Nikoli Kmotr, spíš kmotříček. Film podle Saviana líčí vzestup patnáctiletého mafiána

14. 2. 2019 9:15
Soutěž filmového festivalu Berlinale se nadechla, jako by si organizátoři to nejlepší schovali až na konec. Po dvou zdařilých, koncentrovaných, minimalistických a originálních dramatech Ghost Town Anthology od režiséra Denise Cotého a I Was at Home, But od Angely Schanelecové včera italský režisér Claudio Giovannesi uvedl dosud nejdiváčtější film přehlídky.
Kokain a kvér z nikoho přes noc neudělá životem otřískaného mafiána.
Kokain a kvér z nikoho přes noc neudělá životem otřískaného mafiána. | Foto: Berlinale

Berlín (od našeho zpravodaje) - Mafiánské drama La paranza dei bambini (Piraně) vychází z knihy uznávaného znalce mafie Roberta Saviana, autora známé Gomory, který se podílel také na scénáři. Není to ale žádná mafiánská sága.

Francesco Di Napoli a Viviana Aprea.
Francesco Di Napoli a Viviana Aprea. | Foto: Berlinale

Tento příběh patnáctiletých neapolských kluků, kteří se poflakují po ulicích, dokud nedostanou první "práci", vychází z drsné reality světa dětských gangů. V něm i desetiletí kluci běžně berou do rukou poloautomatické zbraně a zabíjejí pro mafiánské bosse.

Odpovídá tomu i zvolená optika. Na první pohled jde o obehraný příběh vzestupu a pádu gangstera. Ale v několika podstatných drobnostech se vymyká. Patnáctiletý Nicola nemá žádné velké sny. Ke štěstí mu zprvu stačí, aby ze čtvrti, kde vládne konkurenční klukovská parta, ukradl pouliční vánoční stromek a symbolicky ho zapálil na svém území.

Od podobných klukovin, které mají stále blíže k dětskému pošťuchování známému z každého sídliště, z každého velkoměsta, je však až nebezpečně malý krok k válkám organizovaného zločinu.

Nicola se pragmaticky spojí s nejsilnějším místním gangem, protože značkové tenisky a VIP stůl za 500 eur v místním hudebním klubu se snadněji získá prodejem hašiše než normální prací. A tak se protagonista snáze dostane také k nejhezčí dívce v okolí, která si coby dcera majitele restaurace může podobný stůl dovolit - na rozdíl od chlapců z nuznějších poměrů.

Po několika nezkušených, ale rázných činech se Nicola s partou ocitá nahoře. Ale ve světě, kde se vše děje jako lusknutím prstů, to nic neznamená. Stejně jako se šmahem drolí Nicolova naivní představa, že navzdory brutálnímu pragmatismu bude gangsterem, který se opravdu stará o lidi ve své čtvrti, který klukům rozdává fotbalové dresy, byť sám na fotbal nemá trpělivost, a který nevybírá výpalné.

Piraně jsou silný film právě pro toto zachycení klukovského bezčasí, které ve skutečnosti trvá pouhých pár týdnů. Není tu prostor na psychologizování, kamera jen pozoruje, jak se z chlapců mžikem stanou muži. Aniž by měli prostor skutečně dospět a přestat být chlapci. Kokain a kvér z nikoho přes noc neudělá životem otřískaného mafiána.

Je to jen krátký výsek ze života kluků, kteří ještě neumí chodit ani v tom, jak být tím posledním článkem mafiánského "potravního" řetězce, a rázem se z nich stávají predátoři na jeho vrcholu. Tak rychle, že nemají čas ani věk na to, aby důsledky svých skutků reflektovali.

Film La paranza dei bambini zatím nemá českého distributora. | Video: The Upcoming

Místní neherci, které režisér při natáčení využil, přirozeně zapadají do neapolských ulic, ať už to jsou trhovci u stánků se zeleninou, mladíci na skútrech a později se samopaly v ruce, či jejich rodiče, protloukající se životem. A film až do konce přesvědčivě plyne na hraně mezi naivním mládím a drsným gangsterským životem.

Jiný tón, než jaký známe z mnoha filmových gangsterek, dodává chladnokrevným popravám konkurenčních bossů - nebo osudové odplatě za smrt blízkých - nevinný lesk v Nicolových očích. Oči se mu mnohoznačně lesknou, i když sedí v baru, šňupe kokain, kolem bouchá šampaňské a duní disco hudba.

Je to mimochodem výtečně vybraný song. Nejenže skladba francouzského dua Daft Punk nazvaná Giorgio by Moroder vzdává hold italskému skladateli Giorgiu Moroderovi. Ale ještě předtím, než se ve filmu rozezní její energický, přitom zasněný a melancholický úryvek, pulzující teplým elektronickým rytmem, v prologu té písně hovoří samotný Moroder. A mluví o tom, jak chtěl vzít zvuk 60. i 70. let minulého století a propojit ho se "zvukem budoucnosti", který sám vynalezl.

Podobně hrdinové Piraní přebírají vzorce gangsterského chování a touží při tom vzít přítomnost a budoucnost do vlastních rukou. Když jedou úzkými neapolskými ulicemi na skútrech, vyzbrojeni jako do války, budoucnost je nejistá a jejich odhodlání nezlomné. Vstoupili do světa, z něhož nejde vystoupit. A tvůrcům se podařilo zachytit právě tento zlom. Nic víc.

Není to sága, ale bolestivý film o tom, že některé ságy možná skončí dříve než pořádně začnou.

Jaké filmy z Berlinale doporučují čeští kritici? Shodli se na čínském opusu

Jaké snímky z festivalu Berlinale doporučují čeští kritici Kamila Dolotina, Pavel Sladký, Aleš Stuchlý a Vít Schmarc? | Video: Tomáš Stejskal

Aktualizováno před 6 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

před 7 hodinami

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

před 7 hodinami

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.