Ozvěny jihlavského festivalu: Film o rodině líčí třecí plochy mezi islámem a Západem

Pavel Sladký Pavel Sladký
11. 3. 2021 11:21
Ozvěny jihlavského festivalu dokumentárních filmů, které se konají on-line, zahájí tento čtvrtek česká premiéra oceňovaného íránského snímku Rentgen rodiny. V něm se příběh vzájemně blízkých lidí stává obrazem některých rozporů moderního světa.
Snímek z Rentgenu rodiny.
Snímek z Rentgenu rodiny. | Foto: Ji.hlava

Dokument se zaobírá jednou rodinou, ve které se ale potkávají dva světy a jejich různé potřeby: religiózní svět šíitského islámu a svět ateistického Západu.

Vypravěčkou osobního snímku, složeného z archivních záběrů, rodinných fotografií a inscenovaných dialogů pro tři hlasy, je sama režisérka, která se ale svým rodičům narodí až v polovině vyprávění.

Rentgen rodiny natočila oceňovaná teheránská rodačka Firouzeh Khosrovaniová. Vystudovala film v Itálii, kde je také usazená. Ve svém nejnovějším díle, vyrobeném v norsko-švýcarské koprodukci, se vrací k soužití otce a matky v době před islámskou revolucí v Íránu v letech 1978 až 1979 a po ní.

Matka se vdala za fotku otce

Její otec Hossein vyrostl v liberální diaspoře ve Švýcarsku a matku poznal během letních prázdnin v Íránu. Zamiloval se a po návratu do Evropy se rozhodl pro svatbu na dálku. "Matka se vdala za fotku otce," zní první slova filmu.

Žili nejprve ve Švýcarsku, kde matka sice odložila šátek, s evropským životním stylem se ale nesžila. První ranní modlitba před východem slunce, zahalování žen, stranění se alkoholu a další atributy muslimské víry vždy byly pevnou součástí jejího života. Naopak akt na obraze pověšeném doma na zdi, lahve vína ve spíži nebo nevázaný taneční ruch v barech a kavárnách byly matce cizí.

Kvůli porodu dcery Firouzeh se rodina později vrací do Íránu, kde se již ale schyluje k revoluci proti šáhovi Pahlavímu.

Karta se obrací. Pod vlivem jednoho z duchovních vůdců společenské změny Alího Šarí’atího se matka upevňuje ve víře a radikalizuje ve své revolučnosti. Ta má v jejím podání i rozměr ženské emancipace. Ženy se cvičí ve zbrani, řeční na demonstracích, staví se do šiku proti Západu. "Revoluce dala smysl a sílu nám ženám," říká doslova.

Rodina dostává trhliny. Nebo je měla vždy? Firouzeh Khosrovaniová nevyslovuje žádné soudy, i když je patrné, se kterým z rodičů v různých fázích života soucítí víc.

Její rodinná kronika nepůsobí sebestředně ani neulpívá na práci s archivním materiálem. Režisérka vypráví rodinný příběh lineárně a přehledně. Dokumentuje pocity. A nechává hlasy vyznít ve vylidněném bytě, který může připomenout její nitro.

Rentgen rodiny funguje jako formálně výborně zvládnutá synekdocha, část reprezentující větší celek. Díky konkrétnímu prožitku autorka nahlíží do globální situace komplikovaných vztahů mezi různými kulturami.

Filmem Rentgen rodiny ve čtvrtek večer začínají ozvěny Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. | Video: Ji.hlava

Dějiny intimních emocí

Islám a Západ se jmenuje kniha doyena české orientalistiky Luboše Kropáčka, která zkoumá historické kořeny moderního vztahu mezi sobě nerovnými pojmy. Firouzeh Khosrovaniová neoperuje s daty a necituje dokumenty, naopak. Její film postrádá i tu nejzákladnější historickou faktografii - datum svatby rodičů, datum íránské islámské revoluce a podobně.

Místo toho poskytuje melancholický průhled do dějin rodinných emocí. Osobní historii, ve které se paměť opírá o vyprávění blízkých, roztrhané fotografie, rentgenový snímek, symptomatické detaily. Studie akademiků i dějiny všedního dne film doplňuje o dějiny intimních emocí.

Snímek z Rentgenu rodiny.
Snímek z Rentgenu rodiny. | Foto: Ji.hlava

Íránská kinematografie v komplikovaných podmínkách i geopolitické situaci takřka nepřetržitě od první poloviny 60. let minulého století slaví obdivuhodné umělecké úspěchy. Dokumenty jsou jejich součástí.

Jednak proto, že hned v počátcích tamního filmového rozvoje stál obrovský impulz v podobě dodnes uhrančivého snímku Dům je černý režisérky Forugh Farrokhzadové. Ale také proto, že i díla největších velikánů íránské nové vlny, jako byli Abbás Kiarostámí nebo Mohsen Machmalbáf, se zakládala na realismu a nápaditě pracovala s dokumentárními prvky.

Íránský film dnes hledá další cesty, produkuje i dravou stylizovanou kinematografii. Nadále je ale také svědomím své země - přetřásá témata viny, trestu smrti, korupce i odchodu z vlasti.

Firouzeh Khosrovaniová, autorka dokumentů i uměleckých instalací, je mezi svými kolegy a kolegyněmi dalším výrazným hlasem. Rentgen rodiny to dokazuje.

Rentgen rodiny

Režie: Firouzeh Khosrovani
Živým streamem snímku ve čtvrtek 11. března od 20 hodin začínají ozvěny Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

 

Právě se děje

Další zprávy