Phoenix se omluvil Lettermanovi, že na něj hrál mimoně

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
23. 9. 2010 11:20
Herec se vrátil tam, kde začala jeho "proměna"
Foto: CBS

New York, Benátky - Herec Joaquin Phoenix se ve středu po téměř dvou letech vrátil do televizní Late Show Davida Lettermana a omluvil se tu známému moderátorovi, že na něj místo rozhovoru sehrál roli absolutního mimoně.

Jeden z nejtalentovanějších herců své generace v pořadu šokoval Ameriku i svět loni v únoru: rozcuchaný a s vousy mluvil z cesty a odmítal odpovídat na otázky. Letterman poté, co Phoenixův vzhled přirovnal k teroristovi Unabomberovi, zakončil ono podivné interview-neinterview dnes už slavnými slovy: „Joaquine, je škoda, že jste tu dnešní večer nebyl tak úplně s námi."

Foto: Reuters

Phoenix před dvěma lety oznámil, že končí s kariérou a opouští showbyznys. Namísto hraní se hodlal prosadit jako rapper a zvolil k tomu nezvyklou image. Nechal si narůst plnovous, začal se oblékat jako bezdomovec, přibral na váze a jeho hlasový projev přešel do podivného mumlání, které působilo, jako by byl pod vlivem návykových látek.

Sledovaná kauza nabrala obrat už minulý pátek. Casey Affleck v rozhovoru pro deník the New York Times přiznal, že proměna, kterou společně s Phoenixem posléze zachytili v dokumentu I´m Still Here, byla mystifikace. Návštěvu u Lettermana vytipovali jako ideální moment pro "oficiální" start hry o "rozpadu slavné celebrity", protože lidé měli ještě v paměti hercovu oscarovou nominaci za film Walk The Line.

Milion pro vás nemáme

"Byl to tehdy od Joaquina zatraceně skvělý výkon -  jeho životní role," řekl herec a režisér NYT několik dní poté, co film uvedl na festivalu v Benátkách. Přitom ještě na Lidu na tiskové konfrenci před premiérou, kde se otázky logicky točily kolem toho, nakolik je vše reálné, tvrdil: „Není to žádný podvod. Tohle mi nikdy nepřišlo na mysl - do chvíle, než o tom začali mluvit lidé okolo."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"Dělal jste rozhovory s mnoha a mnoha lidmi a určitě poznáte rozdíl mezi hraním a reálnou osobou. Nechtěl sem vás ničím urazit ," řekl Phoenix ve středu, už zase oholený, upravený, s pevnou motorikou a bez nadváhy. A na Lettermanovo přání potvrdil, že moderátor tehdy nebyl do zasvěcen do toho, co herec na obrazovce předvede - jak tvrdil jeden ze scenáristů pořadu.  

Letterman omluvu přijal s tím, že dělat si z herce legraci byl dobrý trénink - a každý z jeho vtipů byl opravdu výborný. Řekl si také o honorář milion dolarů za to, že je jednou z ústředních postav filmu. Phoenix na to odpoveděl, že jim snímek zatím vydělal 75 centů.

Foto: Reuters

Ve smířlivé náladě vzájemného vtipkování už ale nedošlo na hlubší vysvětlení toho, jaké důvody Phoenixe k tak dlouhé "performanci" vedly. Ani teď není zcela jisté, jak se vše má. Minimálně však zůstává utajená spousta detailů ohledně natáčení a změny hercovy image - zda například při natáčení reálně nebral drogy. 

Přece jen i nejdůslednější proměny komika Sachy Barona Cohena v Borata a Bruna byly jasně naplánované, předem oznámené a v roli se Cohen držel několik měsíců. Předem ze sebe udělal internetový fenomén, zatímco Phoenixova transformace zapadá spíš do oblasti nerozpoznatelných identit, jakou byla svého času dívka Boxxy.

A může se stát, že v této virtuální rovině "stalo se/nestalo" už kauza i zůstane. Přes převládající nedůvěru k Phoenixově transformaci se zdají být nakonec všichni (alespoň zatím) zaskočeni tím, že herec proměnu v rappera pouze předstíral. Skoro to vypadá, že i skeptiky mrzí, že "zklamání z kultury posedlé celebritami" se ukázalo jen jako další hra.  

Nechci už hrát Joaquina

Už Affleckovo páteční odhalení překvapivě proběhlo médii velmi vlažně a jakoby mimochodem - minimálně vzhledem k tomu, že převažující část reakcí byla od počátku podezíravá. Jakýkoli skandál, který "nový Phoenix" natropil, byl považován za součást natáčení právě ve stylu Borata či Bruna, přestože herec vše podporoval výroky typu: „Už nikdy nechci hrát postavu Joaquina. Můj život se stal filmem o mě, jak nechci dělat film."

Před premiérou pochybnosti ještě zesílily. Dohadům začalo nahrávat, že Phoenix už na Lido dorazil tak, jako by svou dvouletou roli ze sebe svléknul. Název filmu navíc mnohým připomínal narážku na fiktivní  životopis Boba Dylana I'm Not There.

Dalo by se tak spíš předpokládat, že přiznání vyvolá nový zájem o herce, jehož kromě Walk the Line proslavily role ve snímcích 8 mm, Gladiátor, Vesnice, Noc patří nám nebo Milenci. A že se objeví řada komentářů a dalších spekulací o důvodech, proč Phoenix předstíral svou "roli".

Affleck ji v rozhovoru přirovnal k performančnímu umění nebo k aktivitám Huntera S. Thompsona, zakladatele gonzo žurnalistky, kdy je reportér součástí příběhu a testuje vše na vlastní kůži, ale často také nechává příjemce v nejistotě, kam až skutečně zašel.

Neviditelné smítko sundala herečka Eva Mendesová svému kolegovi Joaquinu Phoenixovi.
Neviditelné smítko sundala herečka Eva Mendesová svému kolegovi Joaquinu Phoenixovi. | Foto: Reuters

Podle dokumentu se zdálo, že Phoenix to dotáhl skutečně daleko. Kamera ho zachycuje i tehdy, když šňupe závěje kokainu, surfuje po internetu, shání si holky přes telefon a pak s jednou souloží, skáče z pódia do publika a napadá výtržníka, který se posmívá jeho rapu; vidíme ho i ve chvílích, kdy je mu špatně a zvrací.

I pokud bylo vše inscenované, je dost neuvěřitelné, co si Phoenix dovolil ukázat; ve své (potenciální) přeměně zašel mnohem dále, než Cohen s Boratem a Brunem. Ve snímku je chvílemi velmi zábavný a při smyslech, chvílemi dětinský, agresivní a paranoidní.

Ve stylu Jacksons Five

Podle Afflecka ale není reálná takřka jediná scéna; vše je inscenované, natočené za pomoci herců nebo dodatečně upravené včetně úvodních záběrů, kde se má Pjoenix koupat v Panamě se svými sourozenci (k nim patří i sestra Summer, Caseyho manželka). Jooaquinovi sourozenci jsou ale zaznamenáni i na údajně jediné pravé scéně - ukázce z domácího videa, kde všichni tančí na ulici ve stylu Jacksons Five.

Bratr slavnějšího Bena Afflecka v rozhovoru říká, že s nikým nechtěli dopředu manipulovat. Jen chtěli vytvořit prostor, aby si lidé mohli myslet, že vše, co vidí, je reálné. Na to jsou ovšem některé scény velmi promyšlené.

Foto: Bontonfilm

Phoenix tu zvlášť řeší třeba to, proč média a okolí nevěří jeho životnímu rozhodnutí. A na show s Lettermanem vzpomíná frustrovaně: „Navždycky mě budou brát jen jako nějaký zatracený vtip." Pak začne tiráda nadávek a propukne v pláč. 

Affleck přiznává, že film na diváky nijak nemrká, ale ti pozorní podle něho mohli najít jisté jemné nápovědy: například kamera je na začátku syrová, ale postupně se obraz technicky vylepšuje.

Devastujícím způsobem cynický

Většina recenzí na film se před premiérou logicky zaštitovala tím, že není jasné, co je reálné. Vstřícnější kritici většinou konstatovali, že důležitější jsou otázky, které film pokládá. Přesto se většina ohasů v této chvíli stává spíš další dokumentací k celé kauze.

Zatím se se nahlas neozval nikdo z těch, kdo filmu věřili, ani z těch, kdo jím byli rozhořčení a v recenzích Phoenixe za jeho hru napadli. Jako například Karina Longworthová z Village Voice, která prohlásila, že film je „devastujícím způsobem cynický".

"Tato do morku kostí suchá satira by nemohla vzniknout a fungovat, kdyby se nepohybovala ve smyčce zpětné vazby médií závislých na životě celebrit. Ale útok na hollywoodskou mašinérii je natolik pro zasvěcené a je natolik neurvalý, že pro nás, běžné konzumenty, je nejasné, proč tenhle vrcholný kaskadérský kousek musí existovat," napsala kritička vzápětí po premiéře filmu, který minulý týden vstoupil do amerických kin.

Leslie Felperionová v recenzi prestižního magazínu Variety použila  nálepku „postmoderní psychodrama" s názorem, že i kdyby vše bylo nahrané, je zjevné, že Phoenix zůstal v roli příliš dlouho a jeho metoda vciťování ho přivedla na hranici šílenství. Svým nejlepším životním výkonem si zároveň ničí kariéru, napsala.

Nestor amerických kritiků Roger Ebert udělil snímku tři hvězdičky ze čtyř, byť na konci recenze říká: „Klidně by to mohla být jedna i čtyři. Ale co s tím mají společného hvězdičky?" Ač si nebyl jistý autenticitou, napsal, že v něm jde o život.

Joaquin Phoenix ve své nejslavnější roli
Joaquin Phoenix ve své nejslavnější roli | Foto: Bleskově

Přinejmenším o život umělce, který by se potřeboval vzpamatovat, jako se to povedlo Robertu Downeymu Jr. nebo kdysi Dennisi Hopperovi. „Jestli chce kariéru zpěváka, tak proč ne country. Ve Walk the Line dokázal, že na to má talent. V I´m Still Here dokazuje jen, že se řítí do stejně bezcílného zapomnění a oblouznění, které zabilo jeho bratra Rivera."

Podle Afflecka byl se vším seznámený jediný člověk z médií a showbyznysu - hercův agent Patrick Whitesell, který na všem aktivně spolupracoval a objevuje se i ve filmu.

Gratulovat by si mohl, zvlášť pokud se nyní začne mluvit o Phoenixově další kariéře a o tom, že by mohl být prvním hercem, který dostane Oscara za to, že hrál sám sebe. To by ovšem snímek nesměl být inzerován jako dokument. Navíc podle některých názorů bude mít jeho extempore tak jako tak své důsledky, protože "prý překročil jistá tabu a nebude mu dovoleno vrátit se zpět na výsluní".

Phoenixův návrat je ale jedna z mála věcí, kterou jeho švagr v rozhovoru trochu ozřejmil. Jeho comebackem má být role v novém filmu Andrewa Dominika. Režisér natočil v roce 2007 snímek Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem, za nějž byl právě Affleck nominován na Oscara. 

V úterý v televizní show Jaye Lena pak Affleck dodal, že nikdo z Holllywoodu nevolal s obavami, jestli Phoenix návrat zvládne.

 

Právě se děje

Další zprávy