Piráti přepravili z Karibiku do Cannes 3D nudu

Michal Procházka, Cannes
16. 5. 2011 7:00
Dardennové soutěží s filmem o ztrátě dětství
Kapitán Jack Sparrow v civilu.
Kapitán Jack Sparrow v civilu. | Foto: Reuters

Cannes - Zatímco v místním deníku Nice Matin se v těchto dnech píše o operacích proti ruské mafii, která kontroluje podsvětí Azurového pobřeží, červený koberec canneského festivalu o víkendu ovládli Piráti z Karibiku. Štáb úspěšné filmové série tu přistál s mimosoutěžním uvedením čtvrtého pokračování pirátského dobrodružství s podtitulem Na vlnách podivna.

Na opulentní přehlídce tradičně nechybějí ani premiéry komerčních hitů, letos je to přímo jeden z největších hitů nadcházejícího léta. Nový koktail pirátských obličejů, sluncem opálených zombie, starých lodí a námořnických legend oživuje fungující recepty z prvních třech dílů a navazuje na tři úspěšné filmy, které nashromáždily poklad ve výši 2,6 miliardy dolarů.

Penélope Cruzová.
Penélope Cruzová. | Foto: Reuters
 

„Ztvárnit roli Jacka Sparrowa vám hrozně moc dává. Můžete být sám sebou, všemu se posmívat a chovat se neuctivě k věcem, k nimiž si to nemůžete jindy dovolit. Už znám Jacka natolik dobře, že mi jeho role přijde zcela přirozená," prohlásil jeho představitel Johnny Depp, kterého přivítala přeplněná promenáda Croisette.

Souboj pohlaví

„Je úžasné vidět, jak Piráti ovlivnili současný film. Kolik postav vzdáleně podobných Jacku Sparrowovi najdete v současné tvorbě," dodal producent Jerry Bruckheimer.

Čtěte také:
Cannes ukazuje papeže i Kim Ki-duka v depresi
Cannes naladil Cimrman v Paříži a morbidní teenageři
Cannes zahájila nová komedie Woodyho Allena
Do Cannes míří Sněhurka, rocková hvězda, bobr i Piráti
V Cannes bude v porotě Jude Law a Uma Thurmanová
Procházka se jako producent v pohybu představí v Cannes

Spolu s Deppem vybral do čtyřky nového režiséra i nečekanou hereckou star. Gora Verbinského nahradil Rob Marshall (Chicago, Gejša ) a Deppovým „protihráčem" se na výpravě za Pramenem mládí stává Penelope Cruzová představující smyslnou pirátku Angeliku.

"Posádka" z Karibiku. Režisér Rob Marshall (druhý zprava) a producent Jerry Bruckheimer (vpravo) pózují s hlavními hrdiny nového filmu. Zleva do prava: Sam Claflin, Astrid Berges-Frisbeyová, Geoffrey Rush, Penélope Cruzová, Johnny Depp a Ian Mcshane.
"Posádka" z Karibiku. Režisér Rob Marshall (druhý zprava) a producent Jerry Bruckheimer (vpravo) pózují s hlavními hrdiny nového filmu. Zleva do prava: Sam Claflin, Astrid Berges-Frisbeyová, Geoffrey Rush, Penélope Cruzová, Johnny Depp a Ian Mcshane. | Foto: Reuters

Příběhu zanedbaných pirátů tak tentokrát dominuje melodrama, souboj pohlaví a afrodiziakum mezi ústřední dvojicí. Jack se s Angelikou milují a zároveň nenávidí. Obelhávají se i zrazují, šermují spolu a navzájem se provokují. Zatímco Jack touží získat zpět svoji loď Černou perlu, jeho ženská průvodkyně chce spasit duši otce - nejobávanějšího piráta Černovouse (Ian McShane).

Čtyřka stojí i na kouzlu stereoskopické projekce 3D. Navíc jsou piráti o něco více „taneční". Bojové scény jsou plné choreografie a kapitán Sparrow létá, jako basketbalová hvězda smečující do koše. Problémem filmu ale zůstává scénář; toho očekávaného a dopředu známého je v něm až příliš.

Pirátské téma se natolik vyždímalo, že autoři berou všechno, co je po ruce: omšelé inspirace i nejrůznější aktuality. V pirátské družině se objeví náboženský fanatik i mořská panna, která byla údajně inspirovaná příběhem vězněné Rakušanky Nataschi Kampuschové.

Johnny Depp a Penélope Cruz. Do Cannes "připluli" na palubě Černé perly. Tedy - přivezli další díl populární série o Pirátech z Karibiku.
Johnny Depp a Penélope Cruz. Do Cannes "připluli" na palubě Černé perly. Tedy - přivezli další díl populární série o Pirátech z Karibiku. | Foto: Reuters

Jinak je to akční nuda. Honička v ulicích  Londýna, vzpoura na lodi i trmácení džunglí jsou tisíckrát vykradené už z jiných filmů. Každou scénu podbarvuje vlezlá hudba Hanse Zimmera.

Hledání otce

Zdá se že cílem letošního ročníku bylo ukázat co nejširší paletu současného filmu. A reflektovat, co „zbylo" z kinematografie, již někteří prohlašují za mrtvou, přežitou či zbanalizovanou. „Festival v Cannes se více než kdy jindy otevírá dalším žánrům a formám kinematografie, jako jsou dokumenty, animované filmy, ale i žánrové snímky," prohlásil zkraje programový šéf Thierry Frémaux.

Shlédnout však nášup Pirátů z Karibiku ve 3D před novým autorským dramatem bratří Dardennů je přece jen bizarní zážitek. Proti velkostroji na zábavu stojí hrubé realistické drama o třináctiletém rozzlobeném chlapci svádějícím boj se světem, který ho připravil o otce i dětství.

Foto: Aktuálně.cz

Soutěžní snímek nazvaný Kluk na kole je čistý a humánní film, v němž není nic přehnaně složitého ani umělého. A je třeba ocenit, že bratrům Dardennům, jejichž sociální i lidská dramata známe z filmů Syn, Dítě či Mlčení Lorny, se výsledek znovu povedl. Byť se můžeme opět dohadovat nad tím, jak lze chápat otevřený konec; či jestli koncovky belgičtí filmaři vůbec umějí.

Největší síla spočívá v autentičnosti malého Cyrila, jehož obdivuhodně ztělesnil dětský objev Thomas Doret. Příběh osamělého problematického dětství přenášejí autoři na plátno se sugestivní atmosférou založenou na empatické kameře, reálných exteriérech a světle.

Záchranu chlapce lze chápat jako drama pojednávající o dnešní společnosti. Ujme se někdo opuštěného a zdivočelého kluka? Dostane druhou šanci, anebo skončí na ulici jako kumpán teenagerského dealera, který ho učí krást. A jak se lze vyrovnat v takovém věku s nespravedlností a odpustit dospělým vše, co se mu přihodilo?

Nic nového

Foto: Aktuálně.cz

Cyrilův otec (dardennovský herec Jeremy Renier) se odstěhoval, ve finanční tísni prodal byt i kolo svého syna, o něhož se neumí postarat. Nechá ho v centru pro opuštěné děti, jenže Cyril se s ničím z toho nechce smířit, brání se pochopit, co mu říkají vychovatelé. Tvrdošíjně utíká ven hledat nepřítomného otce.

Zvrat přichází v okamžiku, kdy se seznamuje s bezdětnou kadeřnicí Samanthou, která si ho začne brát na víkend do péče. Dovede rozzlobeného kousajícího pitbula - jak mu říkají vrstevníci - obměkčit? Vynahradit mu chybějícího otce i rodičovskou lásku a zachránit ho před kamarády z ulice?

V tak průzračném a pozitivním příběhu o neokázalé lidskosti, které je schopna odbarvená kadeřnice, je něco modelového i odzbrojujícího. Neříká se tu nic nového, ale nějak to nevadí, když vše vypadá pravdivě.

Foto: Aktuálně.cz

Děj lze shrnout do několika vět a mezi tři symbolická místa. Cyril jezdí na kole mezi Samanthiným bytem s kadeřnickým salónem, benzínkou a lesem, kde se schovává parta mladického dealera. Jsou to kilometry těžkého dospívání vedoucí do kopce i po lesní cestě.

Jde hlavně o to dojet do cíle. O to, jestli se hrdina dokáže vymotat z koloběhu nenávisti i pomsty za mladický delikt. Pod vlivem dealera přepadne dva obchodníky, které zraní a obere o tržbu.

Cyrilovi nejde o prospěch ani peníze. Je ochoten naslouchat komukoliv, když mu může nahradit otce. V pozadí filmu zůstává téma rozklížených rodin, kterým chybí mužská autorita. S podobně osamělou Samanthou mají o něco větší šanci, že se jim to přece jen podaří.

 

Právě se děje

Další zprávy