Trochu jako Hanebný pancharti. V seriálu nacistická letadla vybuchují za zvuku metalu

30. 11. 2022 11:43
Kdo se odváží, vyhraje, znělo motto SAS. Speciální jednotka britské armády za druhé světové války prováděla sabotáž v týlu nacistických vojsk na severoafrické frontě. Teď její příběh zaujal scenáristu a showrunnera Stevena Knighta. Když vytvářel šestidílnou minisérii Pluk mizerů, kterou nabízí české HBO Max, na rozdíl od odvážných partyzánů cílil skoro na jistotu.

Třiašedesátiletému Angličanovi stačilo okopírovat tvůrčí recept své veleúspěšné gangsterské ságy Gangy z Birminghamu. To byla meziválečná stylizovaná "dobovka" s pečlivou výpravou o rozervaných mužích, pohybujících se za hranou společenských pravidel a konvencí, většinou i zákona. Podobně se dá charakterizovat Pluk hrdinů. Knight má slabost pro rebely a vyvrhele, kteří se v těžkých situacích uchylují k nestandardním řešením.

Nestandardní, ale stylotvorný byl u Gangů z Birminghamu soundtrack. Atmosféru meziválečné Anglie podkresloval alternativní rock od zpěváků Nicka Cavea a PJ Harvey nebo kapely The White Stripes. Pluku mizerů doprovází ještě tvrdší muzika: eskapády tajemných saharských nájezdníků začínající roku 1941 se odehrávají za zvuků rockerů AC/DC, Black Sabbath, Judas Priest nebo Motörhead.

Nejen proto seriál, který osciluje mezi epickou válečnou freskou a anarchistickou fraškou, něčím připomíná film Hanebný pancharti od Quentina Tarantina. Jenže zatímco ten v jednom ze svých nejlepších děl napsal alternativní historii druhé světové války, Pluk mizerů se přes všechnu punkovou odvázanost a dějové excesy drží historických faktů do překvapivého detailu.

Je to díky tomu, že čerpá z knihy anglického historika Bena Macintyrea, který vznik SAS zrekonstruoval dle výpovědí pamětníků, dobových pramenů i korespondence. Seriálové postavy zakladatelských důstojníků Davida Stirlinga, Jocka Lewese a Paddyho Maynea měly docela přesné historické předobrazy.

Víceméně podle pravdy tvůrci vykreslují Stirlingův drzý průnik do kanceláře generála Auchinlecka, velitele britských sil na Blízkém východě, po němž dostal svolení tajný pluk sestavit. Stejně jako v seriálu skutečně dopadla první mise Stirlingovy jednotky, zahrnující výsadkářský seskok za písečné bouře. A uměleckou licencí není ani účast Randolpha Churchilla, jediného syna britského premiéra Winstona Churchilla, na jedné z akcí SAS v libyjském Benghází.

Přesto by divák od Pluku mizerů neměl čekat realistické vyprávění. Je to komiksově laděná přehlídka excentrických charakterů, pozérských gest a siláckých řečí. Parádní chemie vládne mezi dvěma ústředními postavami: každá pochází z jiného prostředí, ale sbližují je maskulinní asociálnost a láska k alkoholu.

Pluk mizerů je na HBO Max s českými titulky. | Video: HBO Max

V charismatickém podání Connora Swindellse, hvězdy seriálu Sexuální výchova, je David Stirling impulzivní syn vojáka ze společenské elity. Jack O'Connell podobně uhrančivě ztvárnil Paddyho Maynea, pouličního rváče a samozvaného básníka. Stejně jako většinu členů jednotky mají společnou naprostou neúctu k autoritám a utlumený pud sebezáchovy.

Scénář až příliš spoléhá na květnaté bonmoty či pohotové hlášky. Slastně si však užívá karnevalovou přehlídku machistických klišé, ze kterých si zároveň sebeironicky utahuje. Ať už jde o dětinské soupeření Stirlinga a Maynea v počtu zničených letadel, nebo scénku, kdy je v průběhu operace prozrazena jejich identita, protože se sice převlékli za nacisty, ale zapomněli se oholit.

Na romantiku ve válečné vřavě skoro není místo, byť oba chlapáci mají svá citová slabá místa. Stirlinga v egyptské Káhiře svede francouzská špionka a femme fatale Eve. Jedinou větší ženskou postavu, také jedinou zcela fiktivní, hraje Sofia Boutella.

Paddy Mayne zase zjevně cítí něco víc k jednomu kamarádovi - škoda, že tvůrci nerozehráli souvislosti, které jeho osud nabízí.

Zábavné a energické podívané nejvíc škodí, že v ní takřka nic nemá emotivní váhu. Quentin Tarantino je mistrem natahovaného napětí a při některých scénách Hanebných panchartů divák skoro nedýchal, jak byl napjatý. V Pluku mizerů tíhu války překrývá infantilní šaškování. "Je mi pořád tak dvanáct. Smradlavé kuličky a kouření za školou," říká David Stirling, když falešným granátem vyžene od stolu v čajovém klubu kulečníkové hráče, aby si na něm s kolegou mohli v klidu rozložit mapu.

Pluk mizerů prostě atraktivně vypráví příběh s reálným základem, v němž se vojáci většinou chovají jako asociální pošuci a kde za zvuků metalu efektně vybuchují německá letadla. Na dlouhé podzimní večery to stačí. Z neuvěřitelného základu se ale dalo vytěžit víc.

Seriál

Pluk mizerů
Tvůrce: Steven Knight