reklama
 
 

Pouta získala pět nových cen české filmové kritiky

14. 1. 2011
Foto: Kultura
Profesní ocenění vzniklo jako protiváha Českých lvů
Doporučujeme

Praha  - Temný thriller ze začátku 80. let Pouta ovládl večer v pražském Divadle Archa při vyhlašování nově založených Cen české filmové kritiky za loňský rok - byl odměněn v pěti z jedenácti kategorií.

Snímek nominovaný v sedmi kategoriích byl vyhlášen nejlepším filmem, Radim Špaček dostal cenu za jeho režii a Ondřej Štindl za scénář. Pro ocenění za nejlepší mužský výkon v hlavní roli přišel herec Ondřej Malý, který se zároveň stal Objevem roku.

Královéhradecký herec ztvárnil příslušníka StB s psychopatickými sklony, kterého práce i rodinný život ubíjejí a nudí. Upne se na nedosažitelnou dívku a jeho touha po iluzi útěku z klece nudného života beze smyslu ho nakonec obrátí proti vlastním lidem i systému.

Ocenění za nejlepší dokument čeští novináři přiznali časosběrnému projektu Katka režisérky Heleny Třeštíkové z producentské dílny Kateřiny Černé a Pavla Strnada.

Cenu za nejlepší kameru získali Vladimír Smutný a Marek Bliss jakožto nejbližší spolupracovníci Jana Svěráka při natáčení jeho snímku Kuky se vrací. A bylo to jméno jediného  "diváckého snímku", jež zaznělo během večera.

Kritici dále odměnili nejlepší původní hudbu skupiny MIDI LIDI v dokumentu Český mír. Na jeviště přišel i Karel Roden a převzal cenu za výkon ve vedlejší roli v Herzově filmu Habermannův mlýn.

V ženské kategorii zabodovaly představitelka hlavní role v Sedláčkově snímku Největší z Čechů Simona Babčáková - což byla nakonec jediná cena pro druhého největšího favorita - a Kristýna Liška Boková za vedlejší roli v Trojanově filmu Občanský průkaz.

Podle producenta Vratislava Šlajera trvala práce na Poutech skoro sedm let; během natáčení se rozpadla i mezinárodní koprodukce. Štindl napsal první verzi scénáře už v roce 2002 a pak ji mnohokrát přepisoval. Špaček chtěl natočit univerzálnější téma než jen výpověď o době, v níž se odehrává.

Čtěte také:
Havel a Neckář předají nové ceny české filmové kritiky
Nominacím na nové ceny filmové kritiky kralují Pouta

Čeští filmoví kritici založili své vlastní ceny
České filmy jsou jako Kuky: vrací se na stejné místo
Pane Vachlere, vážně je podoba Českých lvů udržitelná?

"Postavy nemají reálné předobrazy a jejich příběh není příběhem politickým. Politika jen vyhrocuje dilemata, která hrdinové řeší, ale nejsou svázána s dobou a místem děje," řekl režisér před rokem, než snímek představil v kinech. Kritici ho už tehdy označili za "příslib lepších časů" a a "možná i nejlepší český porevoluční snímek".

Ceny české filmové kritiky byly letos uděleny poprvé. Moderátorem večera byl Petr Nárožný. Cenu za scénář předal exprezident Václav Havel, který koncem března představí v kinech svůj celovečerní debut Odcházení, a cenu za nejlepší snímek dlouholetá umělecká ředitelka karlovarského festivalu Eva Zaoralová s ministrem kultury Jiřím Besserem.

Dalšími předávajícími byli dokumentaristka Drahomíra Vihanová, filmový a televizní režisér Petr Weigl, kameraman Ivan Šlapeta, dirigent Mario Klemens, herečky Jiřina Bohdalová a Lenka Vlasáková a jejich kolegové Miroslav Krobot a Ivan Trojan.

Vítěze kategorie Objev roku vyhlásil se zástupcem společnosti RWE zpěvák Václav Neckář, který před více než čtyřiceti lety patřil díky Ostře sledovaným vlakům k největším objevům domácí kinematografie.

Ve druhém kole se hlasování zúčastnilo 46 lidí, což je více než 85 procent všech hlasujících. Novináři posuzovali 22 hraných filmů a 13 dokumentů. Sedm nominací získala Špačkova Pouta, o jednu méně měla komedie Roberta Sedláčka Největší z Čechů. Čtyři nominace získal autorský film Jana Svěráka Kuky se vrací.

Konečné výsledky a přehled hlasování v jednotlivých kategoriích jsou zveřejněny na webových stránkách Cen české filmové kritiky www.filmovakritika.cz.

Ceny filmových kritiků byly dosud v Česku na druhé koleji a tvořily jen doplněk na ceremoniálu Českého lva, případně  udílení cen Kristián na Febiofestu. Z aktivity České filmové komory tak vzešla iniciativa oslovit české publicisty zabývající se soustavně zdejší kinematografií, aby utvořili samostatné sdružení a udělovali ceny po vzoru zahraničních cechů.

Jedním z impulzů pro založení Cen české filmové kritiky byla právě tristní podoba posledních ročníků Českých lvů. Vypadalo to, jako by se hlasující akademici (filmoví a televizní profesionálové) vůbec nedívali na filmy svých kolegů a mechanicky udělovali ceny jen určitému typu filmů a vždy velmi omezenému počtu snímlů - a to způsobem, který nebylo možné omluvit a vysvětlit ani tím, že se v Česku příliš výjimečných děl netočí.

Novináři posuzovali při premiéře celkem 22 hraných filmů a 13 snímků dokumentárních, které měly distribuční premiéru v loňském roce a včas nahlásily její termín do databáze Unie filmových distributorů.

 

Ceny české filmové kritiky za rok 2010
NEJLEPŠÍ FILM
Pouta - producent Bionaut Films, režie Radim Špaček

NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Katka - producent Negativ, režie Helena Třeštíková

NEJLEPŠÍ REŽIE
Pouta - Radim Špaček

NEJLEPŠÍ KAMERA
Kuky se vrací - Vladimír Smutný, Marek Bliss

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Pouta - Ondřej Štindl

NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ HUDBA
Český mír - MIDI LIDI

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Pouta - Ondřej Malý

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Habermannův mlýn - Karel Roden

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Největší z Čechů - Simona Babčáková

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Občanský průkaz - Kristýna Liška Boková

CENA RWE PRO OBJEV ROKU
Ondřej Malý - Pouta

autoři: Kultura, ČTK

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama