Když proto Howard začínal natáčet dokumentární film o dnes již nežijícím králi vysokých c, jak se Pavarottimu přezdívalo, rozhodl se vyprávění opřít zejména o pěvcovy nejslavnější dramatické árie.
"O opeře jsem toho moc nevěděl," přiznává Howard. "Ale vždy se rád pustím do látky, která mě fascinuje."
Dokumentární film nazvaný Pavarotti, který právě začínají promítat americká kina a do těch českých vstoupí 11. července, tvoří málo známé záznamy pěvcových recitálů, videonahrávky z rodinného archivu i rozhovory s Pavarottiho blízkými, včetně jeho druhé manželky Nicoletty Mantovaniové.
Součástí snímku jsou též záběry Luciana Pavarottiho s přáteli - rovněž již nežijícími anglickou princeznou Dianou a jihoafrickým prezidentem Nelsonem Mandelou nebo s irským zpěvákem Bonem z rockové kapely U2.
Film rekonstruuje Pavarottiho život od mládí, které tento syn pekaře a amatérského zpěváka strávil ve válečné Itálii a kdy se zajímal především o fotbal, přes jeho začátky ve světě opery, kam prorazil v 60. letech minulého století, až po okamžik, kdy začal být považován za jednoho z nejslavnějších tenoristů všech dob.
"Věděl jsem samozřejmě, že opery jsou velice dramatické, že jeho život byl velice dramatický, a tak mě napadlo, jestli bychom ve filmu nemohli použít některé jeho interpretace konkrétních árií a skrze ně převyprávět jeho příběh," líčí režisér Howard, jak film sestavoval.
"V podstatě jsme postupovali, trochu jako kdybychom o Pavarottim komponovali operu s využitím těchto árií a skvělých záznamů. Jeho recitály byly opravdu strhující," dodává.
Letos pětašedesátiletý Američan Ron Howard je znám především hranými filmy - oscarovou Čistou duší z roku 2001, vesmírným Apollem 13 nebo thrillerem Šifra mistra Leonarda.
Když teď točil o Pavarottim, prý musel napnout všechny síly, aby pochopil, jaký slavný italský pěvec byl a jaké překážky musel v životě překonat.
"Neumíme si představit, jak bylo těžké stát se tenoristou na takové úrovni. To není jen věc toho, že máte nějaký dar, to vyžaduje roky práce, vášně a soustředění," míní Howard.
"Pavarottimu záleželo na jídle, na ženách, na lásce. Myslím, že ve všem ho nakonec poháněla právě vášeň," dodává režisér.
Luciano Pavarotti zemřel na rakovinu roku 2007, bylo mu 71 let. Výrazně se zasloužil o popularizaci klasické hudby mezi širší veřejností, což dokázal mimo jiné vystoupeními ve sportovních halách nebo účinkováním s popovými a rockovými celebritami. Za to ale sklízel kritiku od konzervativnějších posluchačů.
Rodák z Modeny po studiích pedagogiky působil dva roky jako učitel náboženství a tělocviku na základní škole, krátce se živil jako pojišťovací agent.
Od roku 1956 chodil na soukromé hodiny zpěvu, v opeře debutoval o pět let později coby Rudolf v Pucciniho Bohémě.
Od konce 60. let již byl srovnáván se slavnými tenory minulosti - stejně jako jeho idolové se také Pavarotti téměř výhradně zaměřoval na italský repertoár.
Mezi jeho nejznámější role patřili Cavaradossi v Pucciniho Tosce, Radames ve Verdiho Aidě nebo Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky.
Pavarottiho zvlášť charakteristickým kusem pak byla árie prince Kalafa Nessun dorma z třetího dějství Pucciniho opery Turandot.