Recenze: Štědrovečerní pohádka Princezna a půl království jde s palicí na dobré mravy

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
24. 12. 2019 19:00
Prsty listují stránkami bohatě ilustrované pohádkové knihy. A vypravěč úvodem odříkává klasická slova: „Byl jednou jeden král.“ Pak přiletěl drak, unesl princeznu, král slíbil půl království zachránci, tím se stal sedlák Honza... a byla svatba.

Jenže letošní štědrovečerní pohádka Princezna a půl království, kterou vyrobila Česká televize, záchranou princezny nekončí. Právě naopak.

Tím, že si na draka nese obří palici, vypadá hrdina Honza trochu podezřele už na ilustracích. Však je také má na svědomí výtvarník Karel Jerie, známý svými komiksově nadsazenými kresbami. A když vypravěč konečně zaklapne knihu, skončí prolog a pohádka začne "naostro", i skutečný prosťáček Honza nakráčí na scénu vyzbrojen obrovskou palicí, kterou právě udolal obludu lačnou po masu krásných princezen.

Nová pohádka v režii Karla Janáka sází na dobré obsazení i drobný odklon od kánonu klasických příběhů v žánru. Bohužel oboje platí jen napůl. Scénář Petra Hudského v tomto ohledu kopíruje nešvary známé z mnoha českých filmů pro dospělé a dětskému publiku servíruje představu světa, v němž muži jsou milí nekňubové pod pantoflem a ženy představují "herdekbaby", což ve filmu i zazní.

Nejvíce to v roli nanicovaté princezny odnáší Eva Josefíková, které není po chuti, že ji zachránil zrovna neotesaný Honza, jemuž noblesa a vybrané mravy mnoho neříkají. Zábavný Matouš Ruml coby Honza se tak bude muset utkat s příšerou mnohem nebezpečnější, než byl drak. Tu v pohádce ztělesňuje Marek Eben a její jméno zní etiketa.

Zápletka se nakonec nevydá cestou Pygmalionu a jiných slavných děl o prostém hrdinovi, který k vybranému chování dospěl, a přece jen se drží jasnějších pohádkových kolejí. Do hry vstupuje princ Egon (mimořádně slizký Jakub Prachař) a v souboji o princeznu je třeba překonat i další překážky.

Tvůrci natočili milou, takřka nepitvořivou pohádku, v níž se pohybují lidské, uvěřitelné postavy. Ať už ustaraní Honzovi rodiče v podání Pavly Tomicové a Ondřeje Malého či obyvatelstvo hradu.

Film Princezna a půl království měl premiéru na Štědrý den. | Video: Česká televize

I když matka s otcem Honzovi kážou, že se o své "trofeje" v podobě svatby a půlky království dostatečně nehlásí, stále vyznívají jako v jádru chápaví rodiče. Byť maminka je na peníze o poznání víc než tatínek.

Během cesty sice mladík Honza nachází zalíbení ve správném úchopu lžíce, až do konce je ale vykreslen jako ten, kdo ve správnou chvíli umí sáhnout po pořádném kladivu.

Marek Eben jako rytíř Valerián a Matouš Ruml coby Honza.
Marek Eben jako rytíř Valerián a Matouš Ruml coby Honza. | Foto: Radek Miča

S jedněmi stereotypy si tedy autoři pohrávají, aniž by zapomínali, že pohádka musí být typizovaná. Jenže místo tradiční, černobílé a v moderních příbězích pro děti a mládež možná už přežilé dichotomie dobra a zla se tu rýsuje jiná - o poznání problematičtější - linie. Mezi ženami a muži.

Ženy jsou prospěchářské, muži chápaví. A nemůže být větší trest, než když se do někoho zamiluje rázná a urputná ženská, načež dotyčného dožene k oltáři.

Tyto modely chování, které slaví úspěch ve filmech pro dospělé, jako je třeba Teorie tygra, tady opět prosakují do pohádkového žánru a zřejmě nebyla vynalezena palice dostatečně velká, aby takové uvažování vyhnala z hlav scenáristů a dramaturgů.

Zatímco Honza prochází vývojem a prokazuje nejen dobré srdce, ale také velkorysost, jeho vyvolená se chová nelogicky, jen aby příběh mohl plynout dál.

Pohádka nakonec zahodí veškeré nuance sympaticky vymyšleného půdorysu, na němž může docházet ke střetům prostých a šlechtických zvyků. Zůstává u - mnohdy celkem povedených - gagů, ambice se rozpouštějí a divák znalý fantasy a jiných modernějších žánrů netrpělivě čeká, zda a kdy ke slovu opět přijde palice.

To je nástroj, kterému je nutno vzdát hold a tvůrcům třeba přiznat, že čekání na zodpovězení otázky, zda je palice mocnější než meč, uteče jako nic. Divákům není stydno, "jen" celou pohádku rámuje ta zásadní potíž, že ženy z ní vesměs vycházejí jako horší stvoření než muži.

Takže nakonec těžko říci, zda lze Honzovi jeho nevěstu přát. Podle místní logiky z ní vyroste jen další herdekbaba.

Princezna a půl království

Režie: Karel Janák, premiéra 24. prosince na ČT1

Vánoční pohádka je specifický fenomén, upírá se k ní velká pozornost, myslím si, že s tou letošní budou diváci spokojeni. Metoo se bagatelizuje. | Video: DVTV, Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy