V mnohém kontroverzní, maximálně svobodný a v dobrém slova smyslu zaujatý svým tématem. Už proto se filozofický horor Šílení setká s rozporuplnými reakcemi.
Nikdo však novému snímku Jana Švankmajera nemůže vzít sílu tkvící v jasné vizi autora, v jeho tvůrčí svobodě, v jeho podřízení všeho principům vlastní imaginace.
POSLECHNĚTE SI: Co říká o filmu Jan Tříska
Film volně vychází z motivů dvou povídek E. A. Poea a hlavní postava (kterou představuje Jan Tříska) je inspirována postavou markýze de Sade. Kromě Jana Třísky se ve filmu objeví také Anna Geislerová, Jaroslav Dušek, Pavel Liška, Martin Huba, Pavel Nový a další. Šílení se odehrávají začátkem 19. století ve Francii, současně však v naší české současnosti. Režisér Jan Švankmajer k tomu říká: "Tento film je alegorií současného světa. A blázinec je jeho výstižnou kulisou."
Jan Tříska o filmu řekl: "De Sade žil v polovině 18. století, scénář k filmu Šílení byl napsán v sedmdesátých letech 20. století a byl natočen v roce 2005. A stále je velice aktuální."
Tématem nového Švankmajerova filmu je svoboda. Svoboda osobní i společenská, svoboda imaginace a svoboda tvorby. Jde tedy opět o film surrealistický, a to především myšlenkově. Dalšími tématy Šílených jsou civilizační represe a manipulace. Téměř dvouhodinový film je převážně hraný, oproti dřívějším Švankmajerovým filmům se animace používá jen v některých (snových) pasážích, je tu také mnohem více dialogů, než v dřívějších jeho celovečerních filmech (Lekce Faust, Spiklenci slasti, Otesánek).
Filmy Jana Švankmajera slavily vždy úspěchy i v zahraničí, což dosvědčuje i fakt, že film vznikl v česko-slovenské koprodukci, a krom podpory České televize a Barrandov Studia získal také několik evropských grantů. Šílení budou zahajovat prestižní mezinárodní filmový festival v Rotterdamu, což je pocta, jaké se českému filmu už dlouho nedostalo. Je také předprodán do Japonska, kde mají filmy Jana Švankmajera tradičně velkou diváckou obec.
Na Aktuálně připravujeme u příležitosti premiéry Šílených nejen obsáhlejší recenzi filmu, ale i online rozhovor s Annou Geislerovou.