Oscarový vítěz: neurazí, ani nenadchne

Irena Hejdová Irena Hejdová
6. 3. 2006 14:00
Praha - Crash se stal letošním oscarovým vítězem především proto, aby se jím nestali jiní.

V amerických kinech měl film Crash premiéru loni v květnu. Do českých kinosálů vstoupil 8. září loňského roku, promítal se jen z DVD nosičů a prošel sály tak trochu bez zájmu diváků i kritiky.

Kdo všechno se setká

Ve filmu hrají mimo jiné Sandra Bullocková, Matt Dillon či Brendan Fraser. Snímek režiséra Paula Haggise je mozaikou na téma rasismu. Jeho hrdiny je několik obyvatel Los Angeles pocházejících z různých etnik.

Hospodyně a její manžel, okresní prokurátor, perský majitel obchodu, policista s policistkou (a zároveň milenci). Je tu ředitel televize tmavé pleti a jeho manželka, mexický zámečník, dva zloději aut i korejský pár ve středním věku.

Crash
Crash | Foto: BontonFilm

Ti všichni se v průběhu 36 hodin střetnou a jejich setkání se většinou neodehrávají za zrovna příjemných okolností. Film zkoumá téma rasismu z mnoha perspektiv.

Strukturou připomíná Andersenův snímek Magnolia nebo filmy Roberta Altmana - mozaika proplétajících se osudů několika postav. Vzhledem k tématu rasismu a formě by se snad dal Crash porovnat i s Hřebejkovým titulem Horem pádem.

Kdepak bourání tabu...

Paul Haggis je původně televizní režisér a vliv televize je na výsledném tvaru velmi znatelný. Přes velké ambice není univerzální výpovědí, jíž bezpochyby být chtěl. Drží se v mezích standardní politické korektnosti. O otevírání tabu, jak to po přebírání sošky prohlásil režisér, nemůže být řeč.

Infobox
Autor fotografie: Profimédia

To je asi důvod, proč evropští kritici filmu, včetně českých, vyčítají filmu schematičnost hereckého pojetí i zápletky. Crash nechtěně potvrzuje kulturní stereotypy, proti nimž by sám chtěl bojovat, zní jeden citát.

Američtí recenzenti si ho naopak nemohou vynachválit. Poukazují na odvážné otvírání tabuizovaných témat a nešetří nadšenými výkřiky typu "nejpodmanivější americký film, který tu za poslední dobu vznikl" (Austin Chronicle).

...spíš vřelé poselství

Crash podle všeho vyhrál především díky tomu, že starší a konzervativnější akademici mu dali přednost před kontroverznějšími favority (Zkrocená hora, Mnichov, Dobrou noc a hodně štěstí).

Příznačné je, že Crash porazil Zkrocenou horu už jednou před Oscary. Vyhrál hlavní cenu sdružení hollywoodských herců, kterých je také nejvíc mezi členy americké filmové akademie.

Crash
Crash | Foto: Aktuálně.cz

Podle BBC se na vítězství Crashe mohl podepsat i fakt, že Haggis loni jako jeden z mála nebyl oceněn za práci na snímku Million Dollar Baby; podílel se na scénáři tohoto oscarového i diváckého hitu.

Klíčovým faktorem úspěchu Crashe však podle BBC je, že jakkoliv tvrdě snímek pohlíží na rasové napětí v Los Angeles, obsahuje také "vřelé a sdělné" poselství. Zkrocená hora, Mnichov i Capote jsou ve vyznění hluboce depresivní, totéž se dá říct i o Dobrou noc a hodně štěstí. Crash oproti tomu nabízí nadějnější závěr, dodává BBC.

Místo jiného pohledu Mnichova spíše konformita, místo vizuální krásy Zkrocené hory televizní standard, namísto angažovanosti Dobrou noc a hodně štěstí rozmělňování už dávno řečeného. Odvaha pouštět se do nějaké "crash" (srážky) se nekonala.

 

Právě se děje

Další zprávy