Prezidentka s Vetchým a Geislerovou je unikát. Film tak prázdný, že by divák plakal

28. 6. 2022 11:23
Jaké by bylo mít v čele země prezidentku? Tvůrci nové české romantické komedie nevědomky naznačují, že pekelné. Anna Geislerová v roli nejmocnější ženy Česka postrádá jakékoli vlastnosti, jaké by měl mít správný prezident. Neboť nemá žádné.

Režisér a scenárista Rudolf Havlík se už dvojicí snímků Po čem muži touží a Po čem muži touží 2 nesnažil vytvářet postavy, v nichž by byla špetka čehokoli jiného než stereotypů. Nyní tuto svou zvláštní filmařskou misi dotahuje do dokonalosti. Natočil romantickou komedii o prezidentce, která je dokonale prázdnou nádobou.

Jak se projevuje, že Anna Geislerová hraje prezidentku? Hodně rychle chodí chodbami hradu a hovoří s týmem lidí v takových frázích, že je klávesnice odmítá reprodukovat. Jenže ona to vlastně není prezidentka, spíše vladařka z jakési prehistorické pohádky. A tak se po nocích rozhodne nasadit paruku a tajně vyrazit do ulic, mezi "poddané". Jak se tajně odchází z hradu? No, to se otevře zeď domu a z ní nejmocnější dáma vyklouzne na ulici, aniž by si ochranka či kdokoli čehokoli všiml.

Protože jako správná princezna z dávné pohádky, v níž vládnou hlavně genderové stereotypy, je naše prezidentka nejen žena bez vlastností, ale také naprostá nemotora, způsobí při jedné z vycházek poprask v zahradě sochaře, kam ji zavála rozsvícená okna. Poničí nějakou tu sochu a zapomene tam střevíček. Ano, opravdu.

Jenže to jí nedá, jde se omluvit a romantický záblesk na sebe nenechá dlouho čekat. Pak už spolu dvojice chodí na dlouhé procházky. Ona stále nemá žádné povahové rysy či zájmy, ale Ondřej Vetchý v roli "prince" je zase dokonalý, aby se vše vyrovnalo. Sochař, pracant a řemeslník, ohromně hodný, chápavý tatínek a vdovec s pejskem, ale také učitel na umělecké škole. Má jen jedinou vadu na kráse, coby sochař vládne nečekanou neschopností rozpoznávat lidi podle obličejů, takže neví, s kým chodí.

Od té doby se prezidentka mění ve film, kde se děje jediná věc. Lidé chodí. Buď pomalu, romanticky, po nocích a s pejskem. Nebo pracovně, rychle. A rychlejší jsou i řeči, které vedou, ale zůstávají podobně bezobsažné.

Je to jistě pozoruhodný posun v české žánrové tvorbě. Nikoli však k lepšímu. Většina českých rádoby romantických komedií je o v jádru protivných lidech, tvůrci soutěží, zda diváky bude více štvát, jak jsou vyobrazeni muži, či ženy. Prezidentka se lehce vymyká: nejde o soutěž v tom, zda je otravnější sledovat vyobrazení žen jako otravných mrch a hysterek, či mužů jako nepořádných prasat.

Film Prezidentka promítají kina od uplynulého čtvrtka. | Video: Bioscop

Jenže aby takový krok nastal, musel se autor Rudolf Havlík snížit k tomu, že vytvoří svět, jemuž by mohlo propadnout maximálně dítě na prvním stupni základní školy, pokud by tedy hrdinové nosili koruny, byli nejlépe animovaní a ideálně se tam vyskytl alespoň náznak nějakého děje. Třeba v podobě přítomnosti zlého panovníka ze sousedství či mnohohlavého draka.

Prezidentka však takhle složitý příběh vyprávět nechce, draka ani zlého krále nepotřebuje. Spokojí se s tím, že zápletka je přežitek. A že celovečerní stopáž lze postavit na premise, kdy dva dospělí svéprávní lidé, kteří nejsou ze znepřátelených rodů ani nežijí v otroctví, musí zamlčet svou lásku. Tedy: zde je vlastně na vině hlavně žena, která z nevysvětlitelného důvodu tají, kdo je, a odmítá se oddat bezchybně vypadajícímu vztahu.

Prezidentka je film o dvou hodných a milých lidech. Jediná nerovnost pramení z toho, že jeden z dvojice je… poněkud blbý. Takže vítejte zpět, stereotypy, vlastně jste tu celou dobu přítomné v až krystalicky čisté podobě.

Prezidentka působí jako bezelstně hloupý film. Jiné české režiséry můžeme snad podezřívat z cynismu či životní okoralosti, kterou přetavují do pocitu, že "takhle to na světě chodí" a že ženy jsou upjaté hysterky, zatímco chlapi nezodpovědná prasata. Takové podezření se u sledování Prezidentky nedostavuje. Tím větší je tenhle pokus o milý film o ničem katastrofa.

Je to jako sledovat dílo nepolíbeného tvůrce, jenž měl jediný nápad: "Natočím romanci o prezidentce." A pak prostě napsal scénář, kde nic nedává smysl, ale z původního záměru odmítl ukročit, jakkoli se to při psaní muselo nabízet.

To je jediné možné vysvětlení, jaké výsledek nabízí. Prezidentka kromě momentů, kdy lidé chodí, obsahuje i několik dalších scén. Jednak ty zcela nesmyslné, kdy například sledujeme kickboxerský sparing, aniž by po zbytek filmu bylo jasné proč. Tedy vlastně se po asi půl hodině jedna z postav zmíní, že se tomuto sportu kdysi chtěla věnovat.

Anna Geislerová a Ondřej Vetchý.
Anna Geislerová a Ondřej Vetchý. | Foto: Zuzana Panská

Pak jsou tu scény na hraně parodie, třeba když protagonistka leží ve vaně plné pěny s kolenem venku a sklenkou šumivého vína v ruce. Ta vana se nachází u zdi obřího uměleckého ateliéru a vedle ní stojí židle, na níž sedí oblečený její milý a též popíjí sekt. Asi to může být něčí představa romantického večera.

Ale když se v závěru na bále - kde jinde by měla pohádka končit - zpívá česká hymna a poté se všichni hrdinové spárují a odcházejí nejspíše na nekonečnou romantickou procházku, mozek se vzdává. Prezidentka je film, o kterém nejde psát, nejde se mu ani smát, je dokonale prázdný. Film bez vlastností. A jak pravil Ludwig Wittgenstein: O čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.

Film

Prezidentka
Scénář a režie: Rudolf Havlík
Bioscop, v kinech od 23. června.

Bidenovi začala letní dovolená, stráví ji s rodinou v Jižní Karolíně

Americkému prezidentovi Joeu Bidenovi začala letní dovolená, informuje agentura AP. Šéf Bílého domu podle ní stráví se svou rodinou v Jižní Karolíně nejméně sedm dní. Biden opustil Bílý dům v doprovodu první dámy Jill Bidenové. Na Andrewsově letecké základně v Marylandu nedaleko hlavního města Washingtonu na ně čekal prezidentský speciál Air Force One, který je dopravil do Charlestonu. Na palubě byli také prezidentův syn Hunter Biden, snacha Mellisa Cohenová a vnuk Beau.

Prezidentský pár má podle AP v plánu strávit dovolenou na ostrově Kiawah, kde bude mít k dispozici soukromou pláž a golfový resort. Na místě podle agentury zůstanou do úterý.

Bílý dům nereagoval na žádost AP o podrobnosti k Bidenovým dovolenkovým plánům, včetně dotazu, kdy se prezident vrátí do Washingtonu.

Letní dovolené jsou prezidentskou tradicí. George Bush mladší často trávil srpen prací na svém texaském ranči v téměř čtyřicetistupňových vedrech. Barack Obama se zdokonaloval v golfu na ostrově Martha's Vineyard u pobřeží Massachusetts. Donald Trump trávil čas ve svém soukromém golfovém klubu v New Jersey. Loni Bidenovy letní plány narušil legislativní kalendář, nárůst počtu případů covidu-19 a chaotické stahování amerických sil z Afghánistánu.

Německá policie čelí kritice za to, že zastřelila nezletilého černocha v dětském domově

Německá policie čelí kritice za pondělní zásah v Dortmundu, při kterém její příslušník zastřelil nezletilého černocha. Uvedla to agentura DPA. Policie byla přivolána do dětského domova, protože mladík měl nůž. V Dortmundu se v úterý i ve středu uskutečnily demonstrace, jejichž účastníci požadovali vyšetření postupu policie.

Policejní hlídku přivolala v pondělí zaměstnankyně jednoho dětského domova v Dortmundu. Ohlásila, že viděla jednoho ze svěřenců s nožem. Na místě zasahovalo 11 policistů, kteří proti nezletilci použili oslňující granáty a slzný plyn. Když mladík zaútočil, jeden z policistů na něj vystřelil ze samopalu MP5 a pětkrát ho zasáhl.

Podle státní zástupkyně Carsten Dombertové je v případu stále mnoho nejasností. Podle ní se šestnáctiletý Senegalec léčil s psychickými problémy a neuměl dobře německy. Vyšetřovatelé také zvažují možnost, že si mladík chtěl nožem ublížit či spáchat sebevraždu. Podle Dombertové zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v postupu policistů sehrála nějakou roli barva kůže útočníka.

V Dortmundu demonstrovaly stovky lidí za nezávislé prošetření události. Demonstranti se také pozastavují nad použitím samopalu při zásahu, kde bylo 11 policistů. Podle kriminologa Thomase Feltese tato okolnost mohla zvýšit napětí. Německá asociace právníků DAV kritizuje, že případ vyšetřují policisté z nedalekého města Recklinghausen a nikoli nezávislý orgán.