O Oscara za efekty se asi utkají Alenka, Počátek a Tron

Kamil Fila Kamil Fila
7. 1. 2011 11:35
Soupiska kandidátů na zlatou sošku se se tenčí

Los Angeles - V předcházejících letech se o zákulisí udílení Oscarů příliš nevědělo až do doby před oficiálním vyhlášením nominací. Nyní se v souladu s populističtějším přístupem akademie dozvídáme soupisky všech možných adeptů i neoficiálních širších nominací a podrobnosti o tom, jak probíhají vyřazovací kola.

Už jsme mohli sledovat výběr animovaných filmů či možných oscarových kandidátů na původní písně, teď přišly na řadu speciální efekty. Již minulý měsíc akademie oznámila, že velký výběr kandidátů ve velmi sledované kategorii zúžila na 15 snímků. Nyní byla do médií vypuštěna informace, že pro výsledné nominace bude zvažováno jen sedm filmů; kategorie přitom povoluje tradičních pět uchazečů.

Foto: WB

Důvod, proč se o vyřazovacích kolech akademie zmiňuje v této kategorii, je dán tím, že nejlepšími speciálními efekty se tradičně chlubí hodně navštěvované snímky a oscarový přenos se v posledních letech potýkal s úbytkem diváků u obrazovek, protože řada lidí vůbec neviděla oceňované menšinové filmy. 

Které tituly tedy zůstávají zvažovány pro finální nominace na ceny za efekty a které již vypadly?  Velkým adeptem je Alenka v říši divů (3D) za ztvárnění celého pohádkového světa; kuriózní je zde i nasazení a deformace hlav herců na umělá těla. 

Největším konkurentem jí asi bude sci-fi Počátek, kde efekty tvoří základ pro podstatnou část děje. Ulice se tu skládají a ohýbají jako leporelo; nechybějí akční scény ve stavu beztíže a extrémně zpomalené záběry, v nichž se hroutí a explodují celé snové světy.

Čtěte také:
Producenti a scenáristé posvětili oscarovou sestavu
The Social Network je film roku, zní ze všech stran
O hudebního Oscara se uchází Paltrowová i kovboj Woody
Do oscarového finále postoupí letos jen tři animáky

Třetí velký uchazeč na Oscara je Tron: Legacy (3D) - vždyť tento film je téměř celý vytvořen až v postprodukční fázi a odehrává se uvnitř abstraktní počítačové architektury. Vítězství dalších snímků by bylo spíš překvapením.

Foto: Falcon

Scott Pilgrim vs. The World zůstává v nominacích za „přepis" herců do grafické podoby konzolové hry, novinka Hereafter Clinta Eastwooda  za vytvoření zásvětí a „duchařských" efektů.  Irona Mana 2 dostaly do širších nominací kostýmy hlavního hrdiny i jeho protivníků. Sedmým filmem je Harry Potter a Relikvie smrti, část 1: velké letecké bitvy a honičky nicméně v počínajícím finálním souboji se zlem nehrají tak zásadní roli.

Oscara za speciální efekty už nezíská žádný z osmi následujících filmů. Letopisy Narnie: Plavba jitřního poutníka (3D) - Lev Aslan už pravděpodobně napotřetí nikoho tolik neohromuje. V konkurenci neměla velké šance lacinější verze Harryho Pottera, fantasy Percy Jackson a Strážce blesku, ani Čarodějův učeň - byť je tu mnoho scén, v nichž ožívají předměty a lidé mění podobu.

S ničím objevným nepřišel ani Poslední strážce větru, další trojrozměrný film do počtu, stejně jako Princ z Persie: Písky času -hodně sekvencí, kdy čas ubíhá pozpátku, dnes působí spíš jako standard než něco přelomového.

Foto: Warner Bros. Pictures

Trochu smůlu má Scorseseho Prokletý ostrov - k vytvoření retro atmosféry a pocitu neskutečnosti a halucinací bylo potřeba spousta efektů, nejsou ale tak výrazné, aby se mohly měřit s těmi nejlepšími filmy.

Zvláštní případ byl Unstoppable: režisér Tony Scott trval na tom, aby se používaly reálné vlaky a bylo zde minimum počítačových zásahů. To si vyžádalo speciální logistiku natáčení.  Podobné filmy se točily před desítkami let; dnes jde pouze o vzpomínku na staré časy.

Překvapením vůbec není, že propadl remake Souboje Titánů, kde spousta práce trikařů přišla nakonec vniveč kvůli exemplárně špatné 3D konverzi.

 

Právě se děje

Další zprávy