem a odseklou rukou, vykazující rukopis stejného vraha, postrádají známky sexuálního zneužití, které v podobných případech nebývá výjimkou. Je to ale jen průvodní jev toho, že režisér a takzvaný showrunner seriálu Dariusz Jabłoński a scenárista Maciej Maciejewski, oba Poláci, obratně odkrývají nitky složitého komplotu. Diváka udržují v neustálém napětí.

Napomáhá tomu fakt, že románově rozkošatělý děj tvůrci napěchovali do deseti dnů a nocí. Během nich se záhadě na kloub snaží přijít varšavská policistka Maria Sokolovská (hraje ji Małgorzata Buczkowská), pražský vyšetřovatel Viktor Seifert (Karel Roden) a ukrajinský detektiv Serhij (Sergej Strelnikov).

Zhuštění má za následek, že divák může zpočátku cítit podobnou frustraci jako policisté - je vržen do děje bez jakýchkoli vodítek a neustálé střídání tří vypravěčských linek ze tří různých zemí může přes všechnu naléhavost a frenetické tempo paradoxně ztěžovat vtažení do děje.

Síla příběhu, rozkročeného přes hranice několika států, do velké míry stojí a padá s postavami vyšetřovatelů a vzájemnou chemií mezi nimi. Pod kůži se jim dostáváme postupně a s přibývajícími díly jejich charaktery získávají čím dál zajímavější kontury.

Nejsilnější je emancipovaná Maria. Policistka doma interně vyšetřovaná kvůli porušení předpisů, při nichž došlo k zabití dvou podezřelých, v podání Małgorzaty Buczkowské odzbrojuje energií, buldočí zabýčeností a nesentimentálním pohledem na soutěživý mužský svět, ve kterém se dokázala prosadit. Coby dcera světoznámého violoncellisty si s sebou nese nespecifikované trauma, které postavě dodává na nevypočitatelnosti.

O rodinných traumatech ví ještě víc ukrajinský Serhij. Jeho otec vyšetřoval posledního ukrajinského sériového vraha, kterého dopadl až poté, co vrah zabil Serhijovu matku.

Tato dějová linka se nejvíce blíží poetice populární knižní série Joa Nesbøho o Harrym Holeovi, v nichž si kreativní psychopati s charismatickými policisty hrají na kočku a myš.

Video: Česká televize

Serhij má podivný milenecký vztah s novinářkou Julií, jímž se ho pokouší vydírat oděská mafie. To pražský kolega Viktor, idealistický kriminalistický veterán těsně před důchodem, udržuje pro změnu volný vztah s mladou státní zástupkyní Danielou v podání Anny Geislerové. Její šéf se do podivného případu také zdá být zapleten.

Autoři označují seriál za "středoevropský noir" a skutečně má uhrančivě temnou atmosféru. Režisér Jabłoński zaslouží uznání za to, že vštípil konzistentní styl všem třem kameramanům, se kterými na place pracoval.

Scéna z ukrajinské Oděsy.
Scéna z ukrajinské Oděsy. | Foto: Olexii Terentev/Apple Film Production

Časté záběry z dronu občas zavánějí až manýrou a výrazně patetická hudba Michala Lorence někdy tlačí na pilu i ve chvílích, kdy se nic moc tak dramatického neděje. Výprava ale ve všech ohledech převyšuje běžnou televizní produkci.

Vznikla košatá detektivní sága s propracovaným a nepředvídatelným příběhem a postavami, které člověku postupně přirostou k srdci. Jasným příklonem k filmové estetice vyprávění snese Princip slasti srovnání se seriály, které v regionu střední a východní Evropy natočily HBO nebo Netflix.

 

Právě se děje

Další zprávy