Český úspěch na Berlinale. Nejlepším krátkým filmem pro děti jsou Plody mraků

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
9. 2. 2019 10:24
Berlínský festival byl v posledních letech českým filmům docela nakloněn. Nedávno tu snímek Olga Hepnarová zahajoval důležitou sekci Panorama, loni zase titul Až přijde válka otevíral dokumentární odnož Panoramy. Letos je třeba hledat českou účast spíše pod povrchem. A to nejzajímavější lze nalézt takzvaně „mimo soutěž“.
Na mýtině obklopené hlubokým lesem žijí malí chlupatí tvorové.
Na mýtině obklopené hlubokým lesem žijí malí chlupatí tvorové. | Foto: Czech Film Center

Berlín (od našeho zpravodaje) - Krátký animovaný film Plody mraků od Kateřiny Karhánkové není nový, za rok a kousek už stihl objet zhruba 150 mezinárodních festivalů. A z mnohých přivezl cenu. V tom takřka nemá obdoby nejen mezi nedávnými českými filmy, ale také historicky vzato.

Foto: Czech Film Center

Dnes na Berlinale tuto až neuvěřitelnou pouť symbolicky završí. Organizace European Children's Film Assosiation mu udělí titul nejlepšího evropského krátkého filmu pro děti. Tedy jakousi cenu cen, o niž soutěží právě vítězové různých festivalů. A v Berlíně se uděluje proto, že jako jediný z velkých předních světových festivalů má Berlinale opravdu významné soutěžní sekce zaměřené na děti a mládež.

"Je to obrovská pocta a ještě si to neuvědomuji, že opravdu z celé Evropy vybrali tenhle film," říká režisérka Plodů mraků Kateřina Karhánková. Přitom už dostala tolik cen, že o nich pomalu ztrácí přehled. "Musela bych to spočítat," směje se.

Úspěch Plodů mraků je ale pochopitelný. Úchvatná výtvarná stránka filmu, pracující s akvarelovými barvami, se pojí s univerzálním, poetickým a přitom všem generacím i národnostem přístupným příběhem.

"Chtěla jsem dětem srozumitelnou cestou ukázat, že se člověk snadno může dostat do situace, kdy něco nelze vyřešit, ale kdyby na věc pohlédl z jiného úhlu, jiné perspektivy, tak může překážku překonat," říká režisérka, podle níž se do takových situací dostává hodně dětí i dospělých.

"Třeba když jdou do hudebky a bojí se lekce klavíru," uvádí všednodenní příklad.

Pro film o odvaze a "kroku do neznáma" režisérka hledala správný příběh a našla ho na mýtině, kde žijí malí chlupatí tvorové, obklopení hlubokým lesem. "Co potřebují a po čem touží, je hrozně blízko, ale oni to nevědí," přibližuje Karhánková.

Její film se obejde beze slov a na jeho popis slova nestačí. Ale mohou alespoň přiblížit výtvarnou metodu, kterou režisérka zvolila pro toto lyrické vyprávění o lese, kde nečíhá žádné strašidlo, přesto působí nebezpečně a temně.

Foto: Czech Film Center

"Od začátku jsem měla jasno, že scénář píšu pro výtvarnici Alžbětu Skálovou. Ta nikdy film nedělala, měla z toho obavy, ale nakonec souhlasila a dlouho jsme vyvíjely systém, jak budeme spolupracovat," říká Karhánková, která se rozhodla použít tradiční techniku ploškové animace, aby ve filmu zůstalo co nejvíce "výtvarného otisku" známé ilustrátorky Skálové. Ta se proslavila právě prací s akvarelem.

Takže každý strom, každý mech, každá díra musela být namalována zvlášť a režisérka je pak na scéně skládala. Vrstvila je na sebe, aniž by akvarelové objekty při ořezu přišly o své typické rozmlžené, chlupaté okraje.

Právě jimi - tou nevídanou strukturou a texturou, měkkostí - Plody mraků od první chvilky pohlcují diváky. "V jedné scéně bylo přes sebe třeba 400 až 500 objektů, dlouho jsme hledaly nejlepší technologické možnosti, aby to nepoškodilo výtvarnou stránku," přibližuje Karhánková proces, který zabral přes půl roku.

Autorka Plodů mraků nabídla okamžitě zapamatovatelný příběh o malých tvorečcích a jejich zvláštních rituálech, s vypiplaným obrazem i zvukem, jehož autorem je Jan Richtr.

Foto: Czech Film Center

"Třeba fakt, že pidižvíkové mají vlastní taneček, děti zvedal ze židlí, to si pamatovaly a milovaly projevy chlupáčů, to, jak opakovaně trsají na mýtině," přibližuje Karhánková.

Úspěšná režisérka se k české animační tradici hlásí především v jedné věci. "Dětský divák tu vždy byl důležitý, měl stejnou váhu jako ten dospělý," míní.

Dříve to prý bylo způsobené i tím, že některým tvůrcům režim nedovolil dělat snímky pro dospělé. "Například Maxipes Fík je pro mě dodnes srdeční záležitost," uzavírá režisérka, která v tomto ohledu na domácí tradici výtečně navázala.

Její film Plody mraků dovede o strachu z neznáma a o té metaforické odvaze vykročit do temného lesa hovořit způsobem, který zhmotňuje obavy všech diváků bez ohledu na věk, národnost, etnikum či vzdělání. A vybízí je, aby ze svých temných lesů sami vykročili.

Foto: Czech Film Center
 

Právě se děje

před 17 minutami

Vojáci, u kterých byly prohlídky kvůli smrti Vahidulláha Chána, u Ústavního soudu neuspěli

Ústavní soud odmítl stížnosti devíti vojáků, u kterých vojenská policie loni v červenci provedla prohlídky kvůli vyšetřování smrti Afghánce Vahidulláha Chána. Stížnosti zpochybňovaly neodkladnost prohlídek i způsob jejich provedení. Někteří vojáci byli zadrženi na pracovišti, pro všechny prý prohlídky znamenaly závažnou psychickou zátěž. Soud ale podněty ve spojeném řízení odmítl, považoval je za předčasné, zjistila ČTK z usnesení.

Příslušník afghánských ozbrojených sil Chán zastřelil předloni na podzim českého psovoda Tomáše Procházku na afghánské základně Šindánd v provincii Herát. Afghánský voják byl zatčen a vzat do vazby západních sil. Vyslýchali jej Češi i Američané. Krátce poté, kdy byl vrácen afghánským jednotkám, muž zemřel. Následovalo vyšetřování na obou stranách Atlantiku.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ukrajinský parlament schválil obchodování se zemědělskou půdou

Ukrajinští zákonodárci schválili zrušení zákazu obchodování se zemědělskou půdou. Rozhodnutí zrušit zákaz, který byl v platnosti skoro 20 let, je součástí opatření, které vyžaduje Mezinárodní měnový fond (MMF) pro uvolnění úvěru ve výši osmi miliard dolarů (asi 198 miliard Kč). Informovala o tom agentura Reuters.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dříve vyzval zákonodárce, aby zákaz zrušili. V opačném případě, by podle něj mohl Ukrajině v důsledku koronavirové krize hrozit krach.

Zdroj: ČTK
Další zprávy