Pomilováníhodný padouch nastřádal v kinech nejvíc peněz

Kamil Fila Kamil Fila
12. 7. 2010 15:20
Animák Despicable Me odsunul Twilight na druhé místo
Foto: Aktuálně.cz, Bontonfilm

Los Angeles - Animák Despicable Me, jenž v Česku poběží od 21. října pod názvem Já, padouch, odsunul o víkendu třetí díl ságy Twilight na druhé místo amerického žebříčku návštěvnosti.

Twilight: Stmívání utržil jen v USA za dva týdny promítání 237 milionů dolarů, i když propad oproti minulému týdnu, kdy měl premiéru,  činí přes 48 procent - což značí, že fanynky nemají příliš chuť chodit na film opakovaně.

Foto: Bontonfilm

Stmíváním vyvrcholila dosavadní twilight-mánie a podle všeho mělo jít o jeden z největších hitů léta. Film přišel do kin netradičně již minulou středu a měl také podle předpokladů silný nástup. Za první den získal 68,5 milionu, což byl dokonce druhý nejlepší výsledek pro středeční uvedení; za druhým dílem této série, Novým měsícem.

Další dny už ale šly výdělky dolů: do neděle získal snímek „jen" 161 milionů a v pondělí (4. červenec je volný den) se tržby zastavily na sumě  176, 4 milionu.  Producenti, kteří zřejmě čekali víc, to ale přičítali spíš pěknému počasí než nijak výrazným recenzím. 

A zdá se, že nové zprávy jejich optimismus potvrzují: snímek se právě blíží na celkových tržbách z celého světa k půl miliardě dolarů. Navíc má film tu výhodu, že je oproti jiným srovnatelným produktům výrazně levnější: trojka stále stejně jako příchozí díly jen okolo 70 milionů.

Foto: archiv

Vítězný Já, padouch získal víc než 60 milionů z necelých 3500 kin, zatímco Twilight: Zatmění utržil 33 milionů z téměř 4500 kin; průměrná návštěvnost upíří romance oproti animáku pro celou rodinu tak byla méně než poloviční.

Já, padouch zapříčinil, že uplynulý víkend zaznamenal komerční nárůst o 43 procent oproti loňsku, kdy měla premiéru hrubozrnná konceptuální komedie Bruno. První společná animovaná koprodukce studia Universal a nové animační společnosti Illumination Entertainment přišla jako na zavolanou - studio letos ještě nemělo žádný velký hit a od minulého května, kdy měl premiéru čtvrtý díl akčňáku Rychle a zběsile, jde o jejich největší úspěch v kinech.

Já, padouch, jenž stál „pouhých" 70 milionů, zároveň představuje druhý nejlepší start pro animovaný film, jejž nedělalo studio Pixar - vůdčí hráč na trhu. Nejlepší je Kung Fu Panda od Dreamworks.

Foto: Bontonfilm

Recenzenti se shodují, že Já, padouch nedosahuje pixarovských kvalit a jeho příběh stojí jen na obehrané formulce, že starý bručoun trochu roztaje, když se musí starat o děti. Film prý začíná skvělou první čtvrtinou, pak se stává poněkud předvídatelný. Naštěstí ale tvůrci odhadli, že 95minutová stopáž je tak akorát a snímek nezačne nudit.

Na recenzentské databázi Rottentomatoes.com evidující kritiky v anglosaských tištěných i elektronických médiích, má Já, padouch 80 procent kladných recenzí a průměrné hodnocení 6, 9 bodu z deseti. Recenzenti se nemůžou shodnout pouze na tom, zda jsou padouchovi miniaturní slouhové (minions) tak roztomilí, že jde o hlavní přednost filmu, nebo se jen snaží být roztomilí a jsou otravní.

Rozhodně ale platí, jak napsala Betty Jo Tuckerová z ReelTalk Movie Review: že „padoucha, který by byl více k pomilování, než je Gru, by bylo těžké najít". Podle Mary F. Polsové ze stránky MSN Movies má film „silný konec a zvládá být sladký, aniž by byl vyloženě sacharinový".

Michel Alexandriová z Eclipse Magazine nicméně vyjadřuje jisté pochyby. Solidní film podle ní padá na tom, že v trailerech už jsou k vidění všechny nejlepší scény, a pokud náhodou nemáte rádi komika Steva Carrella nebo novou módu 3D projekcí, bude vás celý snímek spíš obtěžovat.

Foto: Bontonfilm

Na Mezinárodní filmové databázi IMDb.com, kde hlasují „obyčejní diváci", má Já, padouch průměrné hodnocení 7, 9 bodu z deseti. Podle bližších statistik se americkým divákům film líbí o něco málo víc než ne-americkým; snad proto, že Američané více přijímají tradici superhrdinů a superpadouchů. Zároveň se výrazně více líbí ženám - nejspíš proto, že je pro ně zábavnější sledovat, jak muž vychovává děti. Pro tatínky, kteří na film přišli s dětmi, jde - statisticky vzato - o menší zábavu.

Druhá novinka týdne Predators (Predátoři) - jež startovala minulý týden i v Česku - získala za první víkend z amerických kin 25, 3 milionu dolarů a umístila se tak na třetím místě. Při rozpočtu 40 milionů dolarů jde o dobrý začátek, byť akční filmy mají poměrně v kinech poměrně krátký dech.

Na Rottentomatoes získalo první oficiální pokračování predátoří série (kam se nepočítají crossovery Vetřelci vs. Predátor 1-2) okolo 65 procent kladných recenzí a průměrné hodnocení 5,8 bodu.
Recenzenti většinou vyjadřují překvapení, proč tak dobří herci jako Adrien Brody, Laurence Fishbourne či Topher Grace musejí říkat tak laciné dialogy a co vůbec v takovém „béčku" pohledávají; podle jiných publicistů jde naopak o skvělý návrat k základům akčních filmů 80. let.

Foto: Bontonfilm

Podobně jásá většina fanoušků - což jsou v drtivé většině případů muži. Průměrné hodnocení Predátorů na IMDb.com je 7, 5 bodu z deseti a skóre je vyrovnané u všech věkových, genderových i národnostních kategorií.

Ve zbytku žebříčku je zajímavý pak už jen pátý The Last Airbender (Poslední vládce větru) - jenž měl premiéru minulý týden a získal 51 milionů. Tento víkend utržil 17, 5 milionu a celkem už více než 100 milionů, nicméně propad od minula činí 57, 5 procenta.

Triková sci-fi/fantasy od čím dál víc tápajícího režiséra M. Nighta Shymalana se moc nelíbí ani recenzentům: pouze 8 procent anglosaských médií přineslo kladnou recenzi a hodnocení běžného publika na IMDb.com je 4, 4 bodu z deseti. Snímek se nejvíc líbí dívkám pod 18 let, ostatními skupinami jinak hodnocen podprůměrně.

 

Právě se děje

Další zprávy