Český úspěch na Berlinale. Nejlepším krátkým filmem pro děti jsou Plody mraků

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
9. 2. 2019 10:24
Berlínský festival byl v posledních letech českým filmům docela nakloněn. Nedávno tu snímek Olga Hepnarová zahajoval důležitou sekci Panorama, loni zase titul Až přijde válka otevíral dokumentární odnož Panoramy. Letos je třeba hledat českou účast spíše pod povrchem. A to nejzajímavější lze nalézt takzvaně „mimo soutěž“.
Na mýtině obklopené hlubokým lesem žijí malí chlupatí tvorové.
Na mýtině obklopené hlubokým lesem žijí malí chlupatí tvorové. | Foto: Czech Film Center

Berlín (od našeho zpravodaje) - Krátký animovaný film Plody mraků od Kateřiny Karhánkové není nový, za rok a kousek už stihl objet zhruba 150 mezinárodních festivalů. A z mnohých přivezl cenu. V tom takřka nemá obdoby nejen mezi nedávnými českými filmy, ale také historicky vzato.

Foto: Czech Film Center

Dnes na Berlinale tuto až neuvěřitelnou pouť symbolicky završí. Organizace European Children's Film Assosiation mu udělí titul nejlepšího evropského krátkého filmu pro děti. Tedy jakousi cenu cen, o niž soutěží právě vítězové různých festivalů. A v Berlíně se uděluje proto, že jako jediný z velkých předních světových festivalů má Berlinale opravdu významné soutěžní sekce zaměřené na děti a mládež.

"Je to obrovská pocta a ještě si to neuvědomuji, že opravdu z celé Evropy vybrali tenhle film," říká režisérka Plodů mraků Kateřina Karhánková. Přitom už dostala tolik cen, že o nich pomalu ztrácí přehled. "Musela bych to spočítat," směje se.

Úspěch Plodů mraků je ale pochopitelný. Úchvatná výtvarná stránka filmu, pracující s akvarelovými barvami, se pojí s univerzálním, poetickým a přitom všem generacím i národnostem přístupným příběhem.

"Chtěla jsem dětem srozumitelnou cestou ukázat, že se člověk snadno může dostat do situace, kdy něco nelze vyřešit, ale kdyby na věc pohlédl z jiného úhlu, jiné perspektivy, tak může překážku překonat," říká režisérka, podle níž se do takových situací dostává hodně dětí i dospělých.

"Třeba když jdou do hudebky a bojí se lekce klavíru," uvádí všednodenní příklad.

Pro film o odvaze a "kroku do neznáma" režisérka hledala správný příběh a našla ho na mýtině, kde žijí malí chlupatí tvorové, obklopení hlubokým lesem. "Co potřebují a po čem touží, je hrozně blízko, ale oni to nevědí," přibližuje Karhánková.

Její film se obejde beze slov a na jeho popis slova nestačí. Ale mohou alespoň přiblížit výtvarnou metodu, kterou režisérka zvolila pro toto lyrické vyprávění o lese, kde nečíhá žádné strašidlo, přesto působí nebezpečně a temně.

Foto: Czech Film Center

"Od začátku jsem měla jasno, že scénář píšu pro výtvarnici Alžbětu Skálovou. Ta nikdy film nedělala, měla z toho obavy, ale nakonec souhlasila a dlouho jsme vyvíjely systém, jak budeme spolupracovat," říká Karhánková, která se rozhodla použít tradiční techniku ploškové animace, aby ve filmu zůstalo co nejvíce "výtvarného otisku" známé ilustrátorky Skálové. Ta se proslavila právě prací s akvarelem.

Takže každý strom, každý mech, každá díra musela být namalována zvlášť a režisérka je pak na scéně skládala. Vrstvila je na sebe, aniž by akvarelové objekty při ořezu přišly o své typické rozmlžené, chlupaté okraje.

Právě jimi - tou nevídanou strukturou a texturou, měkkostí - Plody mraků od první chvilky pohlcují diváky. "V jedné scéně bylo přes sebe třeba 400 až 500 objektů, dlouho jsme hledaly nejlepší technologické možnosti, aby to nepoškodilo výtvarnou stránku," přibližuje Karhánková proces, který zabral přes půl roku.

Autorka Plodů mraků nabídla okamžitě zapamatovatelný příběh o malých tvorečcích a jejich zvláštních rituálech, s vypiplaným obrazem i zvukem, jehož autorem je Jan Richtr.

Foto: Czech Film Center

"Třeba fakt, že pidižvíkové mají vlastní taneček, děti zvedal ze židlí, to si pamatovaly a milovaly projevy chlupáčů, to, jak opakovaně trsají na mýtině," přibližuje Karhánková.

Úspěšná režisérka se k české animační tradici hlásí především v jedné věci. "Dětský divák tu vždy byl důležitý, měl stejnou váhu jako ten dospělý," míní.

Dříve to prý bylo způsobené i tím, že některým tvůrcům režim nedovolil dělat snímky pro dospělé. "Například Maxipes Fík je pro mě dodnes srdeční záležitost," uzavírá režisérka, která v tomto ohledu na domácí tradici výtečně navázala.

Její film Plody mraků dovede o strachu z neznáma a o té metaforické odvaze vykročit do temného lesa hovořit způsobem, který zhmotňuje obavy všech diváků bez ohledu na věk, národnost, etnikum či vzdělání. A vybízí je, aby ze svých temných lesů sami vykročili.

Foto: Czech Film Center
 

Právě se děje

před 2 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 2 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy