Pottera ve výslužbě porazili X-men ze střední školy

Pavel Kroulík
7. 2. 2012 11:01
Daniel Radcliffe hraje v hororu Woman in Black
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Ani Daniel Radclife nepomohl filmu The Woman in Black k vítězství v žebříčku amerických kin. Hororový snímek, ve kterém dostal představitel Harryho Pottera svou první „postbradavickou" filmovou roli, skončil při své premiéře na druhém místě. Porazila ho sci-fi Chronicle (Kronika), jejíž hrdinové naopak nadpřirozené schopnosti právě získají.

Chronicle stál jen 12 milionů dolarů a podle předpovědí měl utržit necelou polovinu toho, co nakonec připutovalo z pokladen. Film, v němž hrají vesměs neznámí mladí herci, získal za víkend 22 milionů dolarů; o milion víc než Woman in Black.

Foto: Aktuálně.cz

Oba výsledky se mohou zdát v porovnání s jinými vítězi jako neúspěch, nicméně je nutné vzít v potaz, že se v neděli hrál Super Bowl, který pravidelně láká u televize přes sto milionů diváků. A z tohoto pohledu je dokonce výsledek nečekaně dobrý. Prvních dvanáct filmů získalo z pokladen 95,9 milionu dolarů, což je třetinový nárůst oproti loňskému superbowlovému víkendu.

Studiím se zjevně vyplatila sázka na teenagery a dvacátníky, kteří neholdují sportu. Právě návrat mladých diváků je pro studia a kinaře další dobrou zprávou, protože některé předchozí tituly, které na tuto cílovou skupinu mířily, spíše propadly.

Jsou tu iHeroes

Chronicle vypráví o třech kámoších ze střední, kteří v lese naleznou záhadnou substanci. Díky nadpřirozeným schopnostem, které jim dá, tak mohou dělat věci, o nichž se jim předtím ani nesnilo. Své možnosti ale neumí využít; slouží jim jen jako nástroj pro zábavu, který testují na sobě a na lidech ve svém okolí, a pomalu v nich začne převládat jejich temná stránka...

Svědky jejich nadpřirozených schopností jsme díky kameře jednoho z nich, jež měla původně sloužit pro záznam týrání opileckého otce. Vítězství snímku tak podle analytiků dokládá i neklesající oblibu žánru „foud footage" - tedy filmů postavených údajně na nalezených záběrech, jež jistě souvisí s tím, jak se dnes téměř všichni zaznamenáváme a předvádíme pro objektivy naše životy.

Foto: Aktuálně.cz

Nicméně většina recenzentů oslavuje hlavně to, jak zábavně a originálně snímek předvádí ony nabyté schopnosti popírající fyzikální zákony. Osmdesátičtyřminutový film má vysoké hodnocení u diváků (7,7 bodu z deseti) a ještě lepší u kritiky. Recenzentská databáze Rottentomatoes.com eviduje 125 recenzí a z nich 85 procent je kladných. 

Panuje shoda, že snímek přináší zajímavé osvěžení do často klišovitého konceptu superhrdinských snímků, který navíc kombinuje s fantasy i realistickým dramatem. Věrně prý portrétuje dnešní teenagery, kteří mají pocit, že jim patří svět, ale nevědí co se sebou, natož se svými novými schopnostmi; temnější tón přinášejí do příběhu i rodinné problémy jednoho z nich. 

Chválen je hlavně šestadvacetiletý režisér Josh Trank, jenž prý dokazuje, že má ty správné schopnosti, aby dobře režíroval velkorozpočtové sci-fi fantasy. Trank má přitom na kontě jen seriál The Kill Point o skupině veteránů z Iráku, kteří se dají po návratu znovu dohromady, aby vyloupili banku.

Často se v recenzích Kroniky objevuje srovnání s filmem Cloverfield (u nás uveden jako Monstrum) a zároveň TV seriálem Heroes. Jeden z recenzentů v narážce na všudypřítomné iPhony v rukou hrdinů volá: „Zapomeňte na X-Men, jsou tu iHeroes."

Upjatý Potter

Předpovědi překonal i snímek Woman in Black - studio předpovídalo, že získá 10, a ne 20 milionů. Podle všeho zafungovala sázka na Daniela Radclifa, protože velkou část publika tvořily jeho mladé fanynky. Ty evidentně nesdílejí většinový názor, že herec je největší dřevo z ústřední potterovské trojice a nemá žádné charisma.

Foto: Aktuálně.cz

Horor má přístupnost od třinácti let a počítá právě s efektem nedávno skončené potterovské ságy. Snímek na motivy klasického duchařského příběhu vypráví příběh Arthura Kippse (Radcliffe) - právníka, který je nucen opustit malého syna a odcestovat do odlehlé vesnice, aby zde vyřídil záležitosti související s nedávno zesnulým majitelem rezidence Eel Marsh House. 

Kipps, který o samotě pracuje ve starém sídle, začíná odhalovat místní tajemství a zjišťuje, že tamní děti za záhadných okolností umírají. Ukazuje se, že za vším je pomstychtivá žena v černém.

Film má mírně nadpoloviční hodnocení; ze 120 recenzí na Rottentomatoes je jich 62 procent kladných. Nelze ovšem najít takřka nic, na čem by se recenzenti shodli. Základní spor panuje už o to, zda je britský horor starého střihu navazující i na filmy studia Hammer oživením či aspoň důstojným naplněním klasické formule. Převažuje sice názor, že režisér James Watkins umí vytvořit kulisy a strašidelnou atmosféru plnou napjatého ticha, ale otázka zní, zda to stačí na dobrý film.

Foto: Aktuálně.cz

Stejně tak jsou recenzenti rozděleni v tom, zda se tu Radcliffe neměl šanci výrazněji prosadit, protože jeho role je pasivní a omezuje se na pohled jeho modrých očí - a nebo naopak film neutáhne a mdlý výsledek je i jeho vina. Stejně tak je prý otázka, zda je jeho viktoriánská upjatost dána již scénářem, nebo hereckou neschopností.

Oscarový klídek

Většina recenzí si každopádně všímá, že 22letý herec stále působí jako mladíček a je mu těžko uvěřit, že má být otcem čtyřletého syna. Zdá se, že strategickou volbou domácího, britského snímku s nadpřirozeným tématem Radcliffe jen odložil verdikt, zda mu bude dopřán herecký život po Potterovi, o nějž bezpochyby hodně stojí (za sebou má už debut na divadle i v broadwayském muzikálu).

Sázka na „nesportovní" a ekologicky smýšlející publikum naopak nevyšla třetí novince, filmu Big Miracle založeném na skutečném příběhu o záchraně velryb. Snímek s Drew Barrymoreovou a Johnem Krasinskim z amerického Kanclu stál 40 milionů, ale získal jen 8,5 milionu a skončil na 4. místě.

Foto: Aktuálně.cz

Předběhl ho The Grey s Liamem Neesonem, který je v kinech už třetí týden a minule byl na vrcholu. Vypráví o skupině vrtařů, která havaruje v aljašské tundře s letadlem a po jejich stopě se pouští smečka vlků. The Grey se podle všeho rychle zařadil mezi klasiku survival thrilleru (příběhů o přežití v divočině) a svůj 25milionový rozpočet snadno splatí.

Co se týče menších filmů, jež se snaží vytěžit své nominace na Oscary a zároveň se ještě připomenout akademikům, panuje v žebříčku spíš poklid; jako by už bylo vše rozhodnuto. Na 8. místě jsou Děti moje s Georgem Clooneym, dvanáctý je Umělec a čtrnáctý Scorseseho Hugo a jeho kouzelný objev. Děti moje zatím mají přes 65 milionů a vzhledem k relativně nízkým nákladům je momentálně finančně nejúspěšnějším oscarovým kandidátem.

 

Právě se děje

Další zprávy