Omládněte na sedmnáct a vyhrajete americký žebříček kin

Kamil Fila Kamil Fila
20. 4. 2009 18:00
Zacka Efrona chtějí -náctileté dívky a čtyřicítky

Los Angeles - Zack Efron je dívčí idol, což znamená, že by žádný kluk nechtěl být jako on. Je mu 22 let, ale pořád ještě hraje středoškoláky. Hvězdička z disneyovského Muzikálu ze střední postupně chce vyrůst ve hvězdu, kterou bere okolí vážně.

Jeho první velká herecká příležitost v komedii 17 Again (Znovu 17) mu to částečně umožňuje, ale za cenu, že ho zase posadí do školních lavic a nechá hrát basket.

Film, jenž vypráví o sedmatřicetiletém muži v životní krizi, který jednoho dne zázračně omládne o dvacet let, se při premiéře umístil na prvním místě víkendového amerického žebříčku návštěvnosti. V 3255 kinech utržil 24 milionů, což je vlastně zcela ekvivalentní výsledek, jakého dosáhla před pěti lety Jennifer Garnerová ve snímku Přes noc třicítkou, kde se naopak třináctiletá dívka probudila v kůži dospělé ženy.

Propastný rozdíl v hodnocení

Tyto tzv. body switch komedie mají svůj nepřekonaný a zřejmě nepřekonatelný vzor ve snímku Velký (Big) z roku 1988 od režisérky Penny Marshallové, kde hrál hlavní roli Tom Hanks.

Z poslední doby se v rámci tohoto subžánru povedl snímek Mezi námi děvčaty (Freaky Friday, 2003), kde hrály hlavní role Jamie Lee Curtisová a Lindsay Lohanová.

K jejich 110 milionovým tržbám však můžou pubertální třicítka a usedlý sedmnáctiletý zajíček jen vzhlížet. Není každopádně těžké odhadnout, kdo je cílovým publikem Zaca Efrona - náctileté dívky, které vytáhnou své stejně staré vrstevníky do kina.

Zatímco ony jsou nadšené, oni otrávení. Málokdy je vidět tak propastný rozdíl v hodnocení, jaký lze vyčíst například z IMDb.com, kde rozdíl v hodnocení činí v průměru tři body z deseti.

Foto: archiv

Mírně nadpoloviční většina anglosaských recenzentů přijala snímek kladně, ale i jejich průměrmé známkování se ustálilo jen mírně nad středem. Jak shrnul kritik Tom Long: „Mohlo to být horší, ale taky lepší."

Tvárný jako tvrdý plast

Hlavním bodem kritiky je pochopitelně Efronův herecký výkon. Někteří recenzenti s překvapením odhalují, že není jen „loutka ze sirupovitého muzikálu" a přiznávají mu jistý šarm. Nakonec ale přichází příznačné dělení.

Mužští kritici Efrona nesnášejí a hrnou na jeho hlavu posměšky typu „je tvárný jako tvrdý plast (He's as elastic as hard plastic) " - jak napsal Kevin Williamson z Jam! Movie.

Nejvstřícnější jsou vůči Efronovi naopak recenzentky středního věku, což nahrává dojmu, že se až příliš identifikují s postavou hrdinovy manželky, jež se svým omládlým manželem zažívá mírně perverzní flirt, aniž tuší, že je to on.

Celkově je zpochybňována nejen neoriginálnost námětu i způsob zobrazení středoškolského prostředí, ale také to, že hrdinu  před omládnutím hrajě komik Matthew Perry (Chander ze sitcomu Přátelé) - do něhož by Efron nikdy nemohl dorůst v tom špatném (výška, váha, obličej) i v tom dobrém (komediální talent).

Především prý ale není jasné, proč je manželství hlavního hrdiny na začátku v krizi a jak by zázračné omládnutí mohlo cokoli zlepšit.

Foto: archiv

Pocta staromódní novinařině

Druhá novinka týdne, politický thriller State of Play (u nás poběží pod názvem Na odstřel), se umístila na druhém místě se značným odstupem. Utržila přes víkend relativně slabých 14, 1 milionu dolarů, což je na snímek obsazený hvězdami Russellem Crowem a Benem Affleckem nepříliš dobrý start.

Příběh o vyšetřování vraždy mladého senátora nemusel zapadnout do současné politické nálady, která pomalu ustupuje od toho spatřovat v politice jen spiknutí. Kritici se jinak k filmu režiséra Kevina Macdonalda, který si udělal jméno svým předchozím titulem Poslední skotský král, stavějí velmi pozitivně. Oceňují jak inteligentní scénář, tak hbitou režii i profesionální výkony herců.

Jak napsala Michelle Alexandria z Eclipse Magazine: „Tento film je milostným dopisem staromódní novinařině. A jde tu víc o cestu než o samu záhadu." Právě tento bod se ovšem stává i terčem pochybností - nakolik film bere realisticky v úvahu rychle se měnící podmínky současné internetové žurnalistiky, když vykresluje zánik původního řemesla.

Foto: archiv

Poslední americká premiéra z minulého čtvrtka, pokračování šíleného akčního filmu Crank (u nás Zastav a nepřežiješ) s podtitulem High Voltage (Vysoké napětí). skončil hluboko v poli poražených s tržbami 6, 5 milionu, což je paradox - kritici ho chválí a cílové publikum (mladí nevybouření muži) vyloženě milují.

Král poliček s DVD

Zdá se však, že jde o natolik menšinovou zábavu, že se jí z amerických kin rozhodně nevrátí náklady 20 milionů dolarů. Zatímco v prvním díle si hrdina musel neustále zvyšovat adrenalin v krvi pomocí nebezpečných kousků, jinak by se mu zastavilo srdce, nyní si už do šuntového implantátu musí rovnou pouštět elektriku.

Foto: archiv

Většina publicistů popisuje zážitek z filmu jako zběsilou jízdu v opojení na Red Bullu, amfetaminech a řece hormonů. Střih je chvílemi tak rychlý, až bolí oči, každá akce je maximálně zveličená a vyhnaná ad absurdum, k tomu tvůrci nezapomínají děj co chvíli proložit vychytanou hnusárnou.

Herec Jason Statham má stabilní základnu fanoušků a v současnosti je jediný, kdo se orientuje na čistokrevné akční filmy. V kinech se mu stále nedaří, podle všeho ale okupuje doma poličky s digitálními disky, jinak by nebylo možné, aby ho producenti vysílali vrhat se vstříc dalším a dalším krkolomným eskapádám.

 

Právě se děje

Další zprávy